Facebook


Instagram

Gigantiskt lösning för vägen som går genom öknen:

Ett beprövat system för konstruktion av stödkonstruktioner och brofundament


2020-09-14

TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.
Bild: Tensar
TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.

Konstruktionsingenjörer måste göra val när de möter svår och varierande terräng där det är nödvändigt att maximera det område som är lämpligt för utveckling. Det finns olika tillgängliga alternativ för stödkonstruktioner, inklusive armerad betong, massbetong, gabioner, pålväggar, plåtstaplar och strukturelltbärande tegel.


Motorvägen Dubai till Fujairah (Förenade Arabemiraten) förbinder Dubai-emiratet vid Persiska viken i väster med emiratet Fujairah vid Omanbukten i öster. Fujairah är ett emirat som nästan är helt bergigt med perioder av kraftigt regn och översvämningar under vintermånaderna.

Att skapa vägen i en sådan terräng var en utmaning. För att undvika att bygga broar och tunnlar, vilket skulle vara en oerhört kostsam process, designade Tensar International markförstärkt väggsystem för att bygga en ny 45 km, 10-baners motorväg.

För att göra rutten livskraftig måste de svåra lutningarna i bergen kontrolleras. Kraftig nederbörd som inträffar ungefär en gång om året bildade djupa klyftor i terrängen. Att konstruera broar för att passera dessa dalar skulle vara en oerhört kostsam process, därför undersökte entreprenören med Tensars Teknologi istället. Konstruktion under de torra förhållandena i Förenade Arabemiraten innebär att betongbaserade stödväggar kan vara problematiska, med omfattande härdningstid som ett problem.

All fyllning för väggarna togs från sektionerna i snitt lokalt till platsen. Ursprungligt berg är Gabbro, som är hårdare än granit och kräver en omfattande sprängningsoperation för att ta bort över 9 miljoner m2 material. Förutom att minimera materialkostnaderna gjorde återanvändningen av platsbruten Gabbro att transporterna till och från platsen minskade betydligt, vilket avsevärt reducerade koldioxidutsläppen. 

Bygghastigheten är också av avgörandeför entreprenören och för att hålla sig till det snäva kontraktsprogrammet. Den rapporterade dagliga konstruktionshastigheten var 100 m2 till 150 m2 färdigbyggd väggyta per dag. 

Totalt byggdes 26 väggar med en kombinerad yta på över 80.000 kvm samt:

  • enplans väggar upp till 22 meter höga
  • tvåplans väggar upp till 40 meter höga
  • treplans väggar upp till 60 meter höga

Kostnadseffektiviteten för TensarTech TW1 Wall System gav kunden många fördelar jämfört med andra traditionella metoder för konstruktion av en stödvägg av denna typ.



Källa: Tensar


Skriv ut



Svevia sköter drift och underhåll av det statliga vägnätet inom driftområde Viskadalen.

Vägarna i Viskadalen blir Svevias uppdrag

Svevia tar över uppdraget som Trafikverkets vägentreprenör inom driftområde...

Läs mer
Pacetell

Skanska bygger ersättningsviadukt i USA – för cirka 932 miljoner kronor

Skanska har, i joint venture med Manafort Brothers, Inc., slutit avtal med Rhode Island Department...

Läs mer
Kregis 550
Svevia sköter drift och underhåll av vägarna inom Borås driftområde.

Svevia ny entreprenör för vägarna i Borås

Från och med första september och fyra år framåt ska Svevia på uppdrag...

Läs mer
Zugol 550
TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.

Gigantiskt lösning för vägen som går genom öknen:

Ett beprövat system för konstruktion av stödkonstruktioner och brofundament

Konstruktionsingenjörer måste göra val när de möter svår och...

Läs mer
DLMASKIN550


Cykelfält på Stenportsgatan

Lidköpings kommun anlägger cykelfält på båda sidor om Stenportsgatan,...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se