Facebook

Instagram

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor


2017-12-15

Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.
Bild:I Perspektiv
Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.

Halkfria och välskottade trottoarer inne i städerna leder till färre fallolyckor och lägre sjukvårdskostnader.
– Det är samhällsekonomiskt lönsamt att förbättra vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid VTI.

I fjol kom vintern till Stockholm redan i början på november. På bara några timmar snöade stan igen. Busstrafiken fick ställas in, lastbilar blev stående utmed vägarna och personbilar fastnade i timslånga köer. Gående hade mycket svårt att ta sig fram säkert, många halkade och skadade sig.

Snöröjarna var snabbt ute, men det intensiva snöandet gjorde att det inte tog lång tid förrän plogade gator och trottoarer var fulla av snö igen.

Erik Söderberg, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholm, som bland annat ansvarar för stadens gator, trottoarer och parker, säger att man lärde sig mycket av fjolårets intensiva snöande.

– Men mycket snö på kort tid är fortfarande en utmaning för oss.

Det är väl bara att höja beredskapen?

– Vi och våra entreprenörer kan hantera en normal vinter. Men att höja beredskapen så mycket som krävs för att vi alltid, och på kort tid och oavsett snömängd, ska kunna transportera bort den mängd snö som faller, kräver extremt mycket resurser. Det blir helt enkelt för dyrt.

– Vi prioriterar därför framkomligheten för kollektivtrafiken och gator där det fraktas mest människor på.

Vintertid är det många gående som halkar och skadar sig på grund av hala trottoarer.

– Man bör vara lite försiktig när man vistas ute om det har snöat mycket eller är halt. Har man broddar, tycker jag att man ska använda dem om man ger sig ut.

Varje år skadas i Sverige cirka 3 500 gående allvarligt i en fallolycka, vilket är 35 gånger fler än de som skadas allvarligt i en kollisionsolycka med ett motorfordon, enligt forskning vid VTI.

Var fjärde fallolycka leder till att den skadade får bestående men. Vanliga olycksorsaker är att en gående halkat eller snubblat och tappat balansen. Under vintern orsakas nästan nio av tio fallolyckor i trafiken av halka på grund av is eller snö. De flesta, cirka 85 procent, inträffar i en tätort.

Fotgängarna är den trafikantkategori som vid is/snöväglag drabbas av flest skador som kräver sjukvård.

Häromåret konstaterade forskaren Anna Arvidsson, tillsammans med en kollega på VTI, i en rapport att i kommuner där det läggs små resurser på vinterväghållning är ofta kostnaderna för fallrelaterade skador högre.

– Det finns ett tydligt samband mellan kostnaderna för vinterväghållningen och kostnaderna för skadade. Även om det i allmänhet är skattebetalarna som finansierar både vården och vinterväghållningen, tas pengarna ur olika påsar, säger Anna Arvidsson.

– Kommunerna betalar för vinterväghållningen, men får inte tillbaka pengarna i form av lägre vårdkostnader eftersom vården sköts av landstingen.

Ungefär 70 procent av de som skadas allvarligt i samband med fallolyckor i trafiken är kvinnor, varav en majoritet är över 55 år. De kroppsdelar som framför allt skadas är händer, armar och axlar. Andra utsatta delar är ben och höfter. Huvudskadorna svarar för knappt fem procent, men står för en femtedel av de mycket allvarliga skadorna.

Av samtliga huvudskador som inträffar i Sverige under ett år orsakas mer än hälften av fallolyckor i trafiken.

–Det går att göra väldigt mycket för att minska antalet skadade fotgängare. Vintertid är så klart en bra is- och snöbekämpning viktigt. Andra delar av året kan det till exempel handla om att vara noga med att städa bort höstlöven, ta upp rullgrus, laga hål och ta bort ojämnheter. Ungefär 80 procent av alla fallolyckor är relaterade till drift- och underhåll, säger Anna C Karlsson som är forskare på Chalmers.

– Det är också viktigt hur man utformar trafikmiljön. Jag har till exempel blivit mer tveksam till trottoarkanter. De ställer till med problem för många, inte minst för många äldre med rullator eller rullstol, men också permobiler.



Källa: I Perspektiv


Skriv ut



Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Läs mer
Heatweed
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer
ABAS


Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sä...

Läs mer
Sluta gräv 550
Vy över den prisade Årstabron.

Ramboll vann europeiskt bropris

I går avgjordes European Steel Bridge Awards i Prag. Aktörerna bakom uppgraderingen av...

Läs mer
DLMASKIN550


Säkerhetsbranschen kan stärka tills fler trafikpoliser är på plats

En ny SIFO-undersökning visar önskemål om fler kontroller på vägarna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Gamla Årstabron nominerad till europeiskt pris



Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar...

Läs mer
Svevia är Sveriges största driftentreprenör.

Vägunderhåll en miljonaffär för Svevia

Den 1 september startar många kontrakt för vintervägunderhållet av Sveriges...

Läs mer

Kenth Pettersson är Fox nya stjärna

Kenth Pettersson har anställts som som säljare/ljuskonsult med inriktning på väg- och gatubelysning.

Fox Belysning stärker organisationen för väg och gata.

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 29/8 samt torsdag 30/8 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer
Svevia sköter renhållning i Stockholms tunnlar både för Stockholms stad och för Trafikverket.

Svevia tvättar Stockholms tunnlar

Uppdraget för att tvätta och underhålla tunnlar inom Stockholms stad kommer under...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se