Facebook


Instagram

Nu påbörjas bygget av den nya Storbron


2018-03-22

Bild: Sundsvalls kommun

Bild: Sundsvalls kommun

Nu ska en ny Storbro byggas i Sundsvall, eftersom den befintliga bron blivit gammal, fått dålig bärighet och därför måste rivas. Arbetet påbörjas våren 2018 och beräknas vara klart sommaren 2020.

Dagens Storbron över Selångersån har funnits sedan midsommar 1936. Den gamla träbron hade då ersatts av en 15 meter bred och 65,2 meter lång balkbro i tre spann. Sedan 1936 har Storbron endast genomgått smärre förändringar och reparationer. Idag, 82 år senare, påbörjas bygget av nästa Storbro.

– Den bro vi har idag är uttjänt och går inte att reparera ytterligare, utan måste rivas och ersättas av en ny bro. Det är inte lönsamt att reparera den helt enkelt, säger Anders Calissendorff, projektledare, Gatuavdelningen.

Arbetet med rivningen av den befintliga bron, etableringen av en tillfällig beredskapsbro, anslutningsvägar och bygget av den nya Storbron beräknas börja under våren 2018 och pågå till år 2020

18 meter bred med flera fält och banor
Den nya Storbron blir 18 meter bred och kom­mer att byggas med tre körfält och två gång- och cykelbanor. Under den nya Storbron kommer det att vara fri höjd på 4,60 meter.

– Vi bygger en nyare, modernare och tryggare bro där vi samtidigt ökar rymligheten och kontakten med vattnet. Vi öppnar också upp selångersån i och med att vi breddar ån för att minska risken för skador vid höga vattenflöden i framtiden, säger Stefan Näslund, sektionschef, gatuavdelningen.

Nya bron klar år 2020
Under våren 2018 anläggs en tillfällig anslut­ningsväg genom Badhusparken som kommer att fungera som en förlängning av Grund­bergsbacken/Floragatan och ansluta till Tivolivägen på andra sidan ån.

Den tillfälliga anslutningsvägen kommer att byggas med två körfält och en gång- och cykelbana på norra sidan. Trafiken beräknas börja ledas om på den nya anslutningsvägen under hösten/vintern 2018, därefter kommer brobygget påbörjas. Nya Storbron beräknas vara färdigställd år 2020. Året efter planeras en upprustning av kajer samt återställning och upprustning av park.

Nedsatt framkomlighet under byggtiden
Under byggtiden kommer det att råda nedsatt framkomlighet, framför allt timmarna under rusningstrafik.
– Räkna med extra restid, välj om möjligt andra vägar eller försök att åka andra tider. Kör lugnt och visa hänsyn till dina medtrafikanter och våra entreprenörer som arbetar i området, uppmanar Stefan Näslund.

Efter att den nya Storbron är färdigbyggd kommer framkomligheten för motordrivna fordon att vara densamma som den är idag. Gående och cyklister kommer att få bättre framkomlighet i och med den nya bron.

Arbetena kommer att innebära byggtrafik och periodvis buller, vibrationer och damm under byggtiden. Under rivningen och monteringen av den provisoriska bron kommer Selångersån att stängas. Övrig tid finns ambitionen att båtar ska kunna passera byggområdet.
–  Vi ber om överseende med de störningar som bygget ändå medför, säger Stefan Näslund.

Totalt beräknas projektet kosta 106 miljoner kronor, varav en del är Storbron och den andra delen upprustningen av kajerna. Den nya Storbron inklusive anslutningar, markarbeten och en provisorisk bro under byggtiden beräknas kosta cirka 70 miljoner kronor. Kajerna som i samband med bygget av Storbron rustas upp beräknas kosta cirka 36 miljoner kronor.



Källa: Sundsvalls kommun

 


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
Roch-services


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer
Ulefos


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer
DLMASKIN550


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer


Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige

Omexom Stockholm E-mobility har fått uppdraget att utföra installation av ...

Läs mer
<span>Genrebild</span>

Hur dåliga vägar ska vi tåla och vad tål vägarna?

Trafikverket flaggar för att underhållet på vägarna är eftersatt, en...

Läs mer

Roch Services är en del av Helsingborgs projekt för stadens digitala infrastruktur

Bromma, juni 2023 Roch Services Skandinavien AB kommer testa stabilitet och hållfasthet...

Läs mer

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar



Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se