Facebook

Instagram

Studie om cykling och alkohol


2018-01-10

Bild:Mostphotos

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.

– Att minska antalet skadade och dödade i trafiken är målet med Länsförsäkringars omfattande satsning på forskning kring oskyddade trafikanter. Kartläggningen av alkoholens inverkan ger oss bättre kunskap om vilka informationsinsatser som behövs, säger Mari Sparr, Länsförsäkringars forskningsfond. 

Trots att tidigare studier visat att alkoholpåverkan kan vara en bidragande faktor vid cykelolyckor finns relativt lite kunskap om alkohol i samband med cykling. För att få en så heltäckande bild som möjligt har forskarna genomfört en analys av Trafikverkets djupstudie­data över omkomna cyklister, i kombination med en intervjustudie.

Analysen omfattade 236 cyklister som omkommit 2006–2015. Av dem hade 27 alkohol i blodet, 156 hade inte alkohol i blodet och för resterande 53 cyklister var förekomsten av alkohol okänd.

– De alkoholpåverkade cyklisterna var oftare män och något yngre än de icke alkoholpåverkade, säger Åsa Forsman, forskare på VTI.

När det gäller singelolyckor förekom alkoholpåverkade cyklister främst på natten. I flera av kollisionsolyckorna som skedde i mörker saknade cyklarna belysning.

Rekommenderar inte promillegräns

Resultaten av intervjustudien visar att människor ser stora fördelar med att cykla trots alkoholpåverkan, samtidigt som de inte alltid tänker på riskerna. Många tror att omgivningen tycker det är acceptabelt att cykla trots alkoholpåverkan.

– Analysen pekar på att det är socialt accepterat att cykla alkoholpåverkad så länge cyklingen kan genomföras på ett säkert sätt. Det förväntas dock att en person som druckit har omdömet att själv ta beslutet att avstå, säger Jonas Ihlström, forskare på VTI.

Det finns en låg acceptans för införande av promillegräns för cyklingoch den skulle därför förmodligen inte efterlevas. Kampanjer mot att cykla alkoholpåverkad är den åtgärd som de intervjuade beskriver kan ha effekt.

– Vi rekommenderar därför informationskampanjer, framför allt för att minska graden av alkoholpåverkan i samband med cykling. Vi rekommenderar inte införande av promillegräns och är tveksamma till vilken potential förbättrad kollektivtrafik har eftersom det är svårt att konkurrera med cykelns alla fördelar, säger Henriette Wallén Warner.

Studien ingår i ett treårigt forskningsprogram om oskyddade hjulburna trafikanter som finansieras av Länsförsäkringars forskningsfond. Programmet avslutades i december 2017 och några av resultaten presenteras på Transportforum 2018 under punkten ”En modell för säker cykling” i session 37. Läs mer om forskningsprogrammet.

VTI rapport 945: Alkohol och cykling, en multidisciplinär studie.



Källa: VTI


Skriv ut



Upphävande av del av naturreservatet Fylleryd

Växjö kommun tog den 2 maj beslut om att upphäva en del av naturreservatet Fylleryd. Detta beslut har överklagats till Länsstyrelsen av Naturskyddsföreningen Kronoberg,...

Läs mer
Verksamhetsplatsen


Studie om cykling och alkohol

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt...

Läs mer
DLMASKIN550


254 personer omkom på väg under 2017

Under 2017 omkom 254 personer på väg i Sverige. Det är en minskning från...

Läs mer
Sluta gräv 550


Konst och ljus skapar ny och trygg miljö i Nobeltunneln

Den 11 januari invigs en trygg och säker tunnelmiljö under Nobelvägen när hela...

Läs mer

Historiskt rekord igen för brotrafiken

7.530.255 motorfordon under 2017 är det högsta antalet passager under ett år i...

Läs mer

Vägtrummor kan vara vandringshinder för fisk

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure och...

Läs mer

Trafikverket sopsaltar mera - som cyklisterna vill

Sopsaltning är en typ av halkbekämpning som cyklister länge har efterfrågat....

Läs mer


Nya trafiksäkerhetskameror mellan Kareby och Kode

Mellan 18-29 december sätter Trafikverket upp två nya trafiksäkerhetskameror mellan...

Läs mer
Trafiksäkerhetskamera.

Nya trafiksäkerhetskameror på E18 mellan Töcksmarks kyrka och Holmedal

Mellan 18 och 22 december sätter Trafikverket upp fyra nya trafiksäkerhetskameror mellan...

Läs mer
Vintertid orsakar halka nästan alla fallolyckor. Så många som 3 500 skadas årligen.

Små medel för vinterväghållning orskar högre kostnader för halkolyckor

Halkfria och välskottade trottoarer inne i städerna leder till färre fallolyckor och...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se