Facebook


Instagram

Bygg mitträcke och rädda liv i Dalarna


2017-04-10

E16/RV70 Borlänge-Djurås - en olycksdrabbad sträcka.
Bild:Falun Borlänge-regionen AB
E16/RV70 Borlänge-Djurås - en olycksdrabbad sträcka.

- Trafikverket måste se till att mötesseparera den olycksdrabbade sträckan Borlänge-Djurås så att människor i vår region kan ta sig till jobbet på ett säkert och effektivt sätt, säger Jan Bohman, kommunstyrelsens ordförande i Borlänge.

E16/RV70 Mellsta-Djurås saknar mitträcke, en effektiv åtgärd för att spara liv i trafiken. I en färsk studie från Statens väg- och forskningsinstitut (VTI rapport 898) har vägar som byggts om till mötesfria vägar studerats, och där konstateras en minskning i antalet dödade och svårt skadade med 71%.

Var fjärde år upprättar Trafikverket en Nationell Plan för transportsystemet, en plan som listar åtgärder på statliga vägar och järnvägar som är prioriterade och har finansiering. I den nuvarande planen som gäller 2014–2025 finns inte mötesseparering på E16/RV70 Borlänge-Djurås med. Trafikverket fick den 23 mars i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag på ny Nationell Plan som ska gälla 2018–2029.

Jan Bohman har tillsammans med sina KSO-kollegor i Gagnef och Leksands kommun samt Region Dalarnas ordförande Abbe Ronsten skickat in en inlaga med argument till Trafikverket för beaktning i arbetet med den kommande planen.

För E16/RV70 Borlänge-Djurås vittnar perioden 2014–2016 om en dödsolycka om året, tre mötesolyckor som hade undvikits om mitträcke som hindrar bilar att komma över på fel sida av vägen hade funnits på plats. Borlänge-Djurås är en av Dalarnas mest trafikerade vägavsnitt, med ett genomsnittligt trafikflöde på ca 9 500 fordon per dygn.

- E16/RV70 Borlänge-Djurås är den vägsträcka som Region Dalarna lyft fram till Trafikverket som högsta prioritet i länet och nu är det hög tid att medel avsätts för sträckan i Nationell Plan. Vi kan inte acceptera fler dödsolyckor på sträckan, menar Abbe Ronsten, ordförande Region Dalarna.

I inlagan som sammanställts och skickats till Trafikverket lyfts viktiga argument för ombyggnad av E16/RV70 Borlänge-Djurås till mötesfri väg fram, argument som inte framkommit i Trafikverkets egna analyser. Några av de viktigaste argumenten är:

  • Trafikbelastningen under lov och högtider både sommar och vinter innebär tidvis mycket hög trafik på sträckan. Detta leder till köbildning och ökad olycksrisk.
  • Säsongsvariationen i trafiken innebär att sträckan trafikeras av olika typer av trafikanter med varierande lokalkännedom och olika preferenser gällande hastighet. Detta leder exempelvis till upplevelse av trängsel, farliga omkörningar och förhöjd olycksrisk.
  • Restiden minskar, en effekt som kommer att bli den direkt motsatta om hastighetssänkningen till 80km/h som Trafikverket aviserat till år 2019 på sträckan realiseras.
  • En kortare restid innebär bättre möjligheter till pendling och ger förutsättningar för en förbättrad matchning mellan arbetskraft och arbetstillfällen. Ombyggnad av sträckan till mötesfri väg skulle också ge pendlare och övriga trafikanter på sträckan en påtagligt förbättrad trafiksäkerhet.
  • På de fyra stora infarterna till Borlänge bör likartad standard eftersträvas, för att på så sätt uppnå ett jämnt och säkert flöde. Vid en jämförelse framkommer att standarden vid infarten Borlänge-Djurås är avsevärt lägre än på de andra tre stora infarterna till Borlänge.

E16/RV70 binder samman Borlänge, Gagnef och Leksand och skapar förutsättningar för pendling och näringslivsutveckling. Dagligen arbetspendlar 2 435 personer mellan Borlänge-Gagnef och Borlänge-Leksand.  

- Att höja trafiksäkerheten och korta restiden på sträckan skulle få stor betydelse för regionens utmaningar kopplat till kompetensförsörjning. Nästan en fjärdedel av Gagnefs invånare pendlar ut från kommunen för att arbeta, säger Irene Homman, kommunstyrelsens ordförande i Gagnef kommun.

Geografiskt läge är ofta ett bekymmer vid rekrytering till mindre orter, detta gäller generellt för alla typer av jobb, men i synnerhet beträffande högre tjänster och spetskompetenser. Förstärkt sysselsättning är en prioriterad utmaning i hela landet och genom väl fungerande transporter som underlättar arbetsresor kan matchning mellan arbetskraft och arbetsmarknaden underlättas. Väl fungerande transporter förutsätter såväl god tillgänglighet som hög trafiksäkerhet.

-Även för Leksand är detta en viktig satsning. Många som bor här jobbar och studerar i närområdet och våra framgångsrika företagare är beroende av kompetens utifrån för att nå sin fulla potential. Företagens vilja att verka här ska inte hindras av dålig infrastruktur, säger Ulrika Liljeberg, kommunstyrelsens ordförande i Leksands kommun.

Förhoppningen står nu till att Trafikverket beaktar de argument som förts fram i inlagan i sin slutliga prioritering till den kommande Nationella Planen.


Källa: Falun Borlänge-regionen AB


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se