Facebook

Instagram

Minskad risk för halka med modern teknik


2018-10-22

Svevia utvecklar effektivare vintervägunderhåll med modern digital teknik.
Bild: Patrick Trägårdh
Svevia utvecklar effektivare vintervägunderhåll med modern digital teknik.

Under vintern kommer Svevia att utöka sitt innovationsprojekt för skräddarsydda åtgärder för vinterväghållning. I vinter ska även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå använda den allra senaste tekniken för att förutse och åtgärda halka

Sedan 2016 har Svevia tillsammans med VTI och B&M Systemutveckling drivit ett innovationsprojekt för att modernisera och effektivisera underhållet av vintervägar. Frågor som; när, hur och var halkan slår till kan förutses med avancerad digital informationsinsamling. På så sätt kan också åtgärderna för halkbekämpning optimeras och skräddarsys.

– Det är min övertygelse att det här bara är början på hur framtidens vägunderhåll kommer att se ut, säger Andreas Bäckström, projektledare och verksamhetsutvecklare på Svevia.

Projektet som fram tills nu har drivits inom driftområde Blekinge kommer under vintern att utökas för att omfatta även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå.

– Utfallet på projektet är så positivt att vi fortsätter enligt planen och testar tekniken och metoden i fler driftområden. Områdena är valda utifrån att vi vill bredda variationen i fler olika typer av geografier.

Det är den ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner som skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser.

– Vinsterna är många. Med högkvalitativa prognoser kan vi effektivisera vägunderhållet och skapa bättre förutsättningar för ökad trafiksäkerhet. Men vi minskar också den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad saltanvändning.

Det finns även ett arbetsmiljöperspektiv.

– Systemet avlastar jourhavande driftledare som får ett bättre beslutsunderlag för när det är dags att kalla in resurser och minskar stressen för maskinförarna.

Utvecklingsprojektet drivs i samarbete VTI, B&M systemutveckling, med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.



Källa: Svevia


Skriv ut



Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.
Tankbeläggning används på 85 procent av Sveriges vägar och är det mest miljövänliga beläggningsalternativet.

Svevias toppmoderna fabrik ger miljövänliga vägar

Under onsdagen invigdes Svevias nya fabrik i Örebro. Den är Sveriges mest moderna fabrik för bitumenemulsion som används som bindemedel i det miljövänliga belä...

Läs mer
Safetyseal
Karta över Björkåkla och Hackefors.

Nu får väg 35 ökad trafiksäkerhet och framkomlighet

Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet står i fokus när väg 35 mellan...

Läs mer
Pacetell
Det behövs kraftfulla insatser för att förbättra trafiksäkerheten.

324 personer omkom i vägtrafiken 2018 – 72 fler än året innan

År 2018 omkom 324 personer i vägtrafiken. Det är 72 fler än året innan...

Läs mer
Zinga
 WSP

Luftig bro med svindlande utsikt

Under onsdagen beslutade teknik- och fastighetsnämnden att gå ut med upphandlingen...

Läs mer
ABAS

Peab Asfalt vinner 50-miljoners kontrakt i Västerbotten

Väg 363 Björksele och Sikseleberg, Västerbotten.

På uppdrag av Trafikverket kommer Peab Asfalt att utföra vägförstä...

Läs mer
DLMASKIN550


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se