Facebook

Instagram

Svevia utför världsunikt brounderhåll på Tjörnbron


2018-05-08

Bild: Svante Örnberg

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag och något som aldrig tidigare gjorts. Samtidigt ska trafiken på länsväg 160 rulla på som vanligt när Svevia och Trafikverket samarbetar i ett världsunikt brounderhållsuppdrag

De 64 kablarna på Tjörnbron behöver ersättas med nya. De första 14 kablarna ska bytas ut under våren och hösten 2019. Innovation och nytänkande genomsyrar projektet.

– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Det var under en broinspektion som det upptäcktes att de karaktäristiska orangefärgade kablarna på Tjörnbron hade börjat rosta. För att utvärdera hur kablarna mådde fick Svevia under 2015, uppdraget att byta ut två av dem.

– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.

Trafikverkets projekt att byta ut de 64 kablarna ligger nu inplanerat i en underhållsplan uppdelat i fyra etapper. De första 14 kablarna kommer att bytas ut under våren och hösten 2019.

– När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen försöker vi återskapa, fast istället för att använda en kran använder vi oss av själva pylonerna för att få upp kablarna på plats. Men vi jobbar som sagt fortfarande på den exakta tekniska lösningen, säger Mats Larsson som tycker det är utmanande, spännande och otroligt stimulerande att få utveckla en helt ny utförandeteknik som tillsammans med Trafikverkets experter metodiskt arbetas fram.

Men det finns fler utmaningar i uppdraget i form tidsbegränsningar och höga säkerhetskrav. Tjörnbrons viktiga funktion som trafikled gör att den inte går att stänga av varför allt arbete kommer att ske nattetid. Det måste också utföras under säkra förhållanden på hög höjd vilket bland annat betyder att man är begränsad av optimala väderförhållanden.

– Är det inte det måste vi vänta in rätt förutsättningar och det gäller både temperatur och vind, säger Mats Larsson

 

Fakta uppdraget
Vad: Byta ut 14 av 64 kablar på Tjörnbron.
Den största kabeln: Är 143 meter lång och väger 12, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Metod och konstruktion: Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling börjar på noll och präglas av innovation och nytänkande. Enda erfarenheten som finns är de två kablar som Svevia på uppdrag av Trafikverket bytte ut 2015.
Utmaning: Det tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbetet som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron.
När: Under våren och hösten 2019. För att inte den intensiva turisttrafiken ska drabbas gör projektet ett uppehåll under juni, juli och augusti
Entreprenör: Svevia
Kund: Trafikverket

 

Fakta Tjörnbron
Brokonstruktion: Snedkabelbro
Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter
Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun
Byggår: 1980
Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från båda hållen.




Källa: Svevia


Skriv ut



Svevia satsar på att expandera på beläggningsmarknaden i Skåne och säljer nu transportverksamheten i det tidigare förvärvade bolaget AB Bröderna Hall.
Svevia satsar på att expandera på beläggningsmarknaden i Skåne och säljer nu transportverksamheten i det tidigare förvärvade bolaget AB Bröderna Hall.

Svevia säljer transportverksamheten i AB Bröderna Hall

Svevia har träffat ett avtal med Norrvidinge om att avyttra hela transportverksamheten i det tidigare förvärvade skånebolaget AB Bröderna Hall. Affären omfattar...

Läs mer
Safetyseal

Snart sluthalkat i Muorjevaarabackarna

Satsningarna för att skapa en smidigare och säkrare E10 fortsätter. I april startar...

Läs mer
Pacetell
Gavelåsbron i Paradiset i Partille kommun.

Klartecken för lösning för Gavelåsbron i Partille

Gavelåsbron i Paradiset i centrala Partille stängdes av för biltrafik hösten...

Läs mer
Zinga
Krister Löthman, samordnande byggledare WSP, Nicoline Jakobsson och Magnus Leander, Svenska kraftnät, Mikael Pyyny, uppdragsledare WSP.

WSP vinner byggledningsuppdrag för projekt Anneberg-Skanstull tunnel

WSP har tecknat avtal med Svenska kraftnät gällande byggledningsorganisation för...

Läs mer
ABAS

Svevia tryggar vägarna för Sälens skidturister

Vägunderhållet i Malungs driftområde präglas vintertid mycket av skidturister. Svevia fortsätter trygga vägarna och gör de säkra och framkomliga.

Svevia kommer att fortsätta som entreprenör för att snöröja, halkbekä...

Läs mer
Uniteam


Sopsaltade cykelvägar gör att fler vill cykla och minskar olyckorna

Varannan person som cyklar på sommaren ställer cykeln på vintern. Dålig...

Läs mer
DLMASKIN550


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se