Facebook

Instagram

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller


2018-05-09

<span class=\
Bild: Sahlgrenska akademin
Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för höga ljudnivåer i boendemiljön. Det tros vara förklaringar till att ett relativt nybyggt område i centrala Göteborg, beläget nära en hårt trafikerad motorled, inte alls upplevs så bullrigt som förväntat.

– De som väljer att bo i detta område kan vara en selekterad grupp som prioriterar närhet till de centrala delarna av staden och kanske accepterar en högre ljudnivå. Det kan också vara så att bostadsbristen centralt i större städer höjer toleransen för vad man accepterar i sin boendemiljö, säger Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Det undersökta området ligger i Gårda i centrala Göteborg, intill E6/E20, med spårvagnar och en järnvägsbro som andra bullerkällor. Resultaten i den rapport som tagits fram bygger på beräkningar av bullernivåer i området och de boendes egna uppfattningar om hur mycket de störs.

Materialet presenteras i en tid av diskussioner om bostadsbrist centralt i större städer, förändrade bullerregler och förtätad bebyggelse i framför allt storstädernas centrala delar.

Få upplevde sig störda
De förväntningar forskarna hade på resultaten byggde delvis på en tidigare undersökning i Klippan, ett liknande bullerutsatt område i Göteborg där andelen störda var över 30 procent. Denna gång gav dock boendeenkäterna en helt annan bild.

I det aktuella bostadsområdet i Gårda var det bara 7 procent av de boende som klassificerades som störda av trafikbullret, mot förväntade 25 procent. I de bullrigaste delarna (60-70 dB) var andelen störda 12 procent. För att räknas som störd av bullret krävdes att man uppgett att man störs ”ganska mycket”, ”mycket” eller ”oerhört mycket”.

Områdets design, med bland annat bullerplank och u-formade huskroppar, tros vara en del av förklaringen till att så få ansåg sig störda. 96 procent uppgav att det fanns tystnad inne i bostaden och 82 procent sa sig ha ett helt tyst rum. Dessa siffror är högre än vad man fann i Klippan där störningsgraden var högre och huskroppar som avskärmar bullerkällor inte finns på samma sätt som i Gårda. Nya byggmetoder, med exempelvis effektiv ljudisolering, skulle också kunna bidra till den låga störningsgraden.

Sömnproblem och stress
Trafikbuller orsakar bland annat upplevd störning, sömnproblem och stressreaktioner i kroppen, ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, försämrad talförståelse och kommunikation, försämrad inlärning och prestation.

Att dagens byggnadsstandard ofta kan bidra till bra ljudmiljö inomhus beskrivs i Folkhälsomyndighetens senaste miljöhälsorapport från 2017. Samtidigt kvarstår den bullriga utomhusmiljön vid bostaden.

– Även om man kan använda modern byggteknik för att skapa bra ljudmiljö inomhus så exponeras man fortfarande för bullriga miljöer utomhus i bostadens närhet. Enligt Miljöhälsorapport 2017 har studier visat att effekter av utomhusmiljön inte går att bortse från ur ett hälsoperspektiv, konstaterar Helena Hasslöf.





Källa: Göteborgs universitet


Skriv ut





Nya vägserviceavtal till NCC värda över 700 MSEK

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att underhålla och sköta driften av vägarna i driftområde Landvetter, Ätradalen, Jönköping och Vilhelmina. De fyra...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Ett steg närmare lösning gällande Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille har varit avstängd för fordonstrafik...

Läs mer
Svarven550

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller

<span class=\

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för...

Läs mer
Heatweed


Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och...

Läs mer
ABAS


Underhållsbeläggningar Trafikverket Region Mitt

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande Tankbeläggningar till Trafikverket Region...

Läs mer
Dynapac

Nya hastigheter införs i centrala Uppsala

Uppsala kommun sätter i maj igång arbetet med att införa nya hastighetsbegrä...

Läs mer
Sluta gräv 550


Låga hastighetsbegränsningar följs inte

Mätningar under 2017 visar att problemet med hastighetsöverträdelser kvarstår,...

Läs mer
DLMASKIN550


NTF vill se sänkt bashastighet i tätort

Om alla gator som idag är skyltade 50 km/tim skulle skyltas om till 40 km/tim skulle det kunna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Cykelvägen Glanshammar – Örebro börjar byggas

– När kommunen behöver bygga om, bygga nytt, laga eller renovera gator eller andra typer av kommunala ytor så anlitar de oss, säger Nils Balstedt, Svevia.

Svevia sköter om gatorna i Vallentuna

Under de närmaste två åren väljer Vallentuna kommun att fortsätta...

Läs mer
<span class=\

Elvägars framtid ser ut så här

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat...

Läs mer

Kommunerna som satsar mest och minst på vägar

Kostnaderna för vägunderhåll skiljer sig mycket åt i olika kommuner.

Det är stor skillnad på hur mycket kommunerna satsar på drift och underhåll...

Läs mer

E.ON förstärker fjärrvärmeleveranserna till Limhamn – så här påverkas trafiken


Limhamn expanderar och för att säkra leveranserna av fjärrvärme förstä...

Läs mer


Omkomna i vägtrafiken 2017 lägsta antalet i modern tid

Under 2017 dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se