Facebook


Instagram

Gigantiskt lösning för vägen som går genom öknen:

Ett beprövat system för konstruktion av stödkonstruktioner och brofundament


2020-09-14

TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.
Bild: Tensar
TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.

Konstruktionsingenjörer måste göra val när de möter svår och varierande terräng där det är nödvändigt att maximera det område som är lämpligt för utveckling. Det finns olika tillgängliga alternativ för stödkonstruktioner, inklusive armerad betong, massbetong, gabioner, pålväggar, plåtstaplar och strukturelltbärande tegel.


Motorvägen Dubai till Fujairah (Förenade Arabemiraten) förbinder Dubai-emiratet vid Persiska viken i väster med emiratet Fujairah vid Omanbukten i öster. Fujairah är ett emirat som nästan är helt bergigt med perioder av kraftigt regn och översvämningar under vintermånaderna.

Att skapa vägen i en sådan terräng var en utmaning. För att undvika att bygga broar och tunnlar, vilket skulle vara en oerhört kostsam process, designade Tensar International markförstärkt väggsystem för att bygga en ny 45 km, 10-baners motorväg.

För att göra rutten livskraftig måste de svåra lutningarna i bergen kontrolleras. Kraftig nederbörd som inträffar ungefär en gång om året bildade djupa klyftor i terrängen. Att konstruera broar för att passera dessa dalar skulle vara en oerhört kostsam process, därför undersökte entreprenören med Tensars Teknologi istället. Konstruktion under de torra förhållandena i Förenade Arabemiraten innebär att betongbaserade stödväggar kan vara problematiska, med omfattande härdningstid som ett problem.

All fyllning för väggarna togs från sektionerna i snitt lokalt till platsen. Ursprungligt berg är Gabbro, som är hårdare än granit och kräver en omfattande sprängningsoperation för att ta bort över 9 miljoner m2 material. Förutom att minimera materialkostnaderna gjorde återanvändningen av platsbruten Gabbro att transporterna till och från platsen minskade betydligt, vilket avsevärt reducerade koldioxidutsläppen. 

Bygghastigheten är också av avgörandeför entreprenören och för att hålla sig till det snäva kontraktsprogrammet. Den rapporterade dagliga konstruktionshastigheten var 100 m2 till 150 m2 färdigbyggd väggyta per dag. 

Totalt byggdes 26 väggar med en kombinerad yta på över 80.000 kvm samt:

  • enplans väggar upp till 22 meter höga
  • tvåplans väggar upp till 40 meter höga
  • treplans väggar upp till 60 meter höga

Kostnadseffektiviteten för TensarTech TW1 Wall System gav kunden många fördelar jämfört med andra traditionella metoder för konstruktion av en stödvägg av denna typ.



Källa: Tensar


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se