Facebook

Instagram

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller


2018-05-09

<span class=\
Bild: Sahlgrenska akademin
Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för höga ljudnivåer i boendemiljön. Det tros vara förklaringar till att ett relativt nybyggt område i centrala Göteborg, beläget nära en hårt trafikerad motorled, inte alls upplevs så bullrigt som förväntat.

– De som väljer att bo i detta område kan vara en selekterad grupp som prioriterar närhet till de centrala delarna av staden och kanske accepterar en högre ljudnivå. Det kan också vara så att bostadsbristen centralt i större städer höjer toleransen för vad man accepterar i sin boendemiljö, säger Helena Hasslöf, legitimerad läkare och doktorand på Arbets- och miljömedicin (AMM), Sahlgrenska akademin.

Det undersökta området ligger i Gårda i centrala Göteborg, intill E6/E20, med spårvagnar och en järnvägsbro som andra bullerkällor. Resultaten i den rapport som tagits fram bygger på beräkningar av bullernivåer i området och de boendes egna uppfattningar om hur mycket de störs.

Materialet presenteras i en tid av diskussioner om bostadsbrist centralt i större städer, förändrade bullerregler och förtätad bebyggelse i framför allt storstädernas centrala delar.

Få upplevde sig störda
De förväntningar forskarna hade på resultaten byggde delvis på en tidigare undersökning i Klippan, ett liknande bullerutsatt område i Göteborg där andelen störda var över 30 procent. Denna gång gav dock boendeenkäterna en helt annan bild.

I det aktuella bostadsområdet i Gårda var det bara 7 procent av de boende som klassificerades som störda av trafikbullret, mot förväntade 25 procent. I de bullrigaste delarna (60-70 dB) var andelen störda 12 procent. För att räknas som störd av bullret krävdes att man uppgett att man störs ”ganska mycket”, ”mycket” eller ”oerhört mycket”.

Områdets design, med bland annat bullerplank och u-formade huskroppar, tros vara en del av förklaringen till att så få ansåg sig störda. 96 procent uppgav att det fanns tystnad inne i bostaden och 82 procent sa sig ha ett helt tyst rum. Dessa siffror är högre än vad man fann i Klippan där störningsgraden var högre och huskroppar som avskärmar bullerkällor inte finns på samma sätt som i Gårda. Nya byggmetoder, med exempelvis effektiv ljudisolering, skulle också kunna bidra till den låga störningsgraden.

Sömnproblem och stress
Trafikbuller orsakar bland annat upplevd störning, sömnproblem och stressreaktioner i kroppen, ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, försämrad talförståelse och kommunikation, försämrad inlärning och prestation.

Att dagens byggnadsstandard ofta kan bidra till bra ljudmiljö inomhus beskrivs i Folkhälsomyndighetens senaste miljöhälsorapport från 2017. Samtidigt kvarstår den bullriga utomhusmiljön vid bostaden.

– Även om man kan använda modern byggteknik för att skapa bra ljudmiljö inomhus så exponeras man fortfarande för bullriga miljöer utomhus i bostadens närhet. Enligt Miljöhälsorapport 2017 har studier visat att effekter av utomhusmiljön inte går att bortse från ur ett hälsoperspektiv, konstaterar Helena Hasslöf.





Källa: Göteborgs universitet


Skriv ut



I Dalarna är ska Svevia måla och underhålla vägmarkeringar.
I Dalarna är ska Svevia måla och underhålla vägmarkeringar.

Vägmarkeringsuppdrag i Dalarna för Svevia

All målning av vägmarkering i Dalarna kommer under året att utföras av Svevia. Uppdraget omfattar både nyproducerade vägmarkeringar och underhåll av befintliga.

Läs mer
Safetyseal
Svevia satsar på att expandera på beläggningsmarknaden i Skåne och säljer nu transportverksamheten i det tidigare förvärvade bolaget AB Bröderna Hall.

Svevia säljer transportverksamheten i AB Bröderna Hall

Svevia har träffat ett avtal med Norrvidinge om att avyttra hela transportverksamheten i det...

Läs mer
Pacetell

Snart sluthalkat i Muorjevaarabackarna

Satsningarna för att skapa en smidigare och säkrare E10 fortsätter. I april startar...

Läs mer
Zinga
Gavelåsbron i Paradiset i Partille kommun.

Klartecken för lösning för Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille stängdes av för biltrafik hösten...

Läs mer
ABAS
Krister Löthman, samordnande byggledare WSP, Nicoline Jakobsson och Magnus Leander, Svenska kraftnät, Mikael Pyyny, uppdragsledare WSP.

WSP vinner byggledningsuppdrag för projekt Anneberg-Skanstull tunnel

WSP har tecknat avtal med Svenska kraftnät gällande byggledningsorganisation för...

Läs mer
Uniteam

Svevia tryggar vägarna för Sälens skidturister

Vägunderhållet i Malungs driftområde präglas vintertid mycket av skidturister. Svevia fortsätter trygga vägarna och gör de säkra och framkomliga.

Svevia kommer att fortsätta som entreprenör för att snöröja, halkbekä...

Läs mer
DLMASKIN550


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se