Facebook


Instagram

Nu planeras förlängningen av Klippanvägen


2020-05-27

Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området.
Bild: Ängelholms kommun
Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området.

Just nu pågår arbetet med att ta fram en detaljplan för Klippanvägens förlängning. Projektet är en viktig del i Ängelholmspaketet för att förbättra trafiksituationen i centrala Ängelholm.
– Vi utgår från nya förutsättningar, som till exempel stationsområdet och bostadsområdet Parallelltrapetsen vid Havsbaden, säger planarkitekt Edvin Hansson.Kartbilden är en visualisering av var Klippanvägens förlängning skulle kunna sträcka sig. Vägens exakta utformning är ännu inte beslutad utan kartans syfte är att ge en uppfattning av området

Detaljplanen ska göra det möjligt att bygga en ny väg från Klippanvägen vid Östergatan, via Pyttebron och vidare mot Havsbadsvägen där den ska ansluta till den nya planerade Järnvägsgatan. Vägen är planerad för bilar med en separat gång- och cykelväg.

Klippanvägens förlängning är en del av det pågående arbetet med Ängelholmspaketet, som går ut på att skapa en långsiktig trafiklösning i centrala Ängelholm. År 2014 antog kommunstyrelsen en detaljplan för samma vägsträckning, men den upphävdes senare av Länsstyrelsen på grund av formaliafel.

– Hela detaljplaneprocessen görs om och vi prövar alla frågor på nytt. Vi utgår också från nya förutsättningar, som till exempel stationsområdet och bostadsområdet Parallelltrapetsen vid Havsbaden, säger planarkitekt Edvin Hansson.


Utredningsarbete pågår
Arbetet med detaljplaneringen startade i december 2019 och just nu genomförs flera olika utredningar: trafikutredning, bullerutredning och miljöutredning. Även hanteringen av dagvatten ses över.

– Vi undersöker kommande trafikflöden och studerar hur omkringliggande vägar påverkas av den tänkta vägsträckningen. I samband med detta utreder vi bullernivåerna vid de omkringliggande bostäderna och ser över på vilket sätt buller kan minskas för dem som bor i närheten. Därefter kan vi göra en bedömning av hur naturmiljön och människors hälsa påverkas av förslaget, säger Edvin Hansson.

– Under utredningsfasen ritar vi också ett förslag på hur bred vägen bör vara. Vidare kartlägger vi vilka områden vi behöver jobba mer med för att få en bild av vilka utmaningar vi står inför.

Efter hand som utredningarna blir klara ligger ansvaret hos kommunens planarkitekter att göra en sammanfattning och ta fram ett förslag på hur Klippanvägens förlängning ska se ut och genomföras.


Samråd med möjlighet att påverka
Det färdiga förslaget går sedan vidare till samhällsbyggnadsnämnden som beslutar om att samråd ska hållas.

– Vår förhoppning är att detaljplanen kan gå ut på samråd i början av hösten 2020. Då är alla välkomna att bidra med sina tankar och synpunkter på förslaget, säger Edvin Hansson.

När synpunkterna är insamlade bearbetas detaljplanen utifrån dem. Därefter går den ut på granskning och då har allmänheten återigen möjligheten att lämna synpunkter. Detaljplaneförslaget ska sedan godkännas av kommunstyrelsen innan det antas i kommunfullmäktige. Den slutgiltiga detaljplanen för Klippanvägens förlängning beräknas bli antagen under våren 2021 och först därefter kan planen förverkligas.



Källa: Ängelholms kommun


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
Roch-services


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer
Ulefos


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer
DLMASKIN550


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer


Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige

Omexom Stockholm E-mobility har fått uppdraget att utföra installation av ...

Läs mer
<span>Genrebild</span>

Hur dåliga vägar ska vi tåla och vad tål vägarna?

Trafikverket flaggar för att underhållet på vägarna är eftersatt, en...

Läs mer

Roch Services är en del av Helsingborgs projekt för stadens digitala infrastruktur

Bromma, juni 2023 Roch Services Skandinavien AB kommer testa stabilitet och hållfasthet...

Läs mer

Svevia lägger tankbeläggning på 80 mil väg i sommar



Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se