Facebook


Instagram

Stockholm får rena gator med elektrisk kompakt sopmaskin


2020-11-30

eSwingo 200+ sopar gatorna på Kungsholmen.
Bild: Aebi Schmidt
eSwingo 200+ sopar gatorna på Kungsholmen.

eSwingo 200+ sopar gatorna på Kungsholmen.
Bild: Lennart Johansson
eSwingo 200+ sopar gatorna på Kungsholmen.

Elektrifieringstrenden av olika fordon pågår i samhället med full kraft där även arbetsfordon numera börjar bli tillgängliga till en större grad. Samhällsnyttan och intresset för den här typen av hållbara produkter är stort och under ett års tid pågår nu ett utvärderingsprojekt av en eldriven kompakt sopmaskin i Stockholm levererad av Aebi Schmidt Sverige.

Som ett led i Stockholm Stads mål att ha en fossilfri organisation 2030 utvärderar man tillsammans med entreprenören Svevia hur en eldriven kompakt sopmaskin klarar normal drift. Planen är att Stockholm Stad på sikt ska ersätta de nuvarande dieseldrivna maskinerna med eldrivna alternativ. Projektet genomförs på Kungsholmens kuperade omgivningar fram till augusti 2021 och utvald maskin för projektet är en eSwingo 200+ levererad av Aebi Schmidt Sverige. eSwingo 200+ är en del av Generation E, Aebi Schmidts produktprogram som bygger på överlägsen teknik, maximal komfort och kundanpassade affärsmodeller gällande alternativa drivmedelskoncept.

Aebi Schmidts eSwingo 200+ togs i drift i Stockholm under slutet av augusti 2020 då förare och organisation genomgick en utbildning och introduktion till maskinen. Från och med början av september 2020 drogs sedan projektet igång på allvar då man gick upp i 2-skiftsarbete med maskinen som nu körs upp till 16 timmar per dygn. Hos Svevia har man tre olika förare som arbetar med maskinen och som har blivit experter på hur man arbetar med eSwingo 200+ i det dagliga arbetet. Maskinen har en batterikapacitet på upp till 10 timmar på en laddcykel men ur ett rent praktiskt perspektiv har man valt att arbeta i 4 timmarscykler mellan rast och laddning. Så vad tycker förarna om maskinen nu när maskinen har fått testats på under höstens utmanande lövupptagning:

– Den är fantastisk, nu är den ju ny men den är helt otrolig. Det är vibrationsfritt, ganska ljudlöst och sen är det miljövänligt, säger Björne som är en av förarna i projektet.

En fossilfri drift av maskinen är viktigt men en annan intressant egenskap med elmaskinen är att den arbetar tystare än en dieseldriven maskin. En positiv del i detta är den lägre ljudnivån som förbättrar förarnas dagliga arbetsmiljö ute i fält. Då maskinen även går nattetid inne i boendemiljö är ljudnivån även det en viktig aspekt och under höstens elmaskinsprojekt har man inte fått in några klagomål på buller till Trafikkontoret på Stockholms Stad.

– Som uppdragsgivare och representant för Stockholm Stad vill vi ge bästa möjliga service för våra invånare. Det är en utmanade miljö som maskinen arbetar inom och vi ser ju ett bra resultat på gatorna med eSwingon och när sedan ljudnivån också sjunker så är det ju en win-win för många parter, säger Peter Ringkrans, projektledare på Trafikkontoret på Stockholms stad..

Projektet utvärderas tillsammans mellan Stockholm Stad, Svevia och Aebi Schmidt där man träffas för olika projektavstämningar med regelbundna mellanrum. Från entreprenören Svevia är naturligtvis en viktig aspekt att man har maskiner med hög och pålitlig kapacitet för att man ska kunna uppfylla sina åtaganden och avtal mot slutkund. Fakta och analys är ett måste och så här säger Jonas Sandén, Platschef, Division drift / Stockholm norr, om detta i projektet:

– För att utvärdera maskinens förmågor och möjligheter registrerar vi olika typer av data efter varje genomfört arbetspass i en app. Det är sedan grunden i vår analys som också kompletteras med förarnas upplevelse i praktiken. Vi har under projektets tre första månader sett ett positivt resultat och vår produktivitet av eSwingo 200+ är mycket bra.

Henrik Sjöstedt, VD på Aebi Schmidt Sverige, berättar att Aebi Schmidt ligga i framkant och att hållbarhet, utsläppsgränser och miljömål idag är en naturlig del av kollegornas vardag och arbetsliv.

– För oss som leverantör är det viktigt att ta ansvar och driva utvecklingen framåt och erbjuda nya hållbara alternativ som komplement till beprövad teknik. Vi är väldigt tacksamma att få samarbeta med Stockholms Stad och Svevia i den här typen av projekt där vi kan visa upp fördelarna och möjligheterna av den här typen av koncept i praktiken.

Med en positiv start på projektet under höstens lövupptagning körs nu maskinen vidare under vintern så länge vi har plusgrader ute och vädret tillåter. När det blir minusgrader ute brukas inte maskinen, men när det blir plusgrader igen står maskinen laddad och redo att framgångsrikt ta sig an nya utmaningar.



Källa: Aebi Schmidt Group

Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se