Facebook

Instagram

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor


2017-12-15

Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.
Bild:I Perspektiv
Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.

Halkfria och välskottade trottoarer inne i städerna leder till färre fallolyckor och lägre sjukvårdskostnader.
– Det är samhällsekonomiskt lönsamt att förbättra vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid VTI.

I fjol kom vintern till Stockholm redan i början på november. På bara några timmar snöade stan igen. Busstrafiken fick ställas in, lastbilar blev stående utmed vägarna och personbilar fastnade i timslånga köer. Gående hade mycket svårt att ta sig fram säkert, många halkade och skadade sig.

Snöröjarna var snabbt ute, men det intensiva snöandet gjorde att det inte tog lång tid förrän plogade gator och trottoarer var fulla av snö igen.

Erik Söderberg, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholm, som bland annat ansvarar för stadens gator, trottoarer och parker, säger att man lärde sig mycket av fjolårets intensiva snöande.

– Men mycket snö på kort tid är fortfarande en utmaning för oss.

Det är väl bara att höja beredskapen?

– Vi och våra entreprenörer kan hantera en normal vinter. Men att höja beredskapen så mycket som krävs för att vi alltid, och på kort tid och oavsett snömängd, ska kunna transportera bort den mängd snö som faller, kräver extremt mycket resurser. Det blir helt enkelt för dyrt.

– Vi prioriterar därför framkomligheten för kollektivtrafiken och gator där det fraktas mest människor på.

Vintertid är det många gående som halkar och skadar sig på grund av hala trottoarer.

– Man bör vara lite försiktig när man vistas ute om det har snöat mycket eller är halt. Har man broddar, tycker jag att man ska använda dem om man ger sig ut.

Varje år skadas i Sverige cirka 3 500 gående allvarligt i en fallolycka, vilket är 35 gånger fler än de som skadas allvarligt i en kollisionsolycka med ett motorfordon, enligt forskning vid VTI.

Var fjärde fallolycka leder till att den skadade får bestående men. Vanliga olycksorsaker är att en gående halkat eller snubblat och tappat balansen. Under vintern orsakas nästan nio av tio fallolyckor i trafiken av halka på grund av is eller snö. De flesta, cirka 85 procent, inträffar i en tätort.

Fotgängarna är den trafikantkategori som vid is/snöväglag drabbas av flest skador som kräver sjukvård.

Häromåret konstaterade forskaren Anna Arvidsson, tillsammans med en kollega på VTI, i en rapport att i kommuner där det läggs små resurser på vinterväghållning är ofta kostnaderna för fallrelaterade skador högre.

– Det finns ett tydligt samband mellan kostnaderna för vinterväghållningen och kostnaderna för skadade. Även om det i allmänhet är skattebetalarna som finansierar både vården och vinterväghållningen, tas pengarna ur olika påsar, säger Anna Arvidsson.

– Kommunerna betalar för vinterväghållningen, men får inte tillbaka pengarna i form av lägre vårdkostnader eftersom vården sköts av landstingen.

Ungefär 70 procent av de som skadas allvarligt i samband med fallolyckor i trafiken är kvinnor, varav en majoritet är över 55 år. De kroppsdelar som framför allt skadas är händer, armar och axlar. Andra utsatta delar är ben och höfter. Huvudskadorna svarar för knappt fem procent, men står för en femtedel av de mycket allvarliga skadorna.

Av samtliga huvudskador som inträffar i Sverige under ett år orsakas mer än hälften av fallolyckor i trafiken.

–Det går att göra väldigt mycket för att minska antalet skadade fotgängare. Vintertid är så klart en bra is- och snöbekämpning viktigt. Andra delar av året kan det till exempel handla om att vara noga med att städa bort höstlöven, ta upp rullgrus, laga hål och ta bort ojämnheter. Ungefär 80 procent av alla fallolyckor är relaterade till drift- och underhåll, säger Anna C Karlsson som är forskare på Chalmers.

– Det är också viktigt hur man utformar trafikmiljön. Jag har till exempel blivit mer tveksam till trottoarkanter. De ställer till med problem för många, inte minst för många äldre med rullator eller rullstol, men också permobiler.



Källa: I Perspektiv


Skriv ut





Nya vägserviceavtal till NCC värda över 700 MSEK

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att underhålla och sköta driften av vägarna i driftområde Landvetter, Ätradalen, Jönköping och Vilhelmina. De fyra...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Ett steg närmare lösning gällande Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille har varit avstängd för fordonstrafik...

Läs mer
Svarven550

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller

<span class=\

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för...

Läs mer
Heatweed


Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och...

Läs mer
ABAS


Underhållsbeläggningar Trafikverket Region Mitt

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande Tankbeläggningar till Trafikverket Region...

Läs mer
Dynapac

Nya hastigheter införs i centrala Uppsala

Uppsala kommun sätter i maj igång arbetet med att införa nya hastighetsbegrä...

Läs mer
Sluta gräv 550


Låga hastighetsbegränsningar följs inte

Mätningar under 2017 visar att problemet med hastighetsöverträdelser kvarstår,...

Läs mer
DLMASKIN550


NTF vill se sänkt bashastighet i tätort

Om alla gator som idag är skyltade 50 km/tim skulle skyltas om till 40 km/tim skulle det kunna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Cykelvägen Glanshammar – Örebro börjar byggas

– När kommunen behöver bygga om, bygga nytt, laga eller renovera gator eller andra typer av kommunala ytor så anlitar de oss, säger Nils Balstedt, Svevia.

Svevia sköter om gatorna i Vallentuna

Under de närmaste två åren väljer Vallentuna kommun att fortsätta...

Läs mer
<span class=\

Elvägars framtid ser ut så här

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat...

Läs mer

Kommunerna som satsar mest och minst på vägar

Kostnaderna för vägunderhåll skiljer sig mycket åt i olika kommuner.

Det är stor skillnad på hur mycket kommunerna satsar på drift och underhåll...

Läs mer

E.ON förstärker fjärrvärmeleveranserna till Limhamn – så här påverkas trafiken


Limhamn expanderar och för att säkra leveranserna av fjärrvärme förstä...

Läs mer


Omkomna i vägtrafiken 2017 lägsta antalet i modern tid

Under 2017 dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se