Facebook


Instagram

Svevia förstärker broar för bättre bärighet


2019-11-12

Svevia förstärker bärigheten på två broar i Norrbotten. Bro över vid Edefors samt bro vid Tärendö.
Bild: Patrick Trägårdh
Svevia förstärker bärigheten på två broar i Norrbotten. Bro över vid Edefors samt bro vid Tärendö.

Svevia har fått uppdraget av Trafikverket att förbättra bärigheten av bro över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bro över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra.

– Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert.

– Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån.

Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafikverket genomför på uppdrag på regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fler vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen med är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fler delar av vägnätet.

– Oavsett var man bor eller driver företag ska man kunna komma fram. Åtgärderna som genomförs för att öka bärigheten på vägnätet minskar klimatpåverkan, gynnar näringslivet och skapar också fler säkra och framkomliga vägsträckor. Det är bra för alla oss som bor och verkar i Norrbotten.

Vägnätet för bärighetsklassen BK4 byggs ut steg för steg. Enligt Trafikverket förväntas en femtedel av det statliga vägnätet ha bärighetsklass 4 vid slutet av 2019.

Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket. Kontraktet är värt cirka 7 miljoner kronor.



Källa: Svevia


Skriv ut



Illustration på stadshubben och dess kopplingar.

Digitala väderstationer ska ge säkrare vägbanor

Sensorer i vägbanorna ska kunna hjälpa Tekniska kontoret med halkbekämpning, i ett...

Läs mer
Maxi Grip
Caroline Ullman-Hammer.

Ullman-Hammer slutar som VD på Øresundsbron

Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer har valt att...

Läs mer
Zinga

Koldioxidfri asfalt kan minska Sveriges utsläpp med 1 %


Idag värms asfalt genom förbränning av fossilt bränsle och asfaltshanteringen...

Läs mer
Zugol 550
Flygbild över Scandinavian XPO och delar av Arlandastad.

Ny tunnel under E4:an förbättrar kommunikationen i Arlandaområdet

Infrastrukturen vid Sigtunaavfarten förbättras med en ny tunnel under E4:an, en tunnel...

Läs mer
DLMASKIN550
Svevia får ytterligare medel av SBUF, Svenska byggbranschens utvecklings fond, för projektledning av projektet \

Svevia får nya medel för innovationsprojekt

Projektet, som väckt intresse över hela världen, kan fortsätta utveckla metod...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se