Facebook

Instagram

Arbetet med Svartbäcksgatan börjar i slutet av oktober


2017-10-10

Uppsala kommun har beslutat att Svartbäcksgatan ska bli mer tillgänglig och få mer folkliv.Det är människor, inte bilar, som ska prioriteras på detrkering och centrala stråket. Trottoarerna ska breddas och det ges större plats för  uteserveringar. Gatan ska även i fortsättningen vara enkelriktad för motortrafik mellan S:t Olofsgatan och Skolgatan.

Beslut om investeringen fattades av gatu – och samhällsmiljönämnden den 14 juni och i slutet av oktober börjar själva arbetet. Målsättningen är att det ska vara klart till sommaren 2018.

– Vi vill ha en levande stadskärna där människor gärna vistas alla tider på dygnet. Svartbäcksgatan med sina fina gamla byggnader behöver bli mer tillgänglig för fler och få en välkomnande atmosfär där människan står i centrum, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

När förslaget till ombyggnad presenterades i våras, framfördes synpunkter som nu lett fram till att förslaget förändrats, framförallt så att uteserveringarna hamnar intill byggnadernas fasader istället för vid trottoarkanten mot körbanan.

Förslaget tar stor hänsyn till den historiska huvudgatan och ombyggnationen ska bevara intrycket av trottoar och gata med en liten höjdskillnad däremel­lan. Bredden på körbanan minskas till 5,5 meter från dagens 7 meter, och trottoarerna breddas för att skapa mer plats för människor att vistas på gatan.

Trottoarerna får en större gångyta närmast gatan och ett ledstråk för synskadade. Längs fasaderna ges plats för uteserve­ringar, blomsterurnor och soffor. Flera bänkar placeras ut så att man ska kunna sitta ner utan att behöva besöka ett kafé eller uteservering. För att ge gatan ett varmare intryck, blandas den nya asfalten med röd granit och trottoarerna får plattor i ljus betong.

Varutransporter och sopbilar ska även i fortsättningen kunna ta sig fram till fastigheterna längs gatan, men det kan bli aktuellt att tidsbegränsa den typen av trafik.

Under byggtiden kommer varutransporter, boende på sträckan, cykeltrafik och taxi kunna passera utan problem från S:t Olofgatan. Delar av sträcka kommer att stängas i perioder, vilket gör att biltrafik för allmänheten inte kan ske. Det kommer hela tiden vara möjligt att nå entréer till butiker och verksamheter längs sträckan. Gående och cyklister kan passera under hela byggtiden.



Källa: Uppsala kommun


Skriv ut



Upphävande av del av naturreservatet Fylleryd

Växjö kommun tog den 2 maj beslut om att upphäva en del av naturreservatet Fylleryd. Detta beslut har överklagats till Länsstyrelsen av Naturskyddsföreningen Kronoberg,...

Läs mer
Verksamhetsplatsen


Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt...

Läs mer
DLMASKIN550


254 personer omkom på väg under 2017

Under 2017 omkom 254 personer på väg i Sverige. Det är en minskning från...

Läs mer
Sluta gräv 550


Konst och ljus skapar ny och trygg miljö i Nobeltunneln

Den 11 januari invigs en trygg och säker tunnelmiljö under Nobelvägen när hela...

Läs mer

Historiskt rekord igen för brotrafiken

7.530.255 motorfordon under 2017 är det högsta antalet passager under ett år i...

Läs mer

Vägtrummor kan vara vandringshinder för fisk

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure och...

Läs mer

Trafikverket sopsaltar mera - som cyklisterna vill

Sopsaltning är en typ av halkbekämpning som cyklister länge har efterfrågat....

Läs mer


Nya trafiksäkerhetskameror mellan Kareby och Kode

Mellan 18-29 december sätter Trafikverket upp två nya trafiksäkerhetskameror mellan...

Läs mer
Trafiksäkerhetskamera.

Nya trafiksäkerhetskameror på E18 mellan Töcksmarks kyrka och Holmedal

Mellan 18 och 22 december sätter Trafikverket upp fyra nya trafiksäkerhetskameror mellan...

Läs mer
Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

Halkfria och välskottade trottoarer inne i städerna leder till färre fallolyckor och...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se