Facebook


Instagram

Trafiken på Gamla Kronvägen kan halveras med ny bro


2017-04-12

Yllebrons underbyggnad är på plats.
Bild:Svevia/Powerphoto
Yllebrons underbyggnad är på plats.

När nya Yllebron tas i bruk väntas hälften av alla fordon som når Partille centrum via Partillemotet välja att köra via bron istället för längs Gamla Kronvägen på väg mot sin slutdestination i centrum.

– I dag anländer cirka 7000 fordon per dygn till centrum via Partillemotet och Gamla Kronvägen. Med Yllebron på plats räknar vi med att cirka 3500 av dessa fordon istället kommer att köra via bron, säger kommunens projektledare Terese Löfgren.

För att möjliggöra fler vägar till Partille centrum och för att avlasta Gamla Kronvägen byggs Yllebron över Säveån. Bron kommer att förbinda Stationsvägen på den norra sidan av ån med Yllegatan på centrumsidan och väntas stå klar under senhösten i år.

Robust infrastruktur i centrum

Partille centrum växer med cirka 1000 nya bostäder fram till omkring decennieskiftet. För att skapa en hållbar trafiksituation i en miljö där flera olika trafikanter ska samsas, är genomgripande insatser nödvändiga.

– En robust infrastruktur är en viktig grund för den utveckling som vi vill åstadkomma i centrala Partille. Särskilt viktigt är det att få till bra förbindelser i en nord-sydlig riktning över våra barriärer, säger samhällsbyggnadschef Jörgen Hermansson.

Kommunens satsning på ett bättre trafikflöde i centrum omfattar även den pågående ombyggnaden av Kyrktorget, nyligen ombyggda Skulltorpsmotet och den nya påfarten från Arenagatan till E20 in mot Göteborg.

Brobygge följer tidplanen

Det är alltid en utmaning att bygga en bro. Konstruktionen är avancerad och tar tid att bygga. Yllebron blir cirka 70 meter lång och 12 meter bred med plats både för fordonstrafik och gående och cyklister. Den byggs av Svevia på uppdrag av kommunen. Arbetet inleddes i augusti 2016 och håller än så länge tidplanen.

– Vi har gjutit hela underbyggnaden och det fjärde och sista brostödet beräknas vara på plats inom kort. Nästa steg blir att bygga upp broställningen och montera form för att kunna gjuta överdelen med körbanan, säger Jennie Breitkreuz som är byggledare för bron från kommunen.

Därefter kommer broanslutningarna mot Yllegatan och Stationsvägen att färdigställas samtidigt som man asfalterar, drar el och sätter belysning och räcken på bron.

Vattenvårdande insatser del av projektet

Säveån och dess strandkanter är ett Natura 2000-område. Här finns även vår unika och nationellt kända laxstam att ta hänsyn till. Det ställer särskilda krav på brobygget. I projektet ingår därför även vattenvårdande åtgärder för fortsatt goda livsförutsättningarna för djur och växter längs ån.

– Vi kommer dels att genomföra stabiliseringsförstärkande åtgärder av åbrinkarna från Besebäcken upp mot Yllebron och dels att anlägga erosionsskydd med naturligt runda stenar i strandbankarna vid bron och på Säveåns botten, säger Jennie Breitkreuz.

Vattenverksamheten genomförs under en period då laxen varken vandrar, leker eller då laxynglen kläcks. För att vara försäkrade om att brobygget utförs på rätt sätt har projektet dessutom prövats och godkänts av mark- och miljödomstolen.

Källa: Partille Kommun


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se