Facebook


Instagram

Mycket block och sten när E4-an täpps till


2019-06-28

Anna Karlsson, Trafikverkets projektledare.
Bild: Kerstin Ericsson
Anna Karlsson, Trafikverkets projektledare.

Just nu byggs sista motorvägsdelen av E4-an norr om Ljungby. Sen kan trafiken rulla fram på motorväg hela vägen mellan Helsingborg och Gävle.
– Vi har stött på mer block och sten än vi hade väntat oss men annars rullar det på bra. Men det är en lång resa innan vi är färdiga, säger Trafikverkets projektledare Anna Karlsson.

Den 3,2 mil långa sträckan mellan Ljungby och Toftanäs har länge varit ett irritationsmoment. Den är hårt trafikerad och en tredjedel av bilisterna utgörs av lastbilar. Visserligen har trafiken blivit säkrare sedan vägen gjordes om till en 2+1 väg men samtidigt har trafiken ökat och olycksrisken är hög.
– Vi började med det konkreta arbetet i mars i år och 2022 ska motorvägen stå färdig att tas i bruk, säger Anna Karlsson.

Projektet är förknippat med några speciella svårigheter.
– Den nya motorvägen kommer att följa befintlig vägsträckning. Vi måste se till att trafiken flyter på ett bra sätt men också att det är säkert för dem som jobbar med bygget. Just nu leder vi in trafiken på halva vägbanan medan vi arbetar med andra halvan. Vi bygger halva vägen åt gången, kan man säga.
– Vi upplever att det trots allt flyter på bra.

Danska Barslund A/S tilldelades huvudentreprenaden förra hösten och allt som allt är idag 50-100 personer engagerade i arbetet. Sammanlagt beräknas vägbygget kosta 1,1 miljarder kronor.
– I dag arbetar vi med två av fem delsträckor. Där pågår schakt och fyll och antalet engagerade kan nog komma att öka något ju längre in projektet vi kommer.

Inte mindre än 28 broar ska anpassas när bland annat vägbredden ökas från 13 till 22 meter och det första broarbetet kommer igång under nästa vecka.
– Vägsträckningen går igenom vattenskyddsområde och en åsformation som förser både Ljungby och Växjö med vatten och det skapar också speciella problem. Dels måste vi se till att ingenting händer under arbetets gång som kan skada vattenförsörjningen och dels måste vi se till att det blir en bra lösning i slutändan.

Vägbygget passerar också genom ett viltrikt område och några broar specialbyggs så att viltet kan passera. Bland annat tar man i lite extra när man bygger bron över Lagan så att djuren får en speciell strandsremsa att passera på under bron.
– Vi måste också bygga nya viltstängsel och det är ett av de arbetena som redan kommit igång, säger Anna Karlsson.



Källa: Live Business Media Group


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
Roch-services


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer
Ulefos


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer
DLMASKIN550


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer


Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige

Omexom Stockholm E-mobility har fått uppdraget att utföra installation av ...

Läs mer
<span>Genrebild</span>

Hur dåliga vägar ska vi tåla och vad tål vägarna?

Trafikverket flaggar för att underhållet på vägarna är eftersatt, en...

Läs mer

Roch Services är en del av Helsingborgs projekt för stadens digitala infrastruktur

Bromma, juni 2023 Roch Services Skandinavien AB kommer testa stabilitet och hållfasthet...

Läs mer

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar



Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se