Facebook


Instagram

Svenska erfarenheter efterfrågade när Los Angeles ska minska trängseln


2020-02-20

Los Angeles är något av en symbol för nutidens bilstad. Att hitta rätt nycklar för att förändra beteendena hos invånarna krävs erfarenhet och rätt verktyg. Bilden är fri att använda av tredje part i samband med denna artikel.
Bild: LA County Metropolitan Transportation Authority
Los Angeles är något av en symbol för nutidens bilstad. Att hitta rätt nycklar för att förändra beteendena hos invånarna krävs erfarenhet och rätt verktyg. Bilden är fri att använda av tredje part i samband med denna artikel.

De ledande politikerna i Los Angeles har fått nog av trängsel på vägarna. Trots att staden byggt ut vägnätet med jämna mellanrum, har trängseln fortsatt att öka. Nu vill trafikplaneringskontoret utreda om trängselavgifter kan vara lösningen på problemet. Med erfarenheter från Sverige och världen föll valet av leverantör på WSP.

– Det blir en tuff utmaning att hitta ett trängselavgiftssystem som passar Los Angeles. Men det är inte trängselavgifter enskilt som löser problemen utan det kommer krävas parallella satsningar på mikromobilitetslösningar, cykelbanor, samåkning och utbyggd kollektivtrafik, säger Dirk van Amelsfort, senior trafikanalytiker och som tidigare har arbetat med liknande uppdrag i Stockholm, Peking, Vancouver och Bangkok för att nämna några exempel.

En av de största politiska utmaningarna för trafiklösningen i Los Angeles handlar om jämlikhet och tillgänglighet för utsatta grupper i samhället, något som WSP har mycket erfarenhet av från uppdrag i andra städer i Nordamerika.

– För att lyckas med trängselavgifter krävs stort politiskt mod, men också ett visst mått av tur och tajming. Det är inte särskilt troligt att invånarna i Los Angeles applåderar införandet av trängselavgifter, men däremot har vi på WSP erfarenheter från flertalet städer där opinionen vänt från negativ till positiv när förändringen väl är genomförd, säger Dirk.

Enligt Dirk kommer systemet där trafikanten betalar för infart till staden att försvinna på sikt. Istället kommer avgiften styras av distans, tidpunkt, typ av gata och fordon. Det skulle kunna liknas vid det betalningsupplägg som gäller för en Uberresa.

– Det här är en naturlig utveckling i takt med att bilarna blir uppkopplade. Det ger oss större möjligheter att justera avgifterna allt eftersom staden växer och förändras. I de städer som ligger längst fram på området så som till exempel Singapore inför man redan i år en teknisk lösning som ska ge förutsättning för detta sätt att ta betalt och flera städer lär följa efter, menar Dirk.

Uppdraget för LA Metro, trafikplaneringskontoret, startar nu och beräknas pågå i 1,5 år. I WSPs team ingår förutom medarbetare i Sverige, kollegor från USA och Kanada.



Källa: WSP


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se