Facebook


Instagram

Mycket block och sten när E4-an täpps till


2019-06-28

Anna Karlsson, Trafikverkets projektledare.
Bild: Kerstin Ericsson
Anna Karlsson, Trafikverkets projektledare.

Just nu byggs sista motorvägsdelen av E4-an norr om Ljungby. Sen kan trafiken rulla fram på motorväg hela vägen mellan Helsingborg och Gävle.
– Vi har stött på mer block och sten än vi hade väntat oss men annars rullar det på bra. Men det är en lång resa innan vi är färdiga, säger Trafikverkets projektledare Anna Karlsson.

Den 3,2 mil långa sträckan mellan Ljungby och Toftanäs har länge varit ett irritationsmoment. Den är hårt trafikerad och en tredjedel av bilisterna utgörs av lastbilar. Visserligen har trafiken blivit säkrare sedan vägen gjordes om till en 2+1 väg men samtidigt har trafiken ökat och olycksrisken är hög.
– Vi började med det konkreta arbetet i mars i år och 2022 ska motorvägen stå färdig att tas i bruk, säger Anna Karlsson.

Projektet är förknippat med några speciella svårigheter.
– Den nya motorvägen kommer att följa befintlig vägsträckning. Vi måste se till att trafiken flyter på ett bra sätt men också att det är säkert för dem som jobbar med bygget. Just nu leder vi in trafiken på halva vägbanan medan vi arbetar med andra halvan. Vi bygger halva vägen åt gången, kan man säga.
– Vi upplever att det trots allt flyter på bra.

Danska Barslund A/S tilldelades huvudentreprenaden förra hösten och allt som allt är idag 50-100 personer engagerade i arbetet. Sammanlagt beräknas vägbygget kosta 1,1 miljarder kronor.
– I dag arbetar vi med två av fem delsträckor. Där pågår schakt och fyll och antalet engagerade kan nog komma att öka något ju längre in projektet vi kommer.

Inte mindre än 28 broar ska anpassas när bland annat vägbredden ökas från 13 till 22 meter och det första broarbetet kommer igång under nästa vecka.
– Vägsträckningen går igenom vattenskyddsområde och en åsformation som förser både Ljungby och Växjö med vatten och det skapar också speciella problem. Dels måste vi se till att ingenting händer under arbetets gång som kan skada vattenförsörjningen och dels måste vi se till att det blir en bra lösning i slutändan.

Vägbygget passerar också genom ett viltrikt område och några broar specialbyggs så att viltet kan passera. Bland annat tar man i lite extra när man bygger bron över Lagan så att djuren får en speciell strandsremsa att passera på under bron.
– Vi måste också bygga nya viltstängsel och det är ett av de arbetena som redan kommit igång, säger Anna Karlsson.



Källa: Live Business Media Group


Skriv ut



 <span class=\

Nytt partnerskap inom autonom teknik öppnar nya möjligheter

Yeti Snow Technology som utvecklar autonoma snöröjningssystem för flygplatser kan i...

Läs mer
Elmia Infra

Ny smart uppfinning upptäcker vattensamlingar på Österleden

Radardetektorn monteras över &Ouml;sterleden (väg 111) i räcket på brons utsida och mäter ner mot körbanan. Därifrån känner den av eventuell vattensamling som den signalerar om till stadsbyggnadsförvaltningen.

Från och med torsdag 12 september kan den som kör på Österleden få se...

Läs mer
Maxi Grip


Första delen av nya Vasagatan är klar

Stockholms stad bygger om Vasagatan till en mer välkomnande, tryggare och levande stadsgata...

Läs mer
Zinga
Bilden är ett montage.

Peab bygger nya Storbron i Sundsvall

Under de närmaste två åren ska Peab bygga en ny modern Storbro över Selå...

Läs mer
ABAS

Han är utsedd till ny generaldirektör för Trafikanalys

Mattias Viklund blir ny generaldirektör för Trafikanalys.

Regeringen har tagit beslutet att utse Mattias Viklund som ny generaldirektör för...

Läs mer
DLMASKIN550


Sommaren gav tre nya rekord för Øresundsbron

Två nya trafikrekord slogs på Øresundsbron i sommar – 857.500 fordon...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se