Facebook


Instagram

Lonbakkens färister – ett enkelt sätt att skydda vägarna


Stina Mathiesen 2020-05-22

Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.
Bild: Lonbakken
Lonbakkens färister är ett enkelt och effektivt alternativ när vägarna ska göras säkrare.

De första färisterna konstruerades och tillverkades 1958 av Reidar Lonbakken, som också är grundaren av företaget.
Bild: Lonbakken
De första färisterna konstruerades och tillverkades 1958 av Reidar Lonbakken, som också är grundaren av företaget.

Idag drivs familjeföretaget av Reidars son Bjørn, till höger i bild, och barnbarnet Håvard, som står vänster.
Bild: Per Kvalvik
Idag drivs familjeföretaget av Reidars son Bjørn, till höger i bild, och barnbarnet Håvard, som står vänster.

Lonbakkens färistar är enkla att montera, men det kan behövas en hjälpande arm när det ska grävas för fundament.
Bild: Lonbakken

Lonbakkens färistar är enkla att montera, men det kan behövas en hjälpande arm när det ska grävas för fundament.



När gropen är grävd är det dags att fylla på med fyllningsgrus.
Bild: Lonbakken
När gropen är grävd är det dags att fylla på med fyllningsgrus.

Slutligen sätts färisterna på plats. Allt som allt brukar inte jobbet ta mer än en timma.
Bild: Lonbakken
Slutligen sätts färisterna på plats. Allt som allt brukar inte jobbet ta mer än en timma.

Färisterna är hållbara och lätta att köra över.
Bild: Per Kvalvik
Färisterna är hållbara och lätta att köra över.

Färisterna är en effektiv metod att hålla vilt borta från motorvägar, och boskap inne på gården.
Bild: Lonbakken

Färisterna är en effektiv metod att hålla vilt borta från motorvägar, och boskap inne på gården.



Lonbakkens färistar finns i nästan alla norska kommuner.
Bild: Per Kvalvik
Lonbakkens färistar finns i nästan alla norska kommuner.

1958 skickade Sels kommun en förfrågan till Reidar Lonbakken om färister i stål. Reidar satte sig vid ritbordet och skissade upp den första versionen av vad som närmast kommit att bli en klassiker på norska vägar.

Färister är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att hålla djur borta från vägarna, utan att trafiken påverkas. De placeras i marken eller vägbanan som ersättare för grindar, och ser ut ungefär som ett liggande staket när det är färdigmonterat.

Lonbakkens färister har skyddat norska vägar från vilt och hindrat boskap från att rymma i drygt 60 år. De fick patent på sina färister i början av 80-talet och är de enda som är godkända och rekommenderade av Statens Vegvesen. Idag drivs företaget av Reidars son Bjørn, som äger Lonbakken och ansvarar för den dagliga driften, och barnbarnet Håvard, som är produktionsledare.

Cirka 8000 färister har sålts sedan starten. Nästan varje norsk kommun har minst en färist från Lonbakken och några färister finns även i Sverige.
– Vi är inte rädda att säga att vår färist är en enormt bra produkt, något som säljsiffrorna och referenserna också visar, säger Håvard Lonbakken till Infrasverige.


Snabbt och enkelt
Konceptet är enkelt. Färistarna levereras färdiga eller i platta paket, som sedan monteras med en hylsnyckel. Delarna är så pass lätta att de kan monteras av en person, men det kan underlätta att ha en grävmaskin till hands när gropen ska grävas och färisten ska lyftas på plats. Allt som allt brukar arbetet inte ta mycket mer än en timme.

Färisternas standardserie är i mått mellan 2x3 meter till 2x8 meter, men kan anpassas efter önskemål.
– Vi kan leverera hur bred eller lång färist som kunden önskar! Alla mått kan göras med vår patent, säger Håvard Lonbakken.

Färisterna kan fästas i fundament av både stål och betong, vilka också går att beställa av Lonbakken. Stålrören går även att köpa separat, om fundamenten redan finns eller om den befintliga färisten är i behov av underhåll. Lonbakkens standardsfärister tål ett axeltryck om 10 ton, men även den finns i flera variationer.

– Vi levererar också 8 ton till de vägar där det inte går så mycker tung transport, men vi har levererat färister upp till 30 tons axeltryck, som en mobilkran lätt kan åka över, säger Håvard Lonbakken.
– Man kan cykla över dem också, men se till att åka rätt över.


Passar på flera platser
Lonbakkens kundkretsen har historiskt sett främst varit kommuner, men då det mesta vägarbetet nu för tiden lejs ut till privata aktörer utgörs kundgruppen idag främst av entreprenörer.

– Vi levererar till allt från fyrfiliga motorvägar till industriområden. Vi har också levererat till privata vägar, till exempel gårdsvägar och i sommarstugeområden, och gångstigar, där det krävs extra smala färister.

De tre senaste svenska projekten som Lonbakken har levererat till har varit till PEAB, som använder en färist om 2x8 meter på väg 531 mellan Funäsdalen-Ljungdalen, en lustgård i Gnesta, som installerat en färist om 2x4 meter, och Kaunis Iron, som beställde en färist om 3x4 meter till sin anläggning i Pajala.
– Ganska olika användningsområden, som du ser! säger Håvard Lonbakken.

Än så länge är inte färister en lika vanlig syn i Sverige som i Norge. Varför det är så tycker han är svårt att säga, eftersom regelverk och boskapsbestånd rimligtvis är tämligen lika mellan länderna.

På vilket sätt tror du att Sverige kan gynnas av att införskaffa fler färister?
– Trafiksäkerhet är nog det viktigaste. Plus att vardagen blir lättare när du slipper att öppna grindar!


Färister är företagets ryggrad
Försäljningen av färisterna står idag för cirka en tredjedel av omsättningen. Resterande del består av produktion och montage av andra stålkonstruktioner, som exempelvis trappor, räcken och fackverk.

– Vi är kända för att vara problemlösare i branschen och har många fina referenser till de andra bitarna också, berättar Håvard Lonbakken.
– Men ja, färisterna är själva ryggraden, och man kan inte nog uppskatta en så solid produkt som har levererat under så många år.

De senaste fyra åren har Lonbakken slagit rekord i försäljningar av färister. Den pågående Coronapandemin har än så länge inte påverkat Lonbakken, tvärtom har de utfört leveranser och monteringar på flera platser i Norge.
– Hittills i år har vi haft stor försäljning och otroligt med förfrågningar, säger Håvard Lonbakken.
– Det lovar gott för framtiden också!

Skriv ut





Sommarguppen tillbaka på Drottninggatan/Strandvägen

De tillfälliga farthinder som förra sommaren sattes ut på...

Läs mer
Pacetell

1,3 miljoner kronor från Trafikverket till ny gång- och cykelbro i Sunne

Sunne kommun får 1,3 miljoner kronor i medfinansieringsbidrag av Trafikverket till den...

Läs mer
Zugol 550

I sommar får Gävleborg bättre vägar

Sommaren är här och det innebär att Trafikverket drar igång arbetet med att...

Läs mer
DLMASKIN550
Svevia anlägger ny rörbro för att vattenlevande djur och organismer obehindrat ska kunna ta sig genom vattendrag som korsar en vägkonstruktion.

Svevia bygger fri väg för bäckens djur och organismer

En vägtrumma som hindrar att fiskar och djur naturligt kan röra sig i ett vattendrag ska...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se