Facebook


Instagram

Bättre vägar med hjälp av autonom teknik


2019-11-05

Bild: Semcon

Bild: Semcon

Bild: Semcon

Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.
Bild: Semcon
Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.

Semcon har i ett norskt innovationsprojekt kring framtidens vägbyggnad utvecklat och validerat en lösning för att göra en kompaktor självkörande. Målet är att avlasta personal från svåra arbetsuppgifter, korta tiden för att bygga nya vägar och öka kvaliteten vilket ger vägarna längre livslängd. 

Vid vägbyggnation är kompakteringen av ytlagren avgörande för att säkra hög kvalitet, vilket resulterar i säkrare vägar som håller längre.

– Det är ett arbete som kräver stor noggrannhet och erfarenhet, samtidigt som det utförs på ett avgränsat område. Det är perfekta förutsättningar för en autonom lösning, där en operatör kan styra flera maskiner som till exempel kan arbeta nattetid, säger Thomas Eriksen, teknisk projektledare på Semcon i Norge.


Från flygplatser till nya vägar

I projektet som norska Nya Veier (motsvarande Trafikverket) är initiativtagare till och som utförs av företaget AF Gruppen, ansvarar Semcon för att göra kompaktorn självkörande. Arbetet bygger på ett kontrollsystem som är utvecklat av Yeti Snow Technology AS, samägt av Semcon, Husqvarna Group och Øveraasen. Systemet lämpar sig väl inom olika områden där drift och underhåll måste skötas på ett säkert sätt med hög precision och repeterbarhet. Tidigare användningsområden av systemet inkluderar snöröjning av landningsbanor och borstning av landningsljus på flygplatser.

– Det här är ett bra exempel på hur ny teknik skapar förutsättningar för effektiva och säkra lösningar för vägbyggnation i framtiden. I slutändan skapar det möjlighet till att bygga nya vägar både snabbare och mer kostnadseffektivt, säger Sebastian Kussel, ansvarig för teknik och utveckling på Nya Veier.


Fakta

  • Projektet har nu genomgått konceptvalidering och demonstrerats live på ett riktigt arbetsområde ”E39 Kristiansand Öst – Mandal vest”.
  • Nästa planerade steg i projektet är att i en driftsfas utföra uppgifter autonomt under begränsade förhållanden i slutet av 2020.
  • Vid vägbyggnation ska kompaktorn passera sex gånger över ytan med mindre än 20 cm överlappning. Med en autonom lösning fastställs färdrutten utifrån GPS-positionering för en optimal körning med maximal kvalitet.
  • Kompaktorn är av modellen HAMM H25i, maxhastighet är 12 km/h med en snitthastighet på 2-3 km/h under kompaktering.
  • Säkerheten utgörs idag av optiska sensorer, de känner av om någon person eller föremål är i närheten och stannar maskinen. En komplett lösning för säker anläggningskonstruktion färdigställs tills att systemet går i full drift.


Deltagare i forskningsprojektet är Nye Veier, AF Gruppen, SINTEF, HAMM och Semcon.




Källa: Semcon


Skriv ut





Idag börjar installationen av världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar

Smartroad Gotland påbörjar idag installationsarbetet för första sektionen av...

Läs mer
Maxi Grip

Ny trafiksäkerhetskamera på Torpabron ska rädda liv

Mellan 11 och 17 november sätter Trafikverket upp en ny trafiksäkerhetskamera på...

Läs mer
Zinga
Svevia förstärker bärigheten på två broar i Norrbotten. Bro över vid Edefors samt bro vid Tärendö.

Svevia förstärker broar för bättre bärighet

Svevia har fått uppdraget av Trafikverket att förbättra bärigheten av bro...

Läs mer
Zugol 550

Skanska bygger trafikplats för miljardbelopp

Skanska har, som en del av ett joint venture med ECCO III, tecknat avtal med New York State...

Läs mer
DLMASKIN550

Åtta nya trafiksäkerhetskameror söder om Storvik ska rädda liv

Trafiksäkerhetskamera.

Nu sätter Trafikverket upp åtta nya trafiksäkerhetskameror längs väg 68...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se