Facebook


Instagram

Så kan fordon undvika olyckor på nylagd väg


2019-01-25

Bild: Frugan/Mostphotos

Friktion på vägar är en viktig egenskap för trafiksäkerheten. VTI har undersökt hur vägar förändras de första veckorna efter en beläggningsåtgärd. Forskarna förordar uppsättning av varningsskyltar när vägen öppnas och kontroll av vägbanans friktion tidigast efter tre veckor.

Flera uppmärksammade olyckor inträffade för några år sedan på statliga vägar vilket ledde till nya riktlinjer för friktionsmätning och skyltning av nya beläggningar. Olyckorna inträffade visserligen inte på helt nya beläggningar, men gav insikten att den dokumenterade kunskapen och erfarenheten om dessa är begränsad. Därför ville VTI-forskarna ta reda på hur bra eller dålig friktion det verkligen är på helt nya beläggningar.

Olyckorna skedde främst på vägar med beläggningarna stenrik asfaltbetong, tät asfaltbetong och tunnskiktsbeläggning vilka också forskarna valde att undersöka på olika platser i Östergötland.
Studien visade på stora friktionsförändringar under den första tiden efter att fordonen började köra på vägbanan. Alldeles i början var friktionen hög, därefter sjönk den innan den antingen stabiliserade sig eller ökade igen för att nå en stabil nivå.

Resultatet förvånade lite. Forskarnas hypotes hade varit att friktionen var lägre tills dess ett visst antal fordon hade passerat, det vill säga att trafikmängden avgör hur lång tid det tar innan den nya vägsträckan uppnår acceptabel friktion.
– Vägen behöver därmed absolut inte kontrolleras direkt efter påsläpp. Det ser vi som helt onödigt både i tid, pengar och funktionalitet, säger projektledaren Anna Arvidsson.

Forskarna har i denna studie inte funnit något samband mellan trafikmängd och friktion. De kan endast konstatera att det i de flesta objekten tar ungefär tre till fyra veckor tills friktionsförändringarna har stabiliserats. Därför blir rekommendationen att mäta friktionen tidigast efter tre veckor, när det översta ytskiktet är bortslitet och friktionen har stabiliserats, om inte uppenbara friktionsproblem uppstår.

Även om friktionen kan vara hög när vägbeläggningen är ny är det svårt att avgöra med blotta ögat. Därför blir rekommendationen den samma som tidigare, nämligen att skylten A10 ”Varning för slirig väg” med tilläggstavlan ”Vid våt vägbana” sätts upp efter en utförd beläggningsåtgärd och att de finns kvar tills mätningar visar att friktionskraven är uppfyllda.

Klicka här för att läsa publikationen Friktion- och texturutveckling på nya beläggningar



Källa: VTI


Skriv ut



Bullerskydd Ståthöga.

Maja Borg gestaltar bullerskydd vid Ståthöga

Ståthögavägen får ett nytt bullerskydd med konstnärlig gestaltning av...

Läs mer
Elmia Infra
Antalet omkomna i vägtrafiken under juli månad är halverat jämfört med föregående år.

Färre omkom i julitrafiken på väg

Under juli 2019 omkom 22 personer och skadades 1 265 personer i vägtrafiken (171 svårt...

Läs mer
Zinga
Mikael Persson, samhällsplanerare, Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens vice ordförande och Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande, vid platsen där den nya gång- och cykelbron över Frykensundet ska byggas.

Klartecken för ny gång- och cykelbro i Sunne

I vinter påbörjas bygget av den nya gång- och cykelbron över Frykensundet i...

Läs mer
ABAS

Peab Asfalt vinner asfaltkontrakt i Säffle och Åmåls kommun


Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande underhållsbeläggningar i Säffle...

Läs mer
DLMASKIN550
Jönköpings kommun bygger nu för ökad säkerhet och framkomlighet, i november är arbetet färdigt.

Säkrare korsning byggs i Huskvarna

I korsningen Wilhelm Thams väg – Öxnehagaleden – Häradsvägen...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se