Facebook

Instagram

Inga nya broar byggs i Norrköping – än


2019-04-12

Bild: Norrköpings kommun

Under januari 2018 beslutade tekniska nämnden i Norrköping om att bygga en ny bro som ska ersätta gamla Femöresbron. Beslutet innebär bland annat att Brovaktarstugan i anslutning till bron skulle behöva flyttas från nuvarande placering, något som länsstyrelsen nu säger nej till.

–  I det förslag som förordas av kommunen har det varit viktigt att få till en bro som passar in i miljön men som också möter dagens krav på bland annat tillgänglighet. Tekniska nämnden kommer på sitt möte 12 april att få information om länsstyrelsens beslut och betydelsen av det. Efter det kan vi ta beslut om hur vi ska gå vidare, säger tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C).

I januari 2018 beslutade tekniska nämnden i Norrköpings kommun att ersätta den gamla rostskadade Femöresbron med en ny bro. Den nya bron ska vara anpassad till dagens krav men vara så lik den gamla bron som möjligt utseendemässigt.

För att bygga en ny bro som möter moderna krav på till exempel tillgänglighet så bedömde Norrköpings kommun bland annat att Brovaktarstugan, som ligger i anslutning till bron, skulle behöva flyttas en bit bort.

Brovaktstugan ingår i byggnadsminnet Himmelstalunds herrgård och brunnsmiljö och kommunen skickade därför in en ansökan till Länsstyrelsen om att få flytta på stugan, få göra vissa åtgärder på brofästena och bygga en tillfartsväg till den nya bron som bland annat skulle innebära ingrepp i marken via schaktarbeten och utfyllnader. De är de här åtgärderna som länsstyrelsen säger nej till.

Länsstyrelsen skriver i sitt beslut att kommunen inte visat att det finns särskilda skäl för tillstånd att ändra i byggnadsminnet enligt kommunens förslag. Myndigheten påpekar också att kostnaden för en ny bro är högre än om den gamla skulle renoveras.

 En ny bro blir visserligen dyrare initialt men livslängden blir å andra sidan betydligt längre än för en renoverad bro, säger projektsamordnare Fredrik Nilsson.
– Som kommun måste vi också ta hänsyn till flera olika parametrar. Tillgänglighet är en och vi ser det som viktigt att alla kommuninvånare ska kunna utnyttja bron. Vi tycker att vi har vägt de olika intressena mot varandra på ett bra sätt i vårt förslag men nu måste vi titta på länsstyrelsens beslut och se vad det innebär för bland annat tidsplanen.



Källa: Norrköpings kommun


Skriv ut



Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.
Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.

Svevias toppmoderna fabrik ger miljövänliga vägar

Under onsdagen invigdes Svevias nya fabrik i Örebro. Den är Sveriges mest moderna fabrik för bitumenemulsion som används som bindemedel i det miljövänliga belä...

Läs mer
Safetyseal
Karta över Björkåkla och Hackefors.

Nu får väg 35 ökad trafiksäkerhet och framkomlighet

Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet står i fokus när väg 35 mellan...

Läs mer
Pacetell
Det behövs kraftfulla insatser för att förbättra trafiksäkerheten.

324 personer omkom i vägtrafiken 2018 – 72 fler än året innan

År 2018 omkom 324 personer i vägtrafiken. Det är 72 fler än året innan...

Läs mer
Zinga
 WSP

Luftig bro med svindlande utsikt

Under onsdagen beslutade teknik- och fastighetsnämnden att gå ut med upphandlingen...

Läs mer
ABAS

Peab Asfalt vinner 50-miljoners kontrakt i Västerbotten

Väg 363 Björksele och Sikseleberg, Västerbotten.

På uppdrag av Trafikverket kommer Peab Asfalt att utföra vägförstä...

Läs mer
DLMASKIN550


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se