Facebook


Instagram

NTF vill se sänkt bashastighet i tätort


2018-05-03

Bild: NTF

Om alla gator som idag är skyltade 50 km/tim skulle skyltas om till 40 km/tim skulle det kunna spara cirka 5 liv, 83 allvarligt skadade och 12 mycket allvarligt skadade per år. Effekten av ett införande är för stor för att ignorera, speciellt om man även skulle få ner medelhastigheten med 10 km/tim för då skulle så många som 17 liv kunna sparas årligen. Dessutom skulle det underlätta för kommunernas anpassning av staden till ett ökat cyklande och gående samt vara bra för miljön.

Hösten 2016 gav Regeringen i uppdrag till Trafikanalys att utreda förutsättningarna för, och konsekvenserna av sänkt bashastighet i tätort. Ett år senare, under hösten 2017 kom svaret. Där konstaterar Trafikanalys att en sänkt hastighet skulle få positiva effekterna på de transportpolitiska målen och stadsmiljön. Man förordar en sänkning av bashastigheten från 50 km/tim till 40 km/tim under en femårsperiod för att ge kommunerna möjlighet att genomföra de förändringar av infrastrukturen som blir nödvändiga.

– Varför är det så tyst från Regeringen i den här frågan? Hur länge ska vi nöja oss med att konstatera att folk kör för fort och för många dödas och skadas i våra tätorter? Om vi ska halvera antalet dödade i vägtrafiken till 2020 och antalet allvarligt skadade med en fjärdedel, måste den faktiska hastigheten sänkas i våra tätorter – och det börjar bli bråttom, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

NTF mäter varje år hastigheten på det kommunala vägnätet på 69 platser i landet fördelade mellan 23 kommuner. Mätningarna genomförs på sträckor med hastigheterna 40, 50, 60 och 70. Sammanlagt håller cirka två tredjedelar av bilisterna skyltad hastighet men på 40- och 50-sträckor är hastighetsefterlevnaden lägre. På sträckor med 40 km/tim kör nästan varannan bil fortare än skyltad hastighet.

– Eftersom dagens hastighetsefterlevnad är så dålig i tätort skulle en sänkning av bashastigheten få mycket positiva effekter på den faktiska hastigheten eftersom det skulle påskynda kommunernas infrastrukturförändringar. Vi kan inte bara titta på skylten. Vi måste få till en tydligare vägutformning. Det skulle ge färre fortkörningar och bättre anpassade städer för gående och cyklister, avslutar Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

Många kommuner har redan eller planerar för att införa 40 km/tim inom tätorten. En förändring av bashastigheten skulle innebära att de pengar det annars skulle behöva lägga på omskyltningar av 50-sträckor skulle bli möjliga att använda till anpassningar av vägar.




Källa: NTF


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Roch-services


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Ulefos
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
Zinga


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer
DLMASKIN550


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer


Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige

Omexom Stockholm E-mobility har fått uppdraget att utföra installation av ...

Läs mer

Hur dåliga vägar ska vi tåla och vad tål vägarna?



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se