Facebook

Instagram

Stolpar för vägräcken krockprovade på VTI


2017-04-03

Bild:VTI

Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänt anläggas närmre än 0,6 meter bakom ett vägräcke.

Trafikverket önskade mer kunskap om hur marken påverkar funktionen hos typprovad vägutrustning och gav uppdraget till VTI att testa detta. För att få fram underlag har VTI:s krocklaboratorium gjort dynamiska prov med krockvagn, några statiska dragprov samt ett par krockprov med fordon.

– Resultaten visar att ståndarens (stolpens) funktion tämligen direkt beror på dess nedgrävda längd i väl packad mark, oavsett stolptyp eller stolpfundament, säger Jan Wenäll, forskningsingenjör på VTI.

I sammanlagt 28 prov har olika vägräckesståndare provats, såväl dynamiskt som statiskt. I rapporten konstaterar författaren att ståndare som har ett nedstick kortare under marknivån än 1,0 meter kategoriskt bör undvikas, då dessa lättare dras upp av det deformerade vägräcket eller roterar upp ur marken vid påkörning.

En annan slutsats är att slänter inte bör anläggas närmare än 0,6 meter bakom ett vägräcke, eftersom den av slänten störda grusvolymen gör att vägräckets funktion minskas. Projektet visar också att man med all sannolikhet enkelt kan förbättra vägräckens generella funktion i mark med sämre bärighet eller packningsbarhet, genom att förlänga vägräckesståndare ned i marken.

– Troligen finns ett behov av en framtida mätmetod som snabbt och enkelt kan mäta markens sidostablitet i fält med avseende på vägräckens funktion. Ett sådant verktyg skulle underlätta för entreprenören som sätter ut ett vägräcke, så att denne vet att det blir rätt. Det skulle samtidigt underlätta för väghållaren som enklare kan göra ett korrekt förfrågningsunderlag och i efterhand kontrollera om han fått det funktionella vägräcke som var beställt, säger Jan Wenäll.

I rapporten konstateras avslutningsvis att det finns annan vägutrustning som är lika beroende av markförhållanden, till exempel belysnings- och skyltstolpar, vägräckesändar – kanske särskilt de vägräckesändar/förankringar för vajerräcken som är konstant belastade av en sidledes kraft, samt diverse olika krockdämpare förankrade i mark.

Källa: VTI


Skriv ut





Nya vägserviceavtal till NCC värda över 700 MSEK

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att underhålla och sköta driften av vägarna i driftområde Landvetter, Ätradalen, Jönköping och Vilhelmina. De fyra...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Ett steg närmare lösning gällande Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille har varit avstängd för fordonstrafik...

Läs mer
Svarven550

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller

<span class=\

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för...

Läs mer
Heatweed


Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och...

Läs mer
ABAS


Underhållsbeläggningar Trafikverket Region Mitt

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande Tankbeläggningar till Trafikverket Region...

Läs mer
Dynapac

Nya hastigheter införs i centrala Uppsala

Uppsala kommun sätter i maj igång arbetet med att införa nya hastighetsbegrä...

Läs mer
Sluta gräv 550


Låga hastighetsbegränsningar följs inte

Mätningar under 2017 visar att problemet med hastighetsöverträdelser kvarstår,...

Läs mer
DLMASKIN550


NTF vill se sänkt bashastighet i tätort

Om alla gator som idag är skyltade 50 km/tim skulle skyltas om till 40 km/tim skulle det kunna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Cykelvägen Glanshammar – Örebro börjar byggas

– När kommunen behöver bygga om, bygga nytt, laga eller renovera gator eller andra typer av kommunala ytor så anlitar de oss, säger Nils Balstedt, Svevia.

Svevia sköter om gatorna i Vallentuna

Under de närmaste två åren väljer Vallentuna kommun att fortsätta...

Läs mer
<span class=\

Elvägars framtid ser ut så här

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat...

Läs mer

Kommunerna som satsar mest och minst på vägar

Kostnaderna för vägunderhåll skiljer sig mycket åt i olika kommuner.

Det är stor skillnad på hur mycket kommunerna satsar på drift och underhåll...

Läs mer

E.ON förstärker fjärrvärmeleveranserna till Limhamn – så här påverkas trafiken


Limhamn expanderar och för att säkra leveranserna av fjärrvärme förstä...

Läs mer


Omkomna i vägtrafiken 2017 lägsta antalet i modern tid

Under 2017 dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se