Facebook

Instagram

Dagvattenpark med gångstråk ut i Mariebergsviken del av kommunens vision för Viken


2019-04-15

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: 02Landskap
Illustration av hur en vinterdag vid spängerna i dagvattenparken kan se ut.

Karlstads kommuns förslag till stadsdelsvision för Viken innehåller bland annat en bättre trafiklösning som ska avlasta Hamngatan, en ny entré till stadsträdgården från söder och en dagvattenpark som ska rena regnvatten från centrum och samtidigt skapa ett nytt gångstråk i Mariebergsviken.

Den 10 april beslutade stadsbyggnadsnämnden i Karlstads kommun att ett förslag till stadsdelsvision för stadsdelen Viken ska gå ut på samråd. Samrådet börjar 18 april och pågår den 24 maj. Under den här perioden har allmänheten möjlighet att lämna sina synpunkter.

I det pågående arbetet med Karlstads nya resecentrum ingår att omvandla Hamngatan från trafikled till stadsgata. Då måste trafiken minska och ett sätt är att avlasta Hamngatan är att delar av genomfartstrafiken i centrum istället ska ta Sjömansgatan genom Viken. I stadsdelsvisionen för Viken visar kommunen hur trafiklösningen ska förändras för att hantera den ökade trafiken.

Även om trafiken beräknas öka kommer förändringen inte innebära att området bara upplevs som en trafikled.

– Trafikbullret kommer bara öka 2-3 decibel och det är precis vad människan kan uppfatta. Så skillnaden från idag kommer vara väldigt liten. Det blir lätt att korsa vägen och utformningen med växter kommer innebära att det ändå blir en trevlig plats att vara på, säger Erik Nilsson (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.


Nya rondeller och en bussfil som byter riktning
Trafikflödet på Sjömansgatan, Jungmansgatan och Tullhusgatan ska förbättras genom att bygga två till tre nya cirkulationsplatser och förbjuda vänstersvängar på vissa ställen som annars riskerar att stoppa upp trafiken. Det är även planer på en ny bussfil

– Förslaget innebär att vi skapar tre filer på Sjömansgatan och delar av Tullhusgatan. Den mittersta är till för bussar och utryckningsfordon. En trolig lösning är att bussfilen utformas reversibel vilket innebär att busstrafiken kommer att byta riktning utifrån var eventuella bilköer kan uppstå, säger Anna Pettersson, stadsbyggnadsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.

– Detta är ett sätt att tydligare prioritera kollektivtrafiken och förbereda oss för Karlstadstråkets fortsatta utveckling. Det ger också en robust lösning för utryckningsfordon i högtrafik, berättar Jan Söderberg, projektledare på teknik- och fastighetsförvaltningen.


Dagvattenpark och gångstråk
En viktig del i stadsdelsvisionen är att skapa en hantering av dagvatten från delar av centrum. Regnvattnet behöver renas och kommunen föreslår nu en lösning som kommer skapa en dagvattenpark med spännande gångstråk ut i vattnet som kompletterar befintliga parker och promenadvägar.

– Det skulle bli en blandning av dammar med växter som renar vattnet och som binds ihop av spänger som allmänheten kan promenera på. På det sättet kommer man närmare vattnet och lite längre bort från trafiken. Jag tror det kan bli ett väldigt trevligt tillskott i området som dessutom fyller en viktig funktion för miljön säger Erik Nilsson (KD).

I samband med att Sjömansgatan byggs om kommer kommunen även att anlägga ett översvämningsskydd för att skydda inryckningsvägar till centralsjukhuset från höga vattennivåer i Vänern. Skyddet består i en kombination av upphöjd väg i ytterkanterna och en cirka 80 cm hög mur längs Mariebergsviken.

Parkerna bevaras och nya hus på två platser
Några av Vikens största kvaliteter är parkerna Wennbergsparken och Stadsträdgården. De kommer att bevaras och Stadsträdgården kommer dessutom att få en ny entré från sydost, i ritning mot nya bostadsområdet som kommer växa fram efter att Konsum lämnar sina fabrikslokaler.

Nybyggnation kan ske i Viken, men främst i två områden. Dels väster om Pekås och dels i öster där det gamla godsmagasinet ligger idag.




Källa: Karlstads kommun


Skriv ut



Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.
Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.

Svevias toppmoderna fabrik ger miljövänliga vägar

Under onsdagen invigdes Svevias nya fabrik i Örebro. Den är Sveriges mest moderna fabrik för bitumenemulsion som används som bindemedel i det miljövänliga belä...

Läs mer
Safetyseal
Karta över Björkåkla och Hackefors.

Nu får väg 35 ökad trafiksäkerhet och framkomlighet

Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet står i fokus när väg 35 mellan...

Läs mer
Pacetell
Det behövs kraftfulla insatser för att förbättra trafiksäkerheten.

324 personer omkom i vägtrafiken 2018 – 72 fler än året innan

År 2018 omkom 324 personer i vägtrafiken. Det är 72 fler än året innan...

Läs mer
Zinga
 WSP

Luftig bro med svindlande utsikt

Under onsdagen beslutade teknik- och fastighetsnämnden att gå ut med upphandlingen...

Läs mer
ABAS

Peab Asfalt vinner 50-miljoners kontrakt i Västerbotten

Väg 363 Björksele och Sikseleberg, Västerbotten.

På uppdrag av Trafikverket kommer Peab Asfalt att utföra vägförstä...

Läs mer
DLMASKIN550


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se