Facebook


Instagram

Svevia lägger asfalt med lägre klimatpåverkan


2020-10-15

Svevia testar en asfalt med lägre klimatpåverkan på en vägsträcka utanför Gnesta.
Bild: Markus Marcetic
Svevia testar en asfalt med lägre klimatpåverkan på en vägsträcka utanför Gnesta.

Svevia har i samarbete med Stora Enso tagit fram en klimatanpassad asfalt där trädens naturliga bindemedel, lignin, ersätter en del av det oljebaserade bindemedlet. Nu testas asfalten ute på vägen.

På uppdrag av Trafikverket utför Svevia ett beläggningsarbete på väg 224 mellan Sandbrink och Gnesta. På ett par hundra meter av den totalt 15 kilometer långa sträckan har Svevia valt att testa en klimatanpassad asfalt, där bitumen ersätts med lignin.

– Asfalt består av sten och bitumen, som är en produkt som framställs av råolja. Kan vi hitta något som kan ersätta bitumen som bindemedel i asfaltmassan skulle vår negativa klimatpåverkan kunna sänkas dramatiskt, säger Mattias Andersson som är produktspecialist inom asfalt på Svevia.

Han berättar att Svevia har sett över den del av livscykeln som omfattar processen från råmaterial till utlagd väg. Asfaltfabrikerna har konverterats från fossil eldningsolja till bioolja och använder förnybar el. Samtidigt pågår en omställning till eldrift i täkterna.

En nöt som är kvar för branschen att knäcka är om bindemedlet bitumen, kan ersättas med något annat. Försök att helt ersätta bitumen har gjorts, men än har ingen lyckats.

– I Holland har man blandat lignin i asfalt sedan 2015, och använder det i sin produktion. Men även där har man bara lyckats att i begränsad mängd ersätta bitumen.

Lignin är ett samlingsnamn för en polymer som ingår i växters cellväggar och som ger virket dess styvhet och mekaniska styrka.

Mattias Andersson menar att det är de egenskaperna som gör det intressant för asfalttillverkning och tillägger att:

– Alla aktörer i vägbranschen behöver ta ansvar i omställningen för en hållbar utveckling. Vi försöker hela tiden hitta lösningar som gör att vi kan minska vår negativa klimatpåverkan. På Svevias laboratorium har vi testat olika varianter av bland annat lignin, och när vi presenterade ett alternativ som vi trodde på tvekade inte Trafikverket att låta oss testa det på en sträcka.

Försöket som utfördes under onsdagen har gett mersmak.

– Ytan ser bra och homogen ut, det blir spännande att se vad som händer med asfalten på sträckan när vintern med snöröjning, och vårens tjällossning gjort sitt. Jag tror att den kommer klara påfrestningarna och att vi är något riktigt bra på spåret, säger Mattias Andersson.



Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se