Facebook

Instagram

Minskad risk för halka med modern teknik


2018-10-22

Svevia utvecklar effektivare vintervägunderhåll med modern digital teknik.
Bild: Patrick Trägårdh
Svevia utvecklar effektivare vintervägunderhåll med modern digital teknik.

Under vintern kommer Svevia att utöka sitt innovationsprojekt för skräddarsydda åtgärder för vinterväghållning. I vinter ska även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå använda den allra senaste tekniken för att förutse och åtgärda halka

Sedan 2016 har Svevia tillsammans med VTI och B&M Systemutveckling drivit ett innovationsprojekt för att modernisera och effektivisera underhållet av vintervägar. Frågor som; när, hur och var halkan slår till kan förutses med avancerad digital informationsinsamling. På så sätt kan också åtgärderna för halkbekämpning optimeras och skräddarsys.

– Det är min övertygelse att det här bara är början på hur framtidens vägunderhåll kommer att se ut, säger Andreas Bäckström, projektledare och verksamhetsutvecklare på Svevia.

Projektet som fram tills nu har drivits inom driftområde Blekinge kommer under vintern att utökas för att omfatta även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå.

– Utfallet på projektet är så positivt att vi fortsätter enligt planen och testar tekniken och metoden i fler driftområden. Områdena är valda utifrån att vi vill bredda variationen i fler olika typer av geografier.

Det är den ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner som skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser.

– Vinsterna är många. Med högkvalitativa prognoser kan vi effektivisera vägunderhållet och skapa bättre förutsättningar för ökad trafiksäkerhet. Men vi minskar också den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad saltanvändning.

Det finns även ett arbetsmiljöperspektiv.

– Systemet avlastar jourhavande driftledare som får ett bättre beslutsunderlag för när det är dags att kalla in resurser och minskar stressen för maskinförarna.

Utvecklingsprojektet drivs i samarbete VTI, B&M systemutveckling, med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.



Källa: Svevia


Skriv ut



Det finns cirka 80 enskilda vägar idag i Piteå kommun som endast har kommunalt bidrag.
Det finns cirka 80 enskilda vägar idag i Piteå kommun som endast har kommunalt bidrag.

Nya bestämmelser för kommunala bidrag till enskilda vägar

Från och med 1 januari i år gäller nya bestämmelser för kommunala bidrag till enskilda vägar. På grund av de nya bestämmelserna, som är antagna i...

Läs mer
Maxi Grip

Räcken räddar liv och gör vägarna säkrare

Svenska Väg- och Broräckesföreningen, SVBRF, arbetar för en säkrare...

Läs mer
ABAS


Peab Asfalt vinner upphandling för 50 miljoner kronor

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar till...

Läs mer
Uniteam


Ny teknik från Ramboll analyserar vägar med AI

Varje år mäts cirka 80 000 kilometer väg i Sverige. Nu levererar Ramboll en ny typ...

Läs mer
DLMASKIN550
Fältmätningar har genomförts med VTI:s portabla friktionsmätare.

Friktionskrav för cykelbanor behöver ses över

Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de...

Läs mer

Skanska bygger tunnel i Norge för cirka 640 miljoner kronor

Skanska Norge har tecknat avtal med Statens Vegevesen om att bygga en tunnel på E69 i...

Läs mer

Fox levererar gatubelysning till Stockholms stadskärna

WAY är den senaste armaturen från Focus-Lighting ritad av danska arkitektkontoret AART. Monteras antingen på vajer eller stolparm.

Stockolms stadskärna får ny gatubelysning, Fox levererar för 2,3 miljoner.

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se