Facebook


Instagram

NCC:s återvunna asfalt lika het nu som för 45 år sedan


2017-06-22

NCC:s Repavingmetod - återvinna asfalt direkt på vägen
Bild:Alexander von Sydow

NCC:s Repavingmetod - återvinna asfalt direkt på vägen



NCC:s unika metod att återvinna asfalt direkt på vägen, Repaving, togs till Sverige på 70-talet då ökade oljepriser ledde till ett behov av billigare upprustningsmetoder. Än idag, cirka 45 år senare, är detta fortfarande det mest miljövänliga sättet att rusta upp asfalterade vägar.

– Upprustning och omläggning av asfalterade vägar är ett ständigt återkommande behov överallt i landet. Med Repavingmetoden minskar vi både åtgången av sten och bindemedel och minskar transporterna vid omläggning vilket oftast blir en mer miljövänlig och ekonomisk hållbar metod än att enbart lägga helt ny asfalt, säger Kenneth Eriksson, Trafikverket i Örebro län.

Metoden att återvinna direkt på vägen har NCC arbetat med sedan i början av 70-talet, då oljekrisen gjorde att kostnaderna för asfalten rusade i höjden. Metoden hämtades då av NCC till Sverige och Europa från USA med syfte att hitta ett billigare sätt att underhålla asfalterade vägar som fått trafikfarliga spår.

Tekniken går ut på att först värma upp vägytan med hjälp av högeffektiva gasolbrännare och göra den bearbetningsbar. Den befintliga asfalten omfördelas till en jämn yta så att spåren försvinner innan man lägger på den nya massan på ett avjämnat och varmt underlag. Detta ger bättre förutsättningar för god packning även vid tunna beläggningar. Genom maskinens konstruktion sker en viss återblandning av den tillförda massan, vilket minskar separationsrisken och ger ett asfaltslager med hög kvalitet.

– Vi måste värna om våra naturtillgångar och arbeta mer med återvinning i hela samhället. Vi har därför investerat i en helt ny Repavingmaskin från samma amerikanska företag som vi köpte utrustning från på 70-talet och investeringen är viktig för att vi även i framtiden ska ligga i absolut framkant vad gäller den gröna asfaltsnäringen, säger Lars Halldin, ansvarig för Repaving inom NCC Industry.

Då den befintliga massan återvinns, minskar behovet av nytillverkad massa med 50 procent vilket minimerar transporterna och sparar naturens resurser. Det blir även en betydande minskad åtgång av det oljebaserade bindemedlet bitumen.

– När vi började arbeta med Repaving på 70-talet var miljön inte i fokus, utan då var det främst en kostnadsfråga. Men tack vare ständiga förbättringar av både arbetssätt och nya maskiner gör att NCC efter 45 år fortfarande är unika och kan erbjuda det mest miljö- och kostnadseffektiva sättet att underhålla asfalterade vägar, säger Lars Halldin.



Källa: NCC

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se