Facebook


Instagram

Gigantiskt lösning för vägen som går genom öknen:

Ett beprövat system för konstruktion av stödkonstruktioner och brofundament


2020-09-14

TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.
Bild: Tensar
TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.

Konstruktionsingenjörer måste göra val när de möter svår och varierande terräng där det är nödvändigt att maximera det område som är lämpligt för utveckling. Det finns olika tillgängliga alternativ för stödkonstruktioner, inklusive armerad betong, massbetong, gabioner, pålväggar, plåtstaplar och strukturelltbärande tegel.


Motorvägen Dubai till Fujairah (Förenade Arabemiraten) förbinder Dubai-emiratet vid Persiska viken i väster med emiratet Fujairah vid Omanbukten i öster. Fujairah är ett emirat som nästan är helt bergigt med perioder av kraftigt regn och översvämningar under vintermånaderna.

Att skapa vägen i en sådan terräng var en utmaning. För att undvika att bygga broar och tunnlar, vilket skulle vara en oerhört kostsam process, designade Tensar International markförstärkt väggsystem för att bygga en ny 45 km, 10-baners motorväg.

För att göra rutten livskraftig måste de svåra lutningarna i bergen kontrolleras. Kraftig nederbörd som inträffar ungefär en gång om året bildade djupa klyftor i terrängen. Att konstruera broar för att passera dessa dalar skulle vara en oerhört kostsam process, därför undersökte entreprenören med Tensars Teknologi istället. Konstruktion under de torra förhållandena i Förenade Arabemiraten innebär att betongbaserade stödväggar kan vara problematiska, med omfattande härdningstid som ett problem.

All fyllning för väggarna togs från sektionerna i snitt lokalt till platsen. Ursprungligt berg är Gabbro, som är hårdare än granit och kräver en omfattande sprängningsoperation för att ta bort över 9 miljoner m2 material. Förutom att minimera materialkostnaderna gjorde återanvändningen av platsbruten Gabbro att transporterna till och från platsen minskade betydligt, vilket avsevärt reducerade koldioxidutsläppen. 

Bygghastigheten är också av avgörandeför entreprenören och för att hålla sig till det snäva kontraktsprogrammet. Den rapporterade dagliga konstruktionshastigheten var 100 m2 till 150 m2 färdigbyggd väggyta per dag. 

Totalt byggdes 26 väggar med en kombinerad yta på över 80.000 kvm samt:

  • enplans väggar upp till 22 meter höga
  • tvåplans väggar upp till 40 meter höga
  • treplans väggar upp till 60 meter höga

Kostnadseffektiviteten för TensarTech TW1 Wall System gav kunden många fördelar jämfört med andra traditionella metoder för konstruktion av en stödvägg av denna typ.



Källa: Tensar


Skriv ut



Svevia ska sköta underhållet av gator och parker i Jönköping kommun under de fyra kommande åren.

Svevia sköter om parker och gator i Jönköpings kommun

Under de närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Jönkö...

Läs mer
Pacetell
Anders Thomasson, ny regionchef hos Peab.

Peab satsar på en sammanhållen region för statlig vägdrift i Sverige

Sedan den 1 januari samlar Peab all sin verksamhet inom statlig vägdrift inom affä...

Läs mer
Zinga
Ekodukten kommer att byggas med valv av stål, en lösning som sparar in på mängden betong och därmed minskar klimatpåverkan.

Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E6

E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär...

Läs mer
Kregis 550


Peab vill se upphandling som gynnar säkerhet och sund konkurrens

Upphandling av vägarbeten, där fokus flyttas från lägsta pris till sä...

Läs mer
Zugol 550
Skiss från broprojektet.

Skanska bygger ersättningsbro i Storbritannien för cirka 580 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Network Rail om att bygga en ersättningsbro i West...

Läs mer
DLMASKIN550

Peab bygger ny bro över Tärendö Älv

Jörgen Eriksson, regionchef på Peab.

Peab har fått uppdraget att bygga en ny bro över Tärendö älv i Norrbotten...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se