Facebook


Instagram

Besök i E4 Förbifart Stockholm


2019-01-25

Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.
Bild: Märsta Förenade
Tunnelbesökarna från vänster: Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, Jan Olson, ordförande Märsta Förenade, och Mathias Forsberg, Näringslivschef i Sigtuna.

Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, visade ritningar, som uppdateras kontinuerligt under projektets gång.
Bild: Märsta Förenade
Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, visade ritningar, som uppdateras kontinuerligt under projektets gång.

E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna. Beräknad trafikstart är 2026.
Bild: Märsta Förenade
E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna. Beräknad trafikstart är 2026.

E4 Förbifart Stockholm är ett av Europas största tunnelprojekt som just nu byggs under stora delar av Stockholm. Märsta Förenade har fått förtroendet att transportera ut största delen av det berg som måste fraktas bort. Totalt rör det sig om ca 12-15 miljoner ton berg som konsortiet under ledning av Märsta Förenade har avtal på att frakta bort innan tunneln är klar som planerat cirka 2026. Mathias Forsberg, Märsta Förenades ordförande Jan Olson och Mattias Ytterberg, transportledare på Märsta Förenade, bestämde sig för att åka ner och se hur det gick.


Besöket ägde rum i mitten av december, när vinterns första kyla började lägga sig över Stockholm. Hans Torstensson, från entreprenören som har avtalet på delen vid Sätra och Sätra hamn, Subterra, var den som först mötte gästerna.

Hans visade de ritningar som hela tiden uppdateras utifrån hur man lyckas driva tunneln framåt och alla de omkringliggande delar som krävs för att kunna bygga en så komplex tunnel som förbifarten innebär.

– Utmaningarna ligger bland annat i att vi har mycket varierande kvalitet på berget, berättar Hans Torstensson.
– Just nu måste vi förstärka extra under sundet till Kungshatt. Här har vi ett porösare berg än vad mätningarna tidigare visat och för att säkra hela tunnelröret måste vi borra in rörförstärkningar runt kanterna.

För att denna process inte ska försena hela tunnelproduktionen så gör man därför 2 ”förbifartstunnlar/arbetstunnlar” runt området, och kan därmed fortsätta att driva tunneln framåt efter sundet. Idag är det full produktion nere i tunneln med ett eget krossverk och speciallastbilar som transporterar bergmassorna. Detta berättar Hans samtidigt som de kör ner i tunneln i en liten minibuss.

– Vi har även service- och tvättplatser här nere i tunneln. Vissa maskiner behöver inte komma upp alls under arbetets gång, säger Hans Torstensson.

Märsta Förenade har idag ca 40 bilar som kör i någon del av tunnelarbetet, och då främst ”bergtrailer”-ekipage. Mathias Forsberg tyckte besöket var en häftig upplevelse.
– Jag har följt projektet sedan de första skisserna för över tio år sedan och det var häftigt att vi fick gå ut i tunneln precis där bussarna i uppfarten till Skärholmen kommer rulla i framtiden, säger han. 
– Det var ett väldigt givande besök och jag vill tacka Märsta Förenade för ett inspirerande studiebesök. 

 – Att esöka denna stora arbetsplats, var ett av de saker som jag önskat göra ända sedan jag blev vald till ordförande för Märsta Förenade i september 2018, säger Jan Olson.
– Det är oerhört viktigt för mig att bilda mig en uppfattning om den magnitud som detta projekt innebär. Och jag kan inte säga annat än att jag imponeras av de som projekterat detta och de som du arbetar här.

Jan har tidigare besökt arbetsplatsen i Häggvik, men denna var då ännu inte någon tunneldel, utan endast ovan jord. Vad tyckte han om känslan att vara så långt under markytan?
– Det måste krävas en speciell typ av människor för att arbeta här nere, och jag har all respekt för deras förmåga att bortse från just det faktum att man är så långt under jord och ibland rent av under vatten, säger han.
– Det är inte utan att man får hålla undan tanken av hur det skulle vara att vara här om strömmen gick och allt blev svart. svarar han och vi kan se en viss mån av rysning i hans blick.

E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr med sex nya trafikplatser i ytläge. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel. Byggtiden är cirka tio år med trafikstart 2026. 



Källa: Märsta Förenade

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se