Facebook

Instagram

Studie om cykling och alkohol


2018-01-10

Bild:Mostphotos

Många ser fördelar med cykel som färdmedel när de är måttligt alkoholpåverkade. Att cykla med alkohol i kroppen tycks vara socialt accepterat, trots att de intervjuade framhåller en rad nackdelar. Detta framgår av en VTI-studie som ingår i ett större forskningsprogram finansierat av Länsförsäkringars forskningsfond.

– Att minska antalet skadade och dödade i trafiken är målet med Länsförsäkringars omfattande satsning på forskning kring oskyddade trafikanter. Kartläggningen av alkoholens inverkan ger oss bättre kunskap om vilka informationsinsatser som behövs, säger Mari Sparr, Länsförsäkringars forskningsfond. 

Trots att tidigare studier visat att alkoholpåverkan kan vara en bidragande faktor vid cykelolyckor finns relativt lite kunskap om alkohol i samband med cykling. För att få en så heltäckande bild som möjligt har forskarna genomfört en analys av Trafikverkets djupstudie­data över omkomna cyklister, i kombination med en intervjustudie.

Analysen omfattade 236 cyklister som omkommit 2006–2015. Av dem hade 27 alkohol i blodet, 156 hade inte alkohol i blodet och för resterande 53 cyklister var förekomsten av alkohol okänd.

– De alkoholpåverkade cyklisterna var oftare män och något yngre än de icke alkoholpåverkade, säger Åsa Forsman, forskare på VTI.

När det gäller singelolyckor förekom alkoholpåverkade cyklister främst på natten. I flera av kollisionsolyckorna som skedde i mörker saknade cyklarna belysning.

Rekommenderar inte promillegräns

Resultaten av intervjustudien visar att människor ser stora fördelar med att cykla trots alkoholpåverkan, samtidigt som de inte alltid tänker på riskerna. Många tror att omgivningen tycker det är acceptabelt att cykla trots alkoholpåverkan.

– Analysen pekar på att det är socialt accepterat att cykla alkoholpåverkad så länge cyklingen kan genomföras på ett säkert sätt. Det förväntas dock att en person som druckit har omdömet att själv ta beslutet att avstå, säger Jonas Ihlström, forskare på VTI.

Det finns en låg acceptans för införande av promillegräns för cyklingoch den skulle därför förmodligen inte efterlevas. Kampanjer mot att cykla alkoholpåverkad är den åtgärd som de intervjuade beskriver kan ha effekt.

– Vi rekommenderar därför informationskampanjer, framför allt för att minska graden av alkoholpåverkan i samband med cykling. Vi rekommenderar inte införande av promillegräns och är tveksamma till vilken potential förbättrad kollektivtrafik har eftersom det är svårt att konkurrera med cykelns alla fördelar, säger Henriette Wallén Warner.

Studien ingår i ett treårigt forskningsprogram om oskyddade hjulburna trafikanter som finansieras av Länsförsäkringars forskningsfond. Programmet avslutades i december 2017 och några av resultaten presenteras på Transportforum 2018 under punkten ”En modell för säker cykling” i session 37. Läs mer om forskningsprogrammet.

VTI rapport 945: Alkohol och cykling, en multidisciplinär studie.



Källa: VTI


Skriv ut



Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Läs mer
Heatweed
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer
ABAS


Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sä...

Läs mer
Sluta gräv 550
Vy över den prisade Årstabron.

Ramboll vann europeiskt bropris

I går avgjordes European Steel Bridge Awards i Prag. Aktörerna bakom uppgraderingen av...

Läs mer
DLMASKIN550


Säkerhetsbranschen kan stärka tills fler trafikpoliser är på plats

En ny SIFO-undersökning visar önskemål om fler kontroller på vägarna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Gamla Årstabron nominerad till europeiskt pris



Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar...

Läs mer
Svevia är Sveriges största driftentreprenör.

Vägunderhåll en miljonaffär för Svevia

Den 1 september startar många kontrakt för vintervägunderhållet av Sveriges...

Läs mer

Kenth Pettersson är Fox nya stjärna

Kenth Pettersson har anställts som som säljare/ljuskonsult med inriktning på väg- och gatubelysning.

Fox Belysning stärker organisationen för väg och gata.

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 29/8 samt torsdag 30/8 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer
Svevia sköter renhållning i Stockholms tunnlar både för Stockholms stad och för Trafikverket.

Svevia tvättar Stockholms tunnlar

Uppdraget för att tvätta och underhålla tunnlar inom Stockholms stad kommer under...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se