Facebook

Instagram

Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron


2018-05-08

Bild: Svante Örnberg

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och något som aldrig tidigare gjorts. Samtidigt ska trafiken på länsväg 160 rulla på som vanligt när Svevia och Trafikverket samarbetar i ett världsunikt brounderhållsuppdrag

De 64 kablarna på Tjörnbron behöver ersättas med nya. De första 14 kablarna ska bytas ut under våren och hösten 2019. Innovation och nytänkande genomsyrar projektet.

– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Det var under en broinspektion som det upptäcktes att de karaktäristiska orangefärgade kablarna på Tjörnbron hade börjat rosta. För att utvärdera hur kablarna mådde fick Svevia under 2015, uppdraget att byta ut två av dem.

– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.

Trafikverkets projekt att byta ut de 64 kablarna ligger nu inplanerat i en underhållsplan uppdelat i fyra etapper. De första 14 kablarna kommer att bytas ut under våren och hösten 2019.

– När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen försöker vi återskapa, fast istället för att använda en kran använder vi oss av själva pylonerna för att få upp kablarna på plats. Men vi jobbar som sagt fortfarande på den exakta tekniska lösningen, säger Mats Larsson som tycker det är utmanande, spännande och otroligt stimulerande att få utveckla en helt ny utförandeteknik som tillsammans med Trafikverkets experter metodiskt arbetas fram.

Men det finns fler utmaningar i uppdraget i form tidsbegränsningar och höga säkerhetskrav. Tjörnbrons viktiga funktion som trafikled gör att den inte går att stänga av varför allt arbete kommer att ske nattetid. Det måste också utföras under säkra förhållanden på hög höjd vilket bland annat betyder att man är begränsad av optimala väderförhållanden.

– Är det inte det måste vi vänta in rätt förutsättningar och det gäller både temperatur och vind, säger Mats Larsson

 

Fakta uppdraget
Vad: Byta ut 14 av 64 kablar på Tjörnbron.
Den största kabeln: Är 143 meter lång och väger 12, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Metod och konstruktion: Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling börjar på noll och präglas av innovation och nytänkande. Enda erfarenheten som finns är de två kablar som Svevia på uppdrag av Trafikverket bytte ut 2015.
Utmaning: Det tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbetet som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron.
När: Under våren och hösten 2019. För att inte den intensiva turisttrafiken ska drabbas gör projektet ett uppehåll under juni, juli och augusti
Entreprenör: Svevia
Kund: Trafikverket

 

Fakta Tjörnbron
Brokonstruktion: Snedkabelbro
Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter
Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun
Byggår: 1980
Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från båda hållen.




Källa: Svevia


Skriv ut





Nya vägserviceavtal till NCC värda över 700 MSEK

NCC har fått i uppdrag av Trafikverket att underhålla och sköta driften av vägarna i driftområde Landvetter, Ätradalen, Jönköping och Vilhelmina. De fyra...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Ett steg närmare lösning gällande Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille har varit avstängd för fordonstrafik...

Läs mer
Svarven550

Oväntat resultat när boende tyckte till om trafikbuller

<span class=\

Bullersmart design, tysta rum i bostaden – men också ökad acceptans för...

Läs mer
Heatweed


Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och...

Läs mer
ABAS


Underhållsbeläggningar Trafikverket Region Mitt

Peab Asfalt har vunnit upphandlingen gällande Tankbeläggningar till Trafikverket Region...

Läs mer
Dynapac

Nya hastigheter införs i centrala Uppsala

Uppsala kommun sätter i maj igång arbetet med att införa nya hastighetsbegrä...

Läs mer
Sluta gräv 550


Låga hastighetsbegränsningar följs inte

Mätningar under 2017 visar att problemet med hastighetsöverträdelser kvarstår,...

Läs mer
DLMASKIN550


NTF vill se sänkt bashastighet i tätort

Om alla gator som idag är skyltade 50 km/tim skulle skyltas om till 40 km/tim skulle det kunna...

Läs mer
Verksamhetsplatsen

Cykelvägen Glanshammar – Örebro börjar byggas

– När kommunen behöver bygga om, bygga nytt, laga eller renovera gator eller andra typer av kommunala ytor så anlitar de oss, säger Nils Balstedt, Svevia.

Svevia sköter om gatorna i Vallentuna

Under de närmaste två åren väljer Vallentuna kommun att fortsätta...

Läs mer
<span class=\

Elvägars framtid ser ut så här

En av Sveriges mest kunniga inom området elvägar heter Stefan Tongur och han har forskat...

Läs mer

Kommunerna som satsar mest och minst på vägar

Kostnaderna för vägunderhåll skiljer sig mycket åt i olika kommuner.

Det är stor skillnad på hur mycket kommunerna satsar på drift och underhåll...

Läs mer

E.ON förstärker fjärrvärmeleveranserna till Limhamn – så här påverkas trafiken


Limhamn expanderar och för att säkra leveranserna av fjärrvärme förstä...

Läs mer


Omkomna i vägtrafiken 2017 lägsta antalet i modern tid

Under 2017 dödades 253 personer i vägtrafiken, jämfört med 270 året innan...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se