Facebook

Instagram

Studie om cykling och alkohol


2018-01-10

Bild:Mostphotos

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.

– Att minska antalet skadade och dödade i trafiken är målet med Länsförsäkringars omfattande satsning på forskning kring oskyddade trafikanter. Kartläggningen av alkoholens inverkan ger oss bättre kunskap om vilka informationsinsatser som behövs, säger Mari Sparr, Länsförsäkringars forskningsfond. 

Trots att tidigare studier visat att alkoholpåverkan kan vara en bidragande faktor vid cykelolyckor finns relativt lite kunskap om alkohol i samband med cykling. För att få en så heltäckande bild som möjligt har forskarna genomfört en analys av Trafikverkets djupstudie­data över omkomna cyklister, i kombination med en intervjustudie.

Analysen omfattade 236 cyklister som omkommit 2006–2015. Av dem hade 27 alkohol i blodet, 156 hade inte alkohol i blodet och för resterande 53 cyklister var förekomsten av alkohol okänd.

– De alkoholpåverkade cyklisterna var oftare män och något yngre än de icke alkoholpåverkade, säger Åsa Forsman, forskare på VTI.

När det gäller singelolyckor förekom alkoholpåverkade cyklister främst på natten. I flera av kollisionsolyckorna som skedde i mörker saknade cyklarna belysning.

Rekommenderar inte promillegräns

Resultaten av intervjustudien visar att människor ser stora fördelar med att cykla trots alkoholpåverkan, samtidigt som de inte alltid tänker på riskerna. Många tror att omgivningen tycker det är acceptabelt att cykla trots alkoholpåverkan.

– Analysen pekar på att det är socialt accepterat att cykla alkoholpåverkad så länge cyklingen kan genomföras på ett säkert sätt. Det förväntas dock att en person som druckit har omdömet att själv ta beslutet att avstå, säger Jonas Ihlström, forskare på VTI.

Det finns en låg acceptans för införande av promillegräns för cyklingoch den skulle därför förmodligen inte efterlevas. Kampanjer mot att cykla alkoholpåverkad är den åtgärd som de intervjuade beskriver kan ha effekt.

– Vi rekommenderar därför informationskampanjer, framför allt för att minska graden av alkoholpåverkan i samband med cykling. Vi rekommenderar inte införande av promillegräns och är tveksamma till vilken potential förbättrad kollektivtrafik har eftersom det är svårt att konkurrera med cykelns alla fördelar, säger Henriette Wallén Warner.

Studien ingår i ett treårigt forskningsprogram om oskyddade hjulburna trafikanter som finansieras av Länsförsäkringars forskningsfond. Programmet avslutades i december 2017 och några av resultaten presenteras på Transportforum 2018 under punkten ”En modell för säker cykling” i session 37. Läs mer om forskningsprogrammet.

VTI rapport 945: Alkohol och cykling, en multidisciplinär studie.



Källa: VTI


Skriv ut





Nytt landmärke vid E4 invigt

Den 19 juni invigdes Tekniska verkens nya skylt vid kraftvärmeverken på Gärstad. Skylten blir ett nytt landmärke för Linköping, precis som glashusen redan ä...

Läs mer
EntreprenadLive550


Snöröjning på Lidingö ska skötas av Svevia

Även i fortsättning kommer Svevia att ta hand om vintervägunderhållet på...

Läs mer
Svarven550


Skanska bygger Trafikplats Vinsta för E4 Förbifart Stockholm för cirka 500 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Trafikverket om att bygga Trafikplats Vinsta för E4 Fö...

Läs mer
Heatweed
Den första helt eldrivna lastbil som tillåts köra på svenska vägar. Batteriet väger 600 kilo och räcker 80 kilometer utan laddning.

80-90 procent minskade koldioxidutsläpp med elväg

Elvägstransporter kapar 80-90 procent av de fossila utsläppen och är ett...

Läs mer
ABAS

Snabbaste vägen till och från Stockholm i midsommar

Planera din resa i Stockholmstrakten under midsommar, så sparar du både på tid...

Läs mer
Dynapac
<span class=\

Züblin Scandinavia AB bygger FSE309 Trafikplats Lovö, en del av Förbifart Stockholm

Züblin Scandinavia AB har fått uppdraget av Trafikverket att bygga FSE309 Trafikplats...

Läs mer
Sluta gräv 550
Trafiksäkerhetskamera i vägtunnel Norra länken Stockholm.

Trafiksäkerhetskameror i vägtunnlar ska rädda liv

Nu finns trafiksäkerhetskameror för vägtunnlar i Sverige. Under sommaren tas kameror...

Läs mer
DLMASKIN550


Håll koll på sommarens vägarbeten och res säkert

Sommaren är högsäsong både för semesterresor med bil och våra...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Ökad säkerhet på väg 549 mellan Slamby och Charlottenlund



Evenemangsstaden Göteborg underhålls

Snart är det dags för sommar och semester. Göteborg fylls av vimlande turister,...

Läs mer

Den svensk-danska infrastrukturen debatteras under Folkemødet

Nyligen arrangerades konferensen #FBD18 (Fehmarnbeltdays) där politiker och internationella...

Läs mer

Större vägarbeten i Växjö under sommaren

Under sommarmånaderna genomförs ett antal större vägarbeten på kommunens...

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 30/5 samt torsdag 31/5 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer


Sensys Gatso erhåller tilldelningsbeslut för trafiksäkerhet i Belgien

Sensys Gatso Group, en global ledare inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se