Facebook


Instagram

Trafikverket glömde bussresenärerna i Förbifarten


2020-01-22

omas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.
Bild: Fredrik Hjerling
omas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Det pratades mycket om kollektivtrafik när Förbifarten planerades. När bygget nu är igång tycks Trafikverket helt glömt bort åtgärder för att busstrafiken ska komma fram smidigt.
– Trafikverket måste ta ett rejält omtag. Ska fler resa med kollektivtrafiken kan vi inte lägga miljarder på motorvägstunnlar som försvårar framkomligheten för bussarna, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Fler måste resa kollektivt om Stockholms län ska klara klimatmålen. Därför borde busstrafiken vara prioriterad när bygget av förbifarten nu är i full gång. Tyvärr är det inte så.

– Regeringen bad 2016 Trafikverket ta fram en utredning med åtgärder för hur framkomligheten för busstrafiken kan främjas på Förbifarten. Förslagen från den verkar Trafikverket helt glömt. Det finns varken finansiering eller planer för hur bussresor kan bli smidigare på den nya motorvägen, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Längst sträckan kommer det bli sex trafikplatser ovan jord. Det är främst dessa platser som är kritiska för busstrafiken. Det gäller både att bussar kan komma att fastna i köer och om att det är viktigt att skapa attraktiva och smidiga hållplatser.

– Vinsta trafikplats i västra Stockholm är ett exempel. Där blir det med nuvarande planering en bedrövlig bytespunkt. Där behövs en gångbro till tunnelbanan eller att tunnelbanestationen flyttas. Men det kräver investeringsmedel och ändrad planering av Trafikverket, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Trafikverket tog fram en rapport, på regeringens uppdrag, år 2016 med förslag på förbättrad kollektivtrafik och närmiljöåtgärder. Där identifieras problemen och lösningar som behöver utredas vidare eller finansieras.

– Förslagen finns. Det som saknas är resurser och vilja att få till lösningarna. Och det brådskar. Annars blir det för sent för ändringar och vi kommer ha en Förbifart som inte funkar för kollektivtrafikresenärerna, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Det finns flera avfarter där det kan bli köbildning. Bussar fastnar i köer med biltrafiken och därför behövs det bredare vägar. Förbifarten måste byggas rätt från början om kollektivtrafikens framkomlighet och punktlighet inte ska drabbas.

– Ett annat problematiskt exempel är vid Lovön där det kollektivtrafikkörfält som finns för Ekerövägen kommer att vara avstängt under tre års tid. Bilköerna är redan idag ett problem på Ekerövägen. Nu kommer bussarna fastna i bilköer och drabba resenärerna under byggtiden. Det är att bädda för en oattraktiv kollektivtrafik, säger Tomas Eriksson.

Som väghållare kan Trafikverket bidra till kortare restider och bättre tidhållning, vilket leder till en attraktivare kollektivtrafik. Genom att fullt ut prioritera kollektivtrafik på Förbifarten så kommer transportsystemet räcka till för fler.

– Det är ett faktum att Förbifarten kommer att leda till att kollektivtrafikens marknadsandelar minskar och ha en negativ klimatpåverkan, men det betyder inte att det inte finns något vi kan göra för att den ska vara så liten som möjligt. Det är Trafikverket skyldiga till enligt uppsatta klimatmål och det är vi skyldiga framtida generationer, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.



Källa: Miljöpartiet


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se