Facebook


Instagram

Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6


2021-01-04

Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.
Bild: Veidekke
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.

En ekodukt innebär vinster för både djur, trafikanter och samhälle. Det gynnar den biologiska mångfalden, djuren får det lättare att ta sig över vägen och det skapas förutsättningar för en ökad trafiksäkerhet eftersom risken för viltolyckor minskar.

– E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och har idag viltstängsel på långa sträckor för att förhindra olyckor. Men stängslen blir ett hinder för djurens vandringsstråk och därför vill vi nu bygga den här ekodukten. För att minska vägens barriäreffekt och på samma gång öka trafiksäkerheten för de som färdas på vägen, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Ekodukten kommer att ligga på Hallandsåsen mellan Båstad och Ängelholm. I området rör sig djur som älg och vildsvin, men även mindre däggdjur är vanligt förekommande. Landskapet präglas av Hallandsåsens höjder och skogsbeklädda branter.

– Den 32 meter breda ekodukten kommer hålla ihop faunan på de olika sidorna av E6, så att djuren inte ska behöva vistas i åtskilda miljöer. Vi kommer att plantera växtarter på bron från den närliggande miljön, för att skapa en så naturlig miljö som möjligt. I vår utformning av ekodukten har vi strävat efter att skapa en upplevelse för trafikanter som passerar under bron att landskapet dominerar över vägen. Ekodukten ska tydligt signalera att den är till för djur och natur, säger Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket.

Utöver ekodukten ska det byggas viltuthopp som möjliggör för djuren som kommit in i vägområdet att ta sig ut igen. Vägen kommer också att kompletteras med viltstängsel på en 12 kilometer lång sträcka. Ekodukten kommer att byggas med valv av stål.

– Det är en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan. Utöver klimatvinsterna är det ett kostnads- och tidseffektivt byggsätt som kommer innebära att vi kan minska trafikstörningarna, säger Fatri Rexhepi.

Trots att mycket planering gjorts för att minska trafikpåverkan så kommer trafikanter på sträckan att känna av arbetet.

– Från 4 januari fram till slutet av september kommer två körfält i norrgående riktning och ett i södergående vara öppna. Det innebär att ett körfält i vardera riktning stängs av. Hastigheten sänks i arbetsområdet, inte minst för att skapa en god arbetsmiljö för de som är med och bygger, säger Fatri Rexhepi.

Vid några kortare tillfällen kommer Trafikverket att stänga av vägen helt och leda om trafiken. Mer information om när och hur kommer längre fram.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se