Facebook

Instagram

Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron


2018-05-08

Bild: Svante Örnberg

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och något som aldrig tidigare gjorts. Samtidigt ska trafiken på länsväg 160 rulla på som vanligt när Svevia och Trafikverket samarbetar i ett världsunikt brounderhållsuppdrag

De 64 kablarna på Tjörnbron behöver ersättas med nya. De första 14 kablarna ska bytas ut under våren och hösten 2019. Innovation och nytänkande genomsyrar projektet.

– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Det var under en broinspektion som det upptäcktes att de karaktäristiska orangefärgade kablarna på Tjörnbron hade börjat rosta. För att utvärdera hur kablarna mådde fick Svevia under 2015, uppdraget att byta ut två av dem.

– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.

Trafikverkets projekt att byta ut de 64 kablarna ligger nu inplanerat i en underhållsplan uppdelat i fyra etapper. De första 14 kablarna kommer att bytas ut under våren och hösten 2019.

– När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen försöker vi återskapa, fast istället för att använda en kran använder vi oss av själva pylonerna för att få upp kablarna på plats. Men vi jobbar som sagt fortfarande på den exakta tekniska lösningen, säger Mats Larsson som tycker det är utmanande, spännande och otroligt stimulerande att få utveckla en helt ny utförandeteknik som tillsammans med Trafikverkets experter metodiskt arbetas fram.

Men det finns fler utmaningar i uppdraget i form tidsbegränsningar och höga säkerhetskrav. Tjörnbrons viktiga funktion som trafikled gör att den inte går att stänga av varför allt arbete kommer att ske nattetid. Det måste också utföras under säkra förhållanden på hög höjd vilket bland annat betyder att man är begränsad av optimala väderförhållanden.

– Är det inte det måste vi vänta in rätt förutsättningar och det gäller både temperatur och vind, säger Mats Larsson

 

Fakta uppdraget
Vad: Byta ut 14 av 64 kablar på Tjörnbron.
Den största kabeln: Är 143 meter lång och väger 12, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Metod och konstruktion: Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling börjar på noll och präglas av innovation och nytänkande. Enda erfarenheten som finns är de två kablar som Svevia på uppdrag av Trafikverket bytte ut 2015.
Utmaning: Det tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbetet som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron.
När: Under våren och hösten 2019. För att inte den intensiva turisttrafiken ska drabbas gör projektet ett uppehåll under juni, juli och augusti
Entreprenör: Svevia
Kund: Trafikverket

 

Fakta Tjörnbron
Brokonstruktion: Snedkabelbro
Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter
Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun
Byggår: 1980
Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från båda hållen.




Källa: Svevia


Skriv ut



Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.
Illustrationen visar hur en framtida ny bro över Skellefteälven kan se ut. Observera, det är inte ett färdigt förslag på utformningen, utan fokus ligger på konstruktionen exempelvis antal brostöd och spann. Våren 2019 sker gestaltningen av bron.

Den nya bron över Skellefteälven tar form

Arbetet med den nya bron i centrala Skellefteå går framåt. Skellefteå kommun förbereder ansökan till mark- och miljödomstolen om att få bygga i vattnet.

Läs mer
Heatweed
Under natten mellan torsdag och fredag målades Klostergatan och Stora Gråbrödersgatan om. Färgen som används är snabbtorkande och slits också bort inom ett par veckor.

Trafikantveckan i Lund sätter fokus på fotgängarna och stadslivet

Bakom parollen ”Staden andas med dina steg” står fotgängare och stadsliv i...

Läs mer
ABAS


Gillinge Asfalt - en självständig asfalttillverkare

Veidekke Industri AB har startat ett asfaltverk i Gillinge, Gillinge Asfalt, med avsikt att sä...

Läs mer
Sluta gräv 550
Vy över den prisade Årstabron.

Ramboll vann europeiskt bropris

I går avgjordes European Steel Bridge Awards i Prag. Aktörerna bakom uppgraderingen av...

Läs mer
DLMASKIN550


Säkerhetsbranschen kan stärka tills fler trafikpoliser är på plats

En ny SIFO-undersökning visar önskemål om fler kontroller på vägarna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Gamla Årstabron nominerad till europeiskt pris



Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar...

Läs mer
Svevia är Sveriges största driftentreprenör.

Vägunderhåll en miljonaffär för Svevia

Den 1 september startar många kontrakt för vintervägunderhållet av Sveriges...

Läs mer

Kenth Pettersson är Fox nya stjärna

Kenth Pettersson har anställts som som säljare/ljuskonsult med inriktning på väg- och gatubelysning.

Fox Belysning stärker organisationen för väg och gata.

Läs mer

Mötande trafik i tunneln

Under nätterna efter onsdag 29/8 samt torsdag 30/8 kommer det att vara mötande trafik i...

Läs mer
Svevia sköter renhållning i Stockholms tunnlar både för Stockholms stad och för Trafikverket.

Svevia tvättar Stockholms tunnlar

Uppdraget för att tvätta och underhålla tunnlar inom Stockholms stad kommer under...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se