Facebook


Instagram

Bro eller tunnel – Göteborgs Stad provar digital dialog i coronavirusets spår


2020-05-25

År 2035 ska det vara möjligt att åka spårvagn över eller under Göta älv mellan Lindholmen och Stigberget.
Bild: Göteborgs stad
År 2035 ska det vara möjligt att åka spårvagn över eller under Göta älv mellan Lindholmen och Stigberget.

Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer ett.
Bild: Sweco
Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer ett.

Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer två.
Bild: Sweco
Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer två.

Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer tre.
Bild: Sweco
Lindholmsförbindelsen, alternativ nummer tre.

Om 15 år är planen att det ska vara möjligt att åka spårvagn över eller under Göta älv mellan Lindholmen och Stigberget. Den nya älvförbindelsen blir en del i en ny innerstadsring som binder ihop Brunnsbo med Linnéplatsen. I dag startar en dialog där allmänheten bjuds in att lämna synpunkter.

När trafikkontoret i dag inleder en medborgardialog om Lindholmsförbindelsen är syftet precis som vanligt att sprida kunskap om ett projekt, svara på frågor och ta emot synpunkter. Det sätt som dialogen genomförs på är däremot helt nytt.

– Med anledning av Covid-19 kan vi tyvärr inte vara ute som vanligt och träffa dem som bor och är verksamma i de berörda områdena, säger Ma-Lou Wihlborg, trafikkontorets projektledare för Lindholmen – Linnéplatsen.

I stället provar trafikkontoret nu för första gången en digital dialog. Med en filmad presentation om projektet och möjligheten att enkelt skicka in synpunkter och frågor är förhoppningen att nå ut brett till göteborgarna. Samtidigt pågår en dialog med intressenter längs med Göta älv och Vänern, för att även få in deras synpunkter.

– Om det faller väl ut kan det bli ett bra komplement i våra medborgardialoger framöver, säger Ma-Lou Wihlborg.

Den nya älvförbindelsen blir en del i en innerstadsring som binder ihop Brunnsbo med Linnéplatsen. I mars presenterade trafikkontoret tre alternativ på förbindelse över älven för trafiknämnden och i slutet av året är planen att nämnden ska kunna fatta beslut om vilket alternativ som ska binda ihop älvstränderna mellan Stigberget och Lindholmen. En sammanställning av de synpunkter som har kommit in under dialogen kommer att finnas med som underlag till nämnden.

De tre alternativen har tagits fram i en teknisk förstudie och består av två olika broar och en tunnel. Broalternativen är dels en mellanhög öppningsbar lyftsvängbro med en segelfri höjd på 12,5 meter och dels en fast bro med en segelfri höjd på 27 meter, vilket motsvarar Hisingsbrons höjd i öppet läge. Tunnelalternativet är en sänktunnel för spårvagnstrafik.

– När vi får en ny förbindelse mellan fastlandet och Hisingen förbättras kollektivtrafiken i vår växande stad och binder ihop staden ytterligare över älven. Nu startar vi den här dialogen och ser fram emot att få veta vad göteborgarna tycker om de tre alternativen, säger Ma-Lou Wihlborg.


Fakta Brunnsbo-Linné:
Sträckan spårväg och citybuss Brunnsbo-Linné via Lindholmen är indelad i tre delar. Hela sträckan beräknas i dag vara färdigbyggd 2035.

  • Hjalmar Brantingsplatsen – Brunnsbo, beräknad trafikstart 2029
  • Frihamnen – Lindholmen, beräknad trafikstart slutet av 2025
  • Lindholmen – Linnéplatsen, beräknad trafikstart 2035


Källa: Göteborgs stad

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se