Facebook


Instagram

Kauno Tiltai får uppdraget att bygga Karlgårdsbron


2021-01-26

Visionsbild över Karlgårdsbron som ska byggas i Skellefteå (bilden är en illustration).
Bild: Kauno Tiltai
Visionsbild över Karlgårdsbron som ska byggas i Skellefteå (bilden är en illustration).

Vid måndagens sammanträde i samhällsbyggnadsnämnden tilldelades Kauno Tiltai uppdraget att bygga Karlgårdsbron.
– Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med Kauno Tiltai som är en ny aktör för oss här i Skellefteå. Det är glädjande att vi har omvärldens ögon på oss och även får in anbud från företag utanför Sverige, säger projektchef Karin Degerfeldt vid Skellefteå kommun som har deltagit i upphandlingen.

Mark- och miljödomstolen gav tillstånd till att bygga bron under hösten 2020. En dom som satte villkoren för byggprojektet, såväl vad gäller vissa konstruktionsprinciper som hur byggprocessen ska genomföras. Kauno Tiltai får nu i uppdrag att detaljprojektera och ta fram den slutgiltiga gestaltningen under våren för att sedan börja bygga hösten 2021.

Kauno Tiltai är ett av de största infrastrukturföretagen i Baltikum. Företaget är specialiserat på byggande av bland annat vägar och broar. De har byggt över 100 broar och har över 1000 anställda. Sedan 2014 har företaget etablerat sig på den svenska marknaden, Kauno Tiltai Sverige AB, som nu tilldelats uppdraget att bygga Karlgårdsbron.

Bron ska byggas i Södra Lasarettsvägens förlängning söderut och utformas för stadstrafik, med tydligt fokus på gående och cyklister samt ha en tydlig träprofil.

– Utbyggnaden av infrastrukturen fortsätter. Vi befinner oss mitt i en samhällsomvandling som går rasande fort. Vi ser en positiv befolkningsutveckling som driver på förtätningar av bostäder, nya arbetsplatser och ökad handel. Karlgårdsbron är därför nödvändig i vår växande kommun, säger kommunalråd Lorents Burman (S).

Kommunfullmäktige har sedan tidigare avsatt 300 miljoner kronor för bron. Nu väntar en överprövningstid av upphandlingen innan avtalet blir giltigt.


Fakta: Detta ska entreprenören förhålla sig till
• Anläggas med träöverbyggnad och ha trämaterial där dess egenskaper är lämpliga.
• Vara utformad för bil- och kollektivtrafik, cykel och gående med fokus på det sistnämnda och med trygga passager och hög tillgänglighet.
• Vara dimensionerad för bussar i linjetrafik samt räddnings- och renhållningsfordon. Däremot kommer inte tung trafik att tillåtas generellt.
• Vara av hängverkstyp med 400 meter mellan landfästena.


Källa: Skellefteå kommun


Skriv ut





Bättre framkomlighet med uppkopplade fordon

Uppkopplade fordon som får information från trafikljusen om växlingen mellan gult...

Läs mer
Zinga
ECO-Asfalt Peab.

Peab blir samarbetspartner till Europas miljöhuvudstad 2021

Peab Asfalt fortsätter sin satsning på hållbar utveckling genom att gå in...

Läs mer
Kregis 550


Tyréns bidrar till ökad säkerhet på olycksdrabbad väg

I december öppnade den nya motorvägen mellan Alingsås och Vårgårda i...

Läs mer
Zugol 550


Peab Asfalt vinner upphandling i Årjängs kommun

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen och skrivit kontrakt på asfaltbeläggningar och...

Läs mer
DLMASKIN550
Planerat underhåll på E18-sträckan Tvedestrand–Arendal.

Prevas har vunnit prestigefyllt kontrakt med Nye Veier i Norge

Prevas verksamhet i Norge ska leverera ”motorn” i Nya Veiers nya digitala driftstö...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se