Facebook


Instagram

Dubbla rekord visar att ökad produktionsvolym kan uppnås med minskad klimatpåverkan


2018-03-07

Bild: Peab Asfalt

<span class=\
Bild: Peab Asfalt
Peab Asfalt har under 2015-2017 minskat koldioxidutsläppen från tillverkning i stationära asfaltverk med 61 procent. Den avgörande åtgärden är konvertering till bioolja i processen, medan återvinning av returasfalt står för en mindre andel.

I mars 2015 började Peab Asfalt konvertera sina stationära asfaltverk till att använda bioolja i tillverkningsprocessen. Vid 2017 års slut tillverkades över 95 procent av asfaltmassan i konverterade verk och koldioxidutsläppen hade minskat med 61 procent – trots ökad volym. Asfalten säljs under namnet ECO-Asfalt, och målet är att genom teknisk utveckling minimera produktens klimatpåverkan.

Under 2017 slog Peab Asfalt dubbla rekord för andra året i rad. Företaget har aldrig producerat så mycket asfalt, och aldrig släppt ut så lite koldioxid. Det visar att det är möjligt att kombinera tillväxt med minskad klimatpåverkan. Under 2015-2017 minskade de totala koldioxidutsläppen från företagets stationära asfaltverk med 61 procent, samtidigt som produktionsvolymen ökade med 10 procent. Besparingen på totalt 39 000 ton koldioxid motsvarar 30 000 personbilar som kör 1 300 mil vardera.

Klimatneutral bioolja ersätter fossil olja
Vid tillverkning av ECO-Asfalt används bioolja för torkning och uppvärmning av stenmaterialet, den del av processen som kräver mest energi. Biooljan är en restprodukt från livsmedelsindustrin och klassas av Energimyndigheten som koldioxidneutral. När den ersätter fossil eldningsolja minskar klimatpåverkan väsentligt, utan att slutprodukten påverkas. Sedan mars 2015 har Peab Asfalt konverterat alla stationära asfaltverk utom det med lägst volym, och idag är över 95 procent av massan från dessa verk ECO-Asfalt.

Livscykelanalys ger stöd för fortsatta åtgärder
Peab Asfalt genomförde under 2017 också en livscykelanalys som visar tillverkningens totala miljöpåverkan, från utvinning av råvaror till utleverans av färdig asfaltmassa. Enligt företagets innovationsstrateg, Mats Wendel, bekräftar analysen att biooljan har absolut störst påverkan. Företaget vidtar dock åtgärder inom fler områden och har nu underlag för att prioritera det fortsatta miljöarbetet:
–Vi ser att sänkt tillverkningstemperatur får väldigt liten effekt i asfaltverk som eldas med bioolja. Där blir istället förbättrad arbetsmiljö det viktigaste incitamentet. Ett område med högre prioritet är att utveckla tekniker som tillåter större andel återvunnen asfalt i ny massa med bibehållen prestanda. Utfasning av fossila bränslen i transporter och maskiner är också viktigt.

Återvinning en outnyttjad potential
Återvinning sparar både klimat och värdefulla naturresurser. I Peab Asfalts tillverkning har andelen returasfalt ökat för varje år. Under 2015-2017 sparades 40 000 ton bindemedel och över 900 000 ton bergmaterial, vilket motsvarar ett genomsnittligt årligt uttag från tre medelstora täkter. Men enligt Mats Wendel finns här en stor outnyttjad potential:
– Förra året nådde vi ett genomsnitt på 18 procent, men vi vet att det är tekniskt möjligt att göra mer. I Tyskland används upp till 60 procent. Det krävs dock beställare som vågar lämna det beprövade och lita på att det fungerar. För det gör det. I vissa fall blir det till och med en bättre produkt. Vi ser gärna tuffa miljökrav från våra kunder och de goda resultat vi hittills har uppnått sporrar oss att göra mer. Jag skulle säga att miljö idag är vår främsta drivkraft för innovation.



Källa: Peab Asfalt

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se