Facebook


Instagram

Med Raptor kan Ramboll säkra vägarna för transporternas framtida behov


2020-11-18

Raptor i stadsmiljö.
Bild: Ramboll
Raptor i stadsmiljö.

Peter Ekdahl, affärsområdeschef på Ramboll.
Bild: Joakim Ström
Peter Ekdahl, affärsområdeschef på Ramboll.

Ramboll har förvärvat Raptor, en teknik i framkant för att effektivt mäta vägars bärförmåga. Därmed är Ramboll ett av få företag i världen som har den banbrytande tekniken.

– Med Raptor kan vi i full körhastighet bedöma vägars bärförmåga med modern laserteknik. Nu får vi möjlighet att utöka den data vi redan analyserar för att kunna förutspå vägarnas framkomlighet och kondition samtidigt som vi tänker hållbarhet. Vi kommer att kunna använda skattepengarna ännu klokare, säger Peter Ekdahl, affärsområdeschef på Ramboll.

Transporterna på våra vägar blir allt tyngre och reglerna för hur tunga fordon får vara utökas. Samtidigt påverkas vägarna allt snabbare negativt av den pågående klimatförändringen. I den nationella planen för transportsystemet finns anslag för satsningar för att stärka vägarnas bärighet som gör det möjligt att öppna 70–80 procent av de viktigaste statliga vägarna för lastbilar med en vikt på över 74 ton, fram till 2029.

För att kunna göra det måste vi se att vägarna håller. Enligt en bedömning från Trafikverket behöver 10 procent av de statliga vägarna förstärkas för att klara de tunga fordonen.

– Att göra bedömningen av vilka vägar som är lämpliga för tunga transporter på det traditionella sättet tar mycket tid och resurser och blir ändå ofta bara just generella bedömningar. Därför hoppas vi nu kunna hjälpa till genom mer precisa värderingar som är heltäckande, trafiksäkra, tillförlitliga och snabba och som inte stör den övriga trafiken. Vi ska basera beslut på fakta och lägga resurser där det behövs för största möjliga samhällsnytta, säger Peter Ekdahl.

Tekniken med Raptor går även att använda i andra syften, till exempel vid stadsplanering och bedömning av lastytor.

– Raptor är lämplig att använda där det finns ett intresse av att veta bärförmåga och underhållsbehov. Raptor är mycket effektiv vid planering av vilka åtgärdsmetoder som skapar mest nytta för pengarna. Data från Raptor kan kombineras med Waywize för att minska koldioxidutsläpp från trafiken, säger Peter Ekdahl.



Källa: Ramboll


Skriv ut



På fredag morgon monteras den första pylontoppen på Hisingsbron.

Pylontopparna monteras på Hisingsbron

Nu är det dags att sätta kronan på verket när Hisingsbrons pylontoppar ska...

Läs mer
Pacetell

Nya trafiksäkerhetskameror ska rädda liv i Västra Götaland, Halland och Värmland

Mellan 30 november och 13 december sätter Trafikverket upp totalt nio nya trafiksä...

Läs mer
Zinga
All trafik över och under Hisingsbron och de båda järnvägsbroarna vid Marieholm omfattas av de nu framtagna samverkansreglerna.

Samverkansregler klara för broöppningar i Göteborg

Nu finns en överenskommelse för samverkansregler för alla trafikslag över och...

Läs mer
Kregis 550
Karta väg 23.

Nu ska väg 23 utanför Växjö bli säkrare

Peab har fått uppdraget att bygga om tio kilometer av väg 23 mellan Huseby och Marklanda...

Läs mer
Zugol 550


Ny forskning ska öka säkerheten för oskyddade trafikanter

Trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter är i fokus i två nya...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger motorväg i Norge för cirka 2,9 miljarder kronor

Skanska har tecknat avtal med norska statens vägförvaltning om att bygga en motorväg...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se