Facebook


Instagram

Så ska nya Oxbergsbroarna se ut


2020-10-15

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).
Bild: Trafikverket
Vinnande förslaget: järnvägsbron Kinetik (bilden är en illustraton).

En snedstagsbro i svartstål med svängd siluett som samspelar med kulturmiljön. Det blev det vinnande förslaget till utformning av den nya järnvägsbron och vägbron över Österdalälven i Oxberg.

Förslaget som fått namnet Kinetik är ett av fyra förslag i en internationell arkitekttävling som Trafikverket arrangerade tillsammans med Sveriges Arkitekter. Vinnaren presenterades på plats i Oxberg den 15 oktober.

En del i Trafikverkets uppgift som samhällsutvecklare är att inspirera till och sträva efter att bygga anläggningar som är välfungerande, hållbara och vackra. Arkitekttävlingen för de nya broarna i Oxberg är ett sätt att uppnå det.

– Våra anläggningar är en viktig del av det gemensamma samhällsbygget. Arkitekturen är avgörande för människors upplevelser av dessa miljöer, men också för samspelet med det omgivande landskapet, säger Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket. 


God arkitektur spelar roll
Arbetet med en vägplan för de nya broarna pågår. Tävlingens syfte var att få genomförbara och utvecklingsbara förslag där järnvägsbron, vägbron samt entréplatserna blir en väl gestaltad helhet.

– Tävlingen som är en del i projektets vägplanearbete är en pilot. Tanken är att det ska vara den första av många, att det här ska bli ett nytt sätt att arbeta, säger Johan Folkesson.


Flera hållbara val
De tävlande teamen har angripit de komplicerade förutsättningarna i tävlingsuppgiften på olika sätt. De olika förslagen på hur järnvägsbron ska se ut representerar fyra helt olika brotyper: en snedstagsbro, en spännverksbro, en bågbro och en balkbro. Jurygruppen har haft ett intensivt arbete med att bedöma förslagen. Förslagens olika konstruktioner har också gjort dem svåra att jämföra.

– Under tävlingen har det utvecklats många nya idéer som hållit en hög kvalitet. Bland förslagen finns många goda förslag på hur framtidens broar kan bli mer hållbara än dagens, som att bygga järnvägsbroar i trä, använda mindre mängder av betong, återbruka befintliga brostöd och använda cortenstål istället för svartstål för att minska underhållskostnader, säger Johan Folkesson.


Robust, enkelt och stiligt vinner
Tävlingsförslagen har bedömts av en jury med representanter från Trafikverket och Statens vegvesen i Norge samt två ledamöter utsedda av Sveriges Arkitekter. Juryn vill särskilt framhålla det vinnande förslaget Kinetik, vars robusta och enkla järnvägskonstruktion också genererat en stilig form och där varje del av bron är bärande. Förslaget Kinetik har tagits fram av arkitektteamet COWI, Dissing+Weitling och Arkitema.


Juryns utlåtande
Kinetik är ett helgjutet förslag, där form, konstruktion och genomförbarhet har vägt lika tungt och vittnar om ett mycket lyckat samarbete mellan arkitekt och konstruktör. De två broarna är utformade som en arkitektonisk helhet och utgör en vacker siluett på håll – men de är också genomarbetade in i minsta detalj och har kvaliteter även i den nära skalan.

Järnvägsbrons robusta och enkla stålkonstruktion smälter väl in i omgivande skogslandskap samtidigt som den har potential att bli ett nytt landmärke i bygden. Kinetik är ett gott exempel på hur en järnvägsbro längs en industrijärnväg kan utformas, och det ger inspiration till framtida brobyggande i hela Sverige.

 
Bakgrund
Över Österdalälven, strax norr om Oxberg i Mora kommun, fanns mellan år 1900 till 2017 en av Sveriges mycket få kombinerade väg- och järnvägsbroar med gemensam bana. På grund av brons omfattande skador togs 2015 ett beslut att demontera den. En tillfällig bro finns på plats och ska ersättas med två separata broar: en järnvägsbro och en vägbro. Järnvägsbron kommer att bli ett landmärke som bland annat exponeras för omvärlden vid Vasaloppet.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se