Facebook


Instagram

Peab först i Sverige att lägga asfalt med skogens eget bindemedel


2020-08-06

Teststräcka i Sundsvall. På bild fv Monica Normark, Sekab, Lars Jansson, Peab Asfalt, Mats Wendel, Peab Asfalt.
Bild: Peab industri
Teststräcka i Sundsvall. På bild fv Monica Normark, Sekab, Lars Jansson, Peab Asfalt, Mats Wendel, Peab Asfalt.

Nu testar Peab att byta ut det oljebaserade bindmedel, bitumen, med lignin, som är träets naturliga bindemedel, för att få mer miljövänlig asfalt.
Bild: Peab industri
Nu testar Peab att byta ut det oljebaserade bindmedel, bitumen, med lignin, som är träets naturliga bindemedel, för att få mer miljövänlig asfalt.

Nu inleder Peab Asfalt de första försöken i Sverige att lägga asfalt med lignin på en trafikerad vägsträcka i Sundsvall. Lignin är träets naturliga bindemedel och när det delvis ersätter det oljebaserade bitumen uppnås både miljömässiga och tekniska fördelar.


Lignin är det ämne som håller samman fibrerna i trä. Det hoppas Peab Asfalt ska kunna ersätta en del av det bitumen som idag används som bindemedel i asfalt. Företaget ingår sedan två år i ett EU-finansierat forskningsprojekt, REWOFUEL, där elva företag från åtta länder samverkar för att utveckla nya biobaserade produkter av restprodukter från skogsbruk, bland annat biobränsle till flyg.

Peab Asfalt har genomfört ett stort antal laboratorieförsök med lignin från projektpartnern SEKAB i Örnsköldsvik som visar på positiva resultat och är nu redo att ta nästa steg.

– Att vi nu får möjlighet att utföra fullskaleförsök är viktigt för att utvärdera om de fördelar vi ser i labbförsöken även uppnås i verkligheten. Förutom ligninets miljömässiga fördelar räknar vi också en positiv klimateffekt av att biomassa binds in i asfalten. De tekniska fördelar vi förväntar oss med lignin är främst bättre beständighet och ökat motstånd mot belastningsskador, säger Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel.

När Peab Asfalt lägger den första vägsträckan i Sverige med lignin från svensk skogsråvara sker det i Sundsvall. Mats Wendel ser stora möjligheter till klimatförbättringar i framtidens asfalt.

– För att vara konkurrenskraftig gäller det att utveckla asfaltprodukter med rätt funktion och lägsta möjliga klimatpåverkan. Vi är nu inne i sista fasen av att konvertera samtliga fasta asfaltverk till att använda biobränslen i tillverkningsprocessen. Att vi är med i ligninprojektet är viktigt och ger oss möjlighet att i framtiden kunna leverera klimatneutrala asfaltsmassor. I denna strävan finns även andra intressanta produkter i utvecklingsportföljen, vilket gör framtiden hoppfull för hela asfaltbranschen, säger Mats Wendel.



Källa: Peab Industri


Skriv ut



Skanska bygger ersättningsviadukt i USA – för cirka 932 miljoner kronor

Skanska har, i joint venture med Manafort Brothers, Inc., slutit avtal med Rhode Island Department...

Läs mer
Pacetell
Svevia sköter drift och underhåll av vägarna inom Borås driftområde.

Svevia ny entreprenör för vägarna i Borås

Från och med första september och fyra år framåt ska Svevia på uppdrag...

Läs mer
Kregis 550
TensarTech TW1-väggsystemet kan byggas utan kranar eller stöd.

Gigantiskt lösning för vägen som går genom öknen:

Ett beprövat system för konstruktion av stödkonstruktioner och brofundament

Konstruktionsingenjörer måste göra val när de möter svår och...

Läs mer
Zugol 550


Cykelfält på Stenportsgatan

Lidköpings kommun anlägger cykelfält på båda sidor om Stenportsgatan,...

Läs mer
DLMASKIN550
Visionsbild på Vasagatan norrut, vy från Klarabergsgatan, efter ombyggnationen (bilden är en illustration).

Vasagatan byggs om – nu startar flera arbeten som påverkar trafiken

Natten mellan den 14 och 15 september startar nya arbeten i tre olika områden på...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se