Facebook

Instagram

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor


2017-12-15

Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.
Bild:I Perspektiv
Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.

Halkfria och välskottade trottoarer inne i städerna leder till färre fallolyckor och lägre sjukvårdskostnader.
– Det är samhällsekonomiskt lönsamt att förbättra vinterväghållningen, säger forskaren Anna Arvidsson vid VTI.

I fjol kom vintern till Stockholm redan i början på november. På bara några timmar snöade stan igen. Busstrafiken fick ställas in, lastbilar blev stående utmed vägarna och personbilar fastnade i timslånga köer. Gående hade mycket svårt att ta sig fram säkert, många halkade och skadade sig.

Snöröjarna var snabbt ute, men det intensiva snöandet gjorde att det inte tog lång tid förrän plogade gator och trottoarer var fulla av snö igen.

Erik Söderberg, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholm, som bland annat ansvarar för stadens gator, trottoarer och parker, säger att man lärde sig mycket av fjolårets intensiva snöande.

– Men mycket snö på kort tid är fortfarande en utmaning för oss.

Det är väl bara att höja beredskapen?

– Vi och våra entreprenörer kan hantera en normal vinter. Men att höja beredskapen så mycket som krävs för att vi alltid, och på kort tid och oavsett snömängd, ska kunna transportera bort den mängd snö som faller, kräver extremt mycket resurser. Det blir helt enkelt för dyrt.

– Vi prioriterar därför framkomligheten för kollektivtrafiken och gator där det fraktas mest människor på.

Vintertid är det många gående som halkar och skadar sig på grund av hala trottoarer.

– Man bör vara lite försiktig när man vistas ute om det har snöat mycket eller är halt. Har man broddar, tycker jag att man ska använda dem om man ger sig ut.

Varje år skadas i Sverige cirka 3 500 gående allvarligt i en fallolycka, vilket är 35 gånger fler än de som skadas allvarligt i en kollisionsolycka med ett motorfordon, enligt forskning vid VTI.

Var fjärde fallolycka leder till att den skadade får bestående men. Vanliga olycksorsaker är att en gående halkat eller snubblat och tappat balansen. Under vintern orsakas nästan nio av tio fallolyckor i trafiken av halka på grund av is eller snö. De flesta, cirka 85 procent, inträffar i en tätort.

Fotgängarna är den trafikantkategori som vid is/snöväglag drabbas av flest skador som kräver sjukvård.

Häromåret konstaterade forskaren Anna Arvidsson, tillsammans med en kollega på VTI, i en rapport att i kommuner där det läggs små resurser på vinterväghållning är ofta kostnaderna för fallrelaterade skador högre.

– Det finns ett tydligt samband mellan kostnaderna för vinterväghållningen och kostnaderna för skadade. Även om det i allmänhet är skattebetalarna som finansierar både vården och vinterväghållningen, tas pengarna ur olika påsar, säger Anna Arvidsson.

– Kommunerna betalar för vinterväghållningen, men får inte tillbaka pengarna i form av lägre vårdkostnader eftersom vården sköts av landstingen.

Ungefär 70 procent av de som skadas allvarligt i samband med fallolyckor i trafiken är kvinnor, varav en majoritet är över 55 år. De kroppsdelar som framför allt skadas är händer, armar och axlar. Andra utsatta delar är ben och höfter. Huvudskadorna svarar för knappt fem procent, men står för en femtedel av de mycket allvarliga skadorna.

Av samtliga huvudskador som inträffar i Sverige under ett år orsakas mer än hälften av fallolyckor i trafiken.

–Det går att göra väldigt mycket för att minska antalet skadade fotgängare. Vintertid är så klart en bra is- och snöbekämpning viktigt. Andra delar av året kan det till exempel handla om att vara noga med att städa bort höstlöven, ta upp rullgrus, laga hål och ta bort ojämnheter. Ungefär 80 procent av alla fallolyckor är relaterade till drift- och underhåll, säger Anna C Karlsson som är forskare på Chalmers.

– Det är också viktigt hur man utformar trafikmiljön. Jag har till exempel blivit mer tveksam till trottoarkanter. De ställer till med problem för många, inte minst för många äldre med rullator eller rullstol, men också permobiler.



Källa: I Perspektiv


Skriv ut



<span class=\
Arbetsdagen för vägarbetare är riskfylld. Varje dag arbetar de intill trafik och tunga fordon.

Pressade priser minskar säkerheten vid vägarbeten

I en intervju för I Perspektiv uttalar sig riksdagsledamot Magnus Manhammar (S) och Johan Karlsson arbetsmiljöombud på Seko. Båda riktar kritik mot just Trafikverket och är...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Är bindemedel från skogen i framtidens asfalt?

Nu startar ett europeiskt forskningsprojekt där restprodukter från skogsbruk ska...

Läs mer
Heatweed

De vinner innovationstävling för nollutsläpp


Hur skulle Öresundsbron byggas år 2045 med nollutsläpp av växthusgaser? Den...

Läs mer
ABAS


Entreprenad Live till Ring Knutstorp, 12-14 september 2019

Nästa år arrangeras Entreprenad Live på Ring Knutstorp igen.
– Det blir...

Läs mer
Sluta gräv 550


Årstafältet satsar på cykling

På bara 10 år har antalet cyklister ökat med hela 70 procent och var tionde fordon...

Läs mer
DLMASKIN550


Svevia sköter vägunderhållet i Tierp

Under de närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket blir...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Nytt landmärke vid E4 invigt



Snöröjning på Lidingö ska skötas av Svevia

Även i fortsättning kommer Svevia att ta hand om vintervägunderhållet på...

Läs mer


Skanska bygger Trafikplats Vinsta för E4 Förbifart Stockholm för cirka 500 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Trafikverket om att bygga Trafikplats Vinsta för E4 Fö...

Läs mer
Den första helt eldrivna lastbil som tillåts köra på svenska vägar. Batteriet väger 600 kilo och räcker 80 kilometer utan laddning.

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett...

Läs mer

Snabbaste vägen till och från Stockholm i midsommar

Planera din resa i Stockholmstrakten under midsommar, så sparar du både på tid...

Läs mer
<span class=\

Züblin Scandinavia AB bygger FSE309 Trafikplats Lovö, en del av Förbifart Stockholm

Züblin Scandinavia AB har fått uppdraget av Trafikverket att bygga FSE309 Trafikplats...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se