Facebook


Instagram

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över


2019-01-16

Fältmätningar har genomförts med VTI:s portabla friktionsmätare.
Bild: Göran Blomqvist/VTI
Fältmätningar har genomförts med VTI:s portabla friktionsmätare.

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.

– Varken krav eller sätt att mäta friktion på cykelvägar motsvarar cyklars förutsättningar och behov utan har istället utgått från bilars prestanda. Det behövs ökad kunskap om cykeldäcks friktionsegenskaper och det väggrepp som en cykel kan få på en cykelväg under olika förhållanden, säger Anna Niska projektledare för VTI-rapporten Cykelvägars friktion.

Forskningsprojektet har sammanställt fältmätningar med VTI:s portabla friktionsmätare på cykelvägar med en mängd olika underlag. Forskarna har även gjort jämförande mätningar i VTI:s stationära däckprovningsanläggning.
Friktionen påverkas av väglag, beläggningsmaterial, vägmarkeringar och brunnslock, vilket kan leda till stora variationer i friktionsnivån längs en och samma sträcka. Överraskningseffekten och därmed olycksrisken kan då bli stor. 

Det handlar inte enbart om snö och is, även grus, löv, smuts och annat på vägytan kan minska friktionen.
Forskarna har identifierat platser som särskilt olycksdrabbade, bland annat broar, smågatsten, brunnslock och vägmarkeringar. 

På sopsaltade cykelstråk kan halka uppstå där beläggningen är skadad och ojämn och sopborsten inte kunnat rengöra tillfredställande, där osaltade stråk korsar eller ansluter till saltade cykelstråk eller där cykelbanan korsar bilväg. När saltet späds ut kan vätskan frysa till eller snömodd bildas.

Utifrån den kunskapen är det viktigt att informera både cyklisten var halka kan uppstå men även väghållaren som kan anpassa halkbekämpningen därefter. Det går också att utforma och konstruera cykelvägen på ett mer ändamålmässigt sätt.

– De relativt stora kunskapsluckor som återstår kräver fördjupade studier. Vi behöver tydligare definiera gränsen för när halka uppstår för en cyklist, säger Anna Niska.

För att kunna göra det krävs tester när cyklister bromsar och manövrar med olika däck på olika ytor med känd friktion. Definitionen på friktionskrav och mätmetoder behöver ses över, liksom kravspecifikationer för beläggningen på gång- och cykelvägar som fungerar väl både sommar och vinter. Liknande studier behövs även för fotgängare med deras perspektiv i centrum.

Rapporten är framtagen med stöd från Trafikverkets skyltfond.

Cykelvägars friktion – Mätningar i fält i jämförelse med cykeldäcks friktion på olika underlag i VTI:s däckprovningsanläggning


Källa: VTI


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se