Facebook

Instagram

Stolpar för vägräcken krockprovade på VTI


2017-04-03

Bild:VTI

Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänt anläggas närmre än 0,6 meter bakom ett vägräcke.

Trafikverket önskade mer kunskap om hur marken påverkar funktionen hos typprovad vägutrustning och gav uppdraget till VTI att testa detta. För att få fram underlag har VTI:s krocklaboratorium gjort dynamiska prov med krockvagn, några statiska dragprov samt ett par krockprov med fordon.

– Resultaten visar att ståndarens (stolpens) funktion tämligen direkt beror på dess nedgrävda längd i väl packad mark, oavsett stolptyp eller stolpfundament, säger Jan Wenäll, forskningsingenjör på VTI.

I sammanlagt 28 prov har olika vägräckesståndare provats, såväl dynamiskt som statiskt. I rapporten konstaterar författaren att ståndare som har ett nedstick kortare under marknivån än 1,0 meter kategoriskt bör undvikas, då dessa lättare dras upp av det deformerade vägräcket eller roterar upp ur marken vid påkörning.

En annan slutsats är att slänter inte bör anläggas närmare än 0,6 meter bakom ett vägräcke, eftersom den av slänten störda grusvolymen gör att vägräckets funktion minskas. Projektet visar också att man med all sannolikhet enkelt kan förbättra vägräckens generella funktion i mark med sämre bärighet eller packningsbarhet, genom att förlänga vägräckesståndare ned i marken.

– Troligen finns ett behov av en framtida mätmetod som snabbt och enkelt kan mäta markens sidostablitet i fält med avseende på vägräckens funktion. Ett sådant verktyg skulle underlätta för entreprenören som sätter ut ett vägräcke, så att denne vet att det blir rätt. Det skulle samtidigt underlätta för väghållaren som enklare kan göra ett korrekt förfrågningsunderlag och i efterhand kontrollera om han fått det funktionella vägräcke som var beställt, säger Jan Wenäll.

I rapporten konstateras avslutningsvis att det finns annan vägutrustning som är lika beroende av markförhållanden, till exempel belysnings- och skyltstolpar, vägräckesändar – kanske särskilt de vägräckesändar/förankringar för vajerräcken som är konstant belastade av en sidledes kraft, samt diverse olika krockdämpare förankrade i mark.

Källa: VTI


Skriv ut





Trafikanalys föreslår sänkt bashastighet i tätort

Trafikanalys förordar i ett regeringsuppdrag att en ny bas­hastig­het på 40 km/h införs i tätt­bebyggt område. De tydlig­aste effekt­erna av en...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Bättre framkomlighet för bussarna på Bäverns gränd

Gatu- och samhällsmiljönämnden tar den 25 oktober ställning till nya, lokala...

Läs mer
DLMASKIN550
Vägunderhållsarbete

NCC förbättrar säkerheten på väg 321 i Jämtland

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att förbättra säkerheten på...

Läs mer
Jenny Lundström (MP), ordförande regionala utvecklingsnämnden.

Ny etapp av väg 288 invigd

Under onsdagen invigdes ytterligare en etapp av väg 288, nu sträckan Alunda –...

Läs mer


Beslut om metod för att åtgärda Paradisvägen i Partille

Partille kommun har beslutat om en metod för att åtgärda stabilitetsproblemen...

Läs mer
Ett nytt uppdrag för drift och underhåll under de närmaste 15 åren, stärker Svevias AS ställning i Nordnorge.

Nytt rekorduppdrag för Svevia i Norge

Svevia AS stärker sin ställning i Nordnorge. Senaste uppdraget är ytterligare ett 15...

Läs mer

Chans att lämna namnförslag på gator i södra Gunsta



29 personer omkom i septembertrafiken på väg

Under september 2017 omkom 29 personer och 1 399 skadades (171 svårt skadade och 1 228...

Läs mer

Nya trafiksäkerhetskameror mellan Gate och Hjo

Mellan 16 och 27 oktober sätter Trafikverket upp fyra nya trafiksäkerhetskameror mellan...

Läs mer
Karta över första etappen av det pendelcykelstråk med cykelöverfarter och cykelservicestation som ska byggas längs Delsjövägen i östra Göteborg under hösten 2017.

Nu börjar Göteborg bygga de första pendelcykelstråken

För att cyklister ska kunna ta sig fram både snabbare och säkrare börjar...

Läs mer
Per Ranch är en av många som varit drivande bakom projektet Svenska elvägar.

Är elvägar vägen till en fossiloberoende fordonsflotta?

Förra året stod världens första elväg klar i Gävle. Per Ranch,...

Läs mer


Upprustningen av Bällstavägen i höjd med Annedal är klar

Hösten 2016 påbörjades arbetet med att göra Bällstavägen sä...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

EXTE

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

overaasen

Settler

ECUS

Balaagri360

Trafiksystem360

Kvdpro360

Redskaparna

Aqvis360

Markskydd

LST-AB360

svenningsens360

Gtcenter360

veka360

FLA Geoprodukter

nordicroads360

Ilsbo360

NKM

Vreten360

Trinorth 2

spraymaster

Comp-lux

Rondellenmaskin

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Scandihall250

Staffare

Fann250

Trisses

ojsvagsystem250

Lifa250

Holte

Elpress 1

Elpress 2

eabussar250

Vitrea

Mobilaris250

Terrawing

Roxtec250Infra

ljusakuten
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se