Facebook


Instagram

Nu ska Sundsvalls 83-åring rivas


2019-02-21

Bild: Sundsvalls kommun

Sundsvalls kommun ska bygga en ny modern Storbro i ungefär samma läge som den befintliga bron. Innan den nya Storbron som ska stå färdig hösten 2020 kan byggas, så måste den gamla Storbron rivas. Ett arbete som påbörjas inom kort.
– Storbron är en av de äldsta broarna i Sundsvall och fungerar som en viktig länk över Selångersån och i vår trafikmiljö. Den har förbundit de södra och norra delarna av centrala Sundsvall sedan i mitten av 1800-talet, säger Stefan Näslund, sektionschef vid Sundsvalls kommun.

Den nuvarande Storbron stod klar vid midsommar 1936. Den gamla träbron hade då ersatts av dagens Storbro. En 15 meter bred och 65,2 meter lång balkbro i tre spann med brostöd och broöverbyggnad i armerad betong och en körbana med beläggning av asfalt och skyddsbetong. Kostnaden för bygget landade på 276 154 kronor. Sedan 1936 har Storbron endast genomgått smärre förändringar och reparationer.

– Nu, 83 år senare, står vi inför bygget av en ny Storbro och nu närmast rivningen av den gamla storbron, säger Stefan. 

Inför att vi ska börja bygga en ny Storbro behöver vi först riva den gamla redan befintliga Storbron som i dagsläget inte trafikeras.

Företaget Delete Service AB lämnade ett anbud som var det för kommunen mest fördelaktiga. Anbudssumman uppgår till cirka 2,7 miljoner kronor.

– Vi har tilldelat uppdraget till företaget Delete Service AB som är anlitad entreprenör för rivningsarbetet. De planerar att påbörja sitt arbete under första veckan i mars, säger Mats Lögdal, bygg- och projektledare vid Sundsvalls kommun.

Först sanering sedan rivning
Först saneras bron från miljöfarligt material såsom exempelvis asfalt. Därefter påbörjas rivningsarbetet där bron klipps, bilas eller sågas ner del för del. Saneringsarbetet beräknas pågå några veckor innan rivningen kan påbörjas. 

För att underlätta arbetet och minska spridning av damm under saneringsarbetet sätts ett tält upp över de brodelar där arbetet pågår. Tältet är flyttbart och kommer att flyttas längs bron vartefter olika moment sker under saneringen.

– Eftersom det är en stor, tung betongbro över vatten som vi ska riva så behöver vi sakta ta ned den del för del. Ett arbete där vi måste ta hänsyn till de risker som finns i samband med rivningsarbeten, säger Mats Lögdal.
– Ur arbetsmiljösynpunkt är rivning av stora tunga betongkonstruktioner alltid kritiska. Det är också väldigt viktigt att obehöriga respekterar avstängningarna både på land och vatten och håller sig utanför arbetsplatsområdet.


Buller, vibrationer och viss lukt kan förekomma
Under arbetsperioden kommer det att bli en ökad mängd byggtrafik i området. Det kommer att uppstå buggdamm och i det här fallet kan en viss lukt förekomma när beläggningen tas bort. Arbetet kommer att medföra byggbuller, höga ljud och vibrationer i närområdet.

– Det är bra att veta att vi har vibrationsmätare uppsatta med en noggrann övervakning av vibrationsnivåerna för att säkerhetsställa att de ej överskrider satta gränsvärden. Kom ihåg att det är helt normalt att känna vibrationer i och med detta arbete, säger Mats Lögdal.

Rivningsarbetet beräknas vara färdigt i mitten av maj.




Källa: Sundsvalls kommun


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se