Facebook


Instagram

Ny chans att se historisk leverans till Hisingsbron


2019-12-20

För en månad sedan kom det finska skeppet Meri med den första tvärbalken till Hisingsbron. Nu är skeppet snart tillbaka i Göteborg igen. Den här gången ska skeppet backa med sin last genom Götaälvbron, med bara 20 centimeters marginal på varje sida.
Bild: Göteborgs stad
För en månad sedan kom det finska skeppet Meri med den första tvärbalken till Hisingsbron. Nu är skeppet snart tillbaka i Göteborg igen. Den här gången ska skeppet backa med sin last genom Götaälvbron, med bara 20 centimeters marginal på varje sida.

Det var en både historisk och spektakulär händelse när den första tvärbalken till Hisingsbron anlände till Göteborg för ungefär en månad sedan. Nu är den andra och sista tvärbalken på väg från Bilbao i Spanien till Göteborg. Om resan går som planerat lägger skeppet med den 650 ton tunga lasten till i Frihamnen i morgon eftermiddag.

Sedan den första tvärbalken monterades med millimeterprecision på ett av de två stora betongstöden till Hisingsbron har det varit intensiva dagar i projektet. Nu har 22 av de totalt 42 sidospannen monterats och det går att se hur bron sakta men säkert växer fram över vattnet. Hittills är det den norra älvstranden som bron har närmat sig, men snart börjar arbetet även på den södra sidan om farleden.

– Monteringen har gått bra och vi har kunnat hålla det tempo som vi önskade. Det är stora delar som ska lyftas och sättas på plats, så det gäller att allt stämmer, säger Susanne Wiberg, trafikkontorets projektledare för byggnationen av Hisingsbron.

I morgon, lördagen den 21 december, kommer den andra tvärbalken lastad på det finska skeppet Meri. Skeppet kastade loss från Bilbao i måndags, för att hinna passera Biscayabukten mellan två stormar. När det seglar in i Göta älvs mynning i morgon passerar det genom centrala staden innan det lägger till vid kajplats 113 i Frihamnen. Där görs förberedelser för monteringen och på morgonen Annandag jul passerar Meri genom den öppnade Götaälvbron med bara 20 centimeters marginal på varje sida. Den här gången ska skeppet dessutom backa genom bron för att sedan kunna lasta av den 650 ton tunga tvärbalken på den södra sidan om farleden.

– Vi räknar med att öppna bron klockan åtta på annandagen. För den som vill följa Meris passage genom bron är P-arken vid Lilla Bommen en bra plats att stå på och sedan kan man gå runt till Gullbergsstrand, berättar Susanne Wiberg.

Farleden stängs av för all sjötrafik, även fritidsbåtar, i två dagar. Förtöjningslinor till fartyget som transporterar tvärbalken kommer att spännas tvärs över farleden och det innebär att ingen trafik kan passera på älven.

– För dem som är i Göteborg under julen kan jag rekommendera en promenad upp på Götaälvbron under mellandagarna. Det kommer att vara mycket aktivitet i arbetsområdet när tvärbalken ska lastas av från skeppet, passas in på betongfundamentet och gjutas fast, säger Susanne Wiberg.

För några lediga klämdagar blir det inte för dem som arbetar i projektet. Arbetet med tvärbalken kommer att pågå för fullt från Annandag jul så att farleden kan öppnas redan klockan 18 på fredagen den 27 december. Dessutom måste sex sidospann på den södra sidan hinna monteras över vattnet innan den stora sjökranen reser vidare i slutet vecka 2.

– Det är bara sjökranen som kan lyfta sidospannen på plats över vattnet, därför behöver vi göra de lyften innan sjökranen åker vidare till nästa uppdrag. Det är en viktig milstolpe för att vi ska komma vidare med monteringen på den södra sidan om farleden, berättar Susanne Wiberg. 

Lagom till jul kommer också en lastbilstransport från Sevilla i Spanien med toppar till de pelare som ska monteras på kollektivtrafikbron.

– Vi börjar montera pelartopparna direkt när leveransen har kommit. Det är den första stora milstolpen för kollektivtrafikbron, så projektet får två fina julklappar i år, säger Susanne Wiberg.

Trafikkontoret bygger Hisingsbron tillsammans med entreprenören Skanska-MTH Joint Venture. Hela bron ska stå klar år 2021 och blir då en gata i staden som ska länka samman staden över älven i mer än 100 år framöver. 


Hålltider när tvärbalken kommer:
Lördagen den 21 december: Meri, det finska fartyget som transporterar tvärbalken till Hisingsbron, anländer på eftermiddagen och lägger till vid kajplats 113 i Frihamnen. Fyra multiwheelers körs ombord på fartyget och förberedelser görs inför monteringen.
Torsdagen den 26 december (Annandag jul): Fartyget Meri lämnar kajen i Frihamnen på morgonen och lägger sig i älven i väntan på att Götaälvbron kan öppnas. Bron stängs av för samtliga trafikslag under hela broöppningen när Meri backar genom Götaälvbron. Farleden stängs av för all annan sjötrafik från klockan 8.00.
Fredagen den 27 december: Tvärbalken rullas över från Meri med multiwheelers och placeras med millimeterprecision på brostöd nummer 15 söder om farleden. Montage av tvärbalken påbörjas. Meri passerar genom Götaälvbron innan klockan 18, då farleden öppnas för sjöfarten. Under broöppningen stängs Götaälvbron för samtliga trafikslag.


Fakta om lasten:
Skeppet Meris längd: 105 meter
Skeppet Meris bredd: 19,1 meter
Lastens bredd: 18 meter
Lastens höjd: 44 meter



Källa: Göteborgs stad


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se