Produktionsförberedelserna är nu igång i Dresden och vi jobbar tät mot Vegvesenet och de stora asfaltentreprenrerna för att få möjlighet att demonstrera asfalt-tjockleksesmäteren MIT-SCAN-3T på nogra av de stora vägutbyggnadsprojekten i Norge denna sommaren. E134 genom Kongsberg pekar ut sig som ett aktuellt projekt.
MIT-SCAN-3T mäter tjockleken på asfalt- og betondecken elektronisk ved att det placeras reflektorer (”targets”, aluminiumskivor eller foliestrimlar) i bottnen före asfaltering eller utgjutning där man önskar att ha mätpunkter. Med ”targets” i bottnen har man en evigvarande referens för mätning av slitage och dokumentation av underhålldsarbeten. MIT-SCAN-3T har inbyggt GPS-lokalisering av mätpunkterna och lagring av data på ”memory stick” för vidareprocessering med MIT’s medfølgande software.
MIT har också ett instrument som lokaliserar bultar i fugerna på betondecken. (ref. Autobahn)
Noggrann, inte destruktiv mätning och dokumentation av tjockleken på asfaltbeleggningar är i både uppdragsgivares og uppdragstagares intresse. Uppdragsgivare kan kontrollera att han har fått vad han bestälde, och uppdragstagare kan kontrollera att han inte har använt för mycket asfalt utan att måste göra onödvändig kärnborrning. Sådan förebyggas konflikter.
Källa: Stian Holte/Holte Electronics AS
Stian Holte