Facebook


Instagram

”Marieholmstunneln skapar nya körvägar”


2020-10-23

Bild: Trafikverket

Schematisk karta över Marieholmstunnelns förbindelser.
Bild: Trafik Göteborg
Schematisk karta över Marieholmstunnelns förbindelser.

Den 16 december öppnar Marieholmstunneln för trafik – därmed får göteborgarna ännu en älvförbindelse.
– Detta kommer att öka robustheten i Göteborgstrafiken, säger projektchefen Stein Kleiven.

Bygget av Marieholmstunneln – en tunnel som går under Göta älv mellan Marieholm och Tingstad – lider mot sitt slut. Den 16 december öppnar Göteborgs nya älvsförbindelse för trafik men innan dess återstår en del arbeten.

– Vi fortsätter med installationsarbeten, genomför säkerhetsövningar med polis, räddningstjänst och ambulanspersonal och håller utbildningar inom trafikstyrning. Utöver detta ska vägar och sidoytor färdigställas, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Minskad sårbarhet
Enligt Stein Kleiven är Marieholmstunneln efterlängtad. Utan tunneln hade flera andra projekt inte kunnat genomföras, framförallt det kommande underhållsarbetet i Tingstadstunneln.

– Marieholmstunneln kommer att avlasta Tingstadstunneln med cirka 50 000 fordon per dygn. Med en ny älvförbindelse minskas också sårbarheten i Göteborgs trafiksystem. Händer det en olycka i Tingstadstunneln så kan trafikanter välja Marieholmstunneln och vice versa, säger han.


Nya körvägar

När Marieholmstunneln öppnar blir det såklart nya körvägar och körmönster för bilisterna i Göteborg.

– Principen är att trafiken i nord-sydlig riktning ska välja Tingstadstunneln medan trafiken i väst-östlig riktning ska välja Marieholmstunneln. Alltså kommer du exempelvis från Lundbyleden och ska till E20 mot Partille så väljer du Marieholmstunneln, säger Stein Kleiven och fortsätter:

– Vi hoppas att man vågar utmana sig själv till att välja nya vägar, säger han.


Digital invigning
Innan trafiken släpps på i Marieholmstunneln blir det såklart invigning. Under rådande coronapandemi blir det dock ett annorlunda firande.

– Vi kör hela invigningen digitalt några dagar före öppnandet. Bland annat kommer vi att ha ett direktsänt quiz från tunneln, där priset blir en guidad tur genom tunneln, säger Stein Kleiven.

Fakta/Marieholmstunneln
Byggstart: 2013.
Är: en vägtunnel inom Marieholmsförbindelsen, där det också ingår en ny järnvägsbro över Göta älv samt två nya trafikplatser på vardera sidan om älven.
Ligger: Cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln. Länkar samman E6 med E45 och E20 via Partihallsförbindelsen, även kallad ”Röde Orm”.
Längd: Knappt 500 meter med tre körfält i varje riktning.
Kostnad: Beräknas till 3,5 miljarder kronor och ingår i Västsvenska paketet.
Öppnar för trafik: 16 december 2020.



Källa: Trafik Göteborg


Skriv ut



Skanska bygger motorväg i Norge för cirka 2,9 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med norska statens vägförvaltning om att bygga en motorväg...

Läs mer
Pacetell

Ledningskollen har minskat avgrävningar i tio år


1 december 2020 är det tio år sedan webbtjänsten Ledningskollen slog upp portarna...

Läs mer
Zinga
eSwingo 200+ sopar gatorna på Kungsholmen.

Stockholm får rena gator med elektrisk kompakt sopmaskin

Elektrifieringstrenden av olika fordon pågår i samhället med full kraft där...

Läs mer
Kregis 550


Adventsljusen på Øresundsbron tänds och förnyas

Adventsljusstaken på toppen av Øresundsbron tänds för fjärde gå...

Läs mer
Zugol 550


Götatunnelns norra rör stängs i december

Den 27 december inleds förstärkningsarbeten i Götatunnelns norra rör, där...

Läs mer
DLMASKIN550


99 miljoner kronor delas ut till satsningar på cykel, kollektivtrafik, trafiksäkerhet och miljö

Genom statlig medfinansiering kan alla kommuner i Stockholms län och regionen ansöka om...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se