Facebook


Instagram

Infrastrukturminister Tomas Eneroth besökte Evolution Road, elvägen i Lund


2020-10-23

Under besöket i Lund fick infrastrukturminister Tomas Eneroth inblick i elvägsprojektet Evolution Road med besök både vid demonstrationsanläggningen på Getingevägen och Elonroads fabrik.
Bild: Innovation Skåne
Under besöket i Lund fick infrastrukturminister Tomas Eneroth inblick i elvägsprojektet Evolution Road med besök både vid demonstrationsanläggningen på Getingevägen och Elonroads fabrik.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth besökte igår elvägen, som demonstreras och testas i Lund, och elvägstillverkaren Elonroad.
– Regeringen vill se ett ökat tempo i elektrifieringen av transportsektorn för att nå klimatmålen. Vi vill att Sverige ska visa att det går att hitta lösningar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid besöket.

Transportsektorn står i dag för nära en tredjedel av växthusgasutsläppen, och av dessa står vägtransporterna för hela 93 procent. Enligt Sveriges klimatmål ska utsläppen från den svenska transportsektorn minska med 70 procent till år 2030.

För att nå klimatmålen har regeringen nyligen gått ut med flera satsningar på elektrifiering av transportsektorn. Det innebär bland annat att ta fram en plan för utbyggnad av 3 000 km elvägar, en utredning om regelverk för elvägar och tillsättning av en elektrifieringskommission, där infrastrukturministern är ordförande.

– Vi är mycket glada för besöket från infrastrukturministern, där vi lyfte fram hur vårt projekt tydligt visar att stora miljö- och samhällsvinster uppnås med den specifika elvägstekniken som testas, säger Per Löfberg, projektledare från Innovation Skåne.

– En fördel med den här tekniken är att den är markbunden. Det gör att både personbilar och tunga fordon kan ladda från elvägen, vilket är viktigt för att minska den totala mängden koldioxidutsläpp från vägtrafiken. Elvägar gör också att det samlade behovet av batterier minskar avsevärt, säger Mats Alaküla, professor i Industriell Elektroteknik från LTH.


Om elvägar
Elvägar är en laddinfrastruktur för elfordon som innebär att fordonen kan laddas under färd och därmed inte behöver stanna för att ladda batterierna. Med elvägar krävs det avsevärt mindre batterier i fordonen med fördelar såsom mindre miljöpåverkan och lättare fordon.

Den patenterade lösning som testas i Lund är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad AB i samarbete med Lunds Tekniska Högskola.


Evolution Road – ett privat-offentligt samarbete
Projektet Evolution Road har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. Syftet är att skapa mer kunskap om elvägar och undersöka potentialen för elväg som komplement i framtidens fossilfria transportsystem. Projektet möjliggörs genom ett samarbete mellan nio partners: Elonroad AB, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Lunds kommun, Lunds Tekniska Högskola, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige AB och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Trafikverket är huvudfinansiär.



Källa: Innovation Skåne


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se