Facebook


Instagram

Trafikverkets sänkning av hastighetsgränser i Dalarna ska rädda liv


2019-05-17

Trafikverket föreslår hastighetssänkning på vägsträckor i Dalarna för att anpassa hastigheten så bra som möjligt till vägarnas standard. Främsta målet är att rädda liv.

Trafikverket fortsätter att anpassa hastighetsgränsen till vägarnas säkerhetsstandard, på statliga vägar runtom i Sverige. På en mötesseparerad väg riskerar man inte att kollidera med ett mötande fordon. Därför kan hastighetsgränsen vara 100 km/tim eller högre. På vägar utan mittseparering sänks hastigheten till 80 km/tim.

Nu utreder Trafikverket ett antal vägar för hastighetssänkningar och vilka konsekvenser det får. Efter sommaren går förslaget ut på remiss till berörda kommuner, Region Dalarna samt andra aktörer. Trafikverket planerar att införa de nya hastigheterna under hösten.

Förslag hastighetssänkning i Dalarna 2019:
E16 Borlänge-Djurås-Malung och riksväg 68 Horndal - Gävleborgs länsgräns

Samtidigt införs en hastighetshöjning i Dalarna 2019:
E16 Dala Järna-Vansbro, som snart är en mötesfri väg. 

– Vi har tidigare fått reaktioner om sänkta hastigheter, med önskan om åtgärder för säkrare vägar i stället. Men de medel som finns tillgängliga räcker inte till att åtgärda alla sträckor på en gång, som att exempelvis bygga mötesseparering. Att vi nu justerar hastigheterna räddar liv och det är vårt främsta mål, säger Catherine Kotake, regional direktör på Trafikverket.


Minskar risken att omkomma med 40 procent vid en kollision
Antalet dödade i vägtrafiken har länge minskat. Men utvecklingen har planat ut de senaste åren och antalet dödade ökade 2018 i hela landet. Under 2018 dödades 324 personer i vägtrafiken, vilket är 72 fler än under 2017.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockeffekten varierar vid olika hastigheter. Om du kolliderar i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent.

Restiden påverkas endast marginellt av en hastighetssänkning. Om du kör i 80 km/tim i stället för 90 km/tim förlorar du maximalt 50 sekunder per mil.


Arbetet i Dalarna fortsätter
Det intensiva arbetet med säkerhetshöjande åtgärder i Dalarnas vägnät fortsätter, med både pågående och planerade arbeten:

  • E45/väg 70 genom Mora, kapacitets- och trafiksäkerhetshöjande åtgärder
  • Väg 50 genom Ludvika, ökad säkerhet och tillgänglighet
  • Väg 70 Smedjebacksvägen–Gyllehemsvägen, bättre framkomlighet och trafiksäkerhet
  • Väg 70 Trafikplats Smedjebacksvägen i Borlänge, mitträckesseparering
  • Väg 66 Östra Tandö–Bu, trafiksäkerhetsåtgärder
  • Väg 635 Halvarsgårdarna i Borlänge, trafiksäkerhetsåtgärder
  • E16/väg 70, Borlänge–Djurås, mötesfri väg
  • E16 Dala-Järna–Vansbro, mötesfri väg
  • E16 Lönnemossa–Klingvägen, mötesfri väg
  • E45 Vattnäs–Trunna, ny vägsträckning, mötesfri väg
  • Väg 66 Smedjebacken–Ludvika, mitträckesseparering
  • Väg 66 Västmanland länsgräns (Oti)–Smedjebacken, mitträckesseparering.



Källa: Trafikverket

Tipsa en vn Skriv ut





Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun ingår gemensam avsiktsförklaring för en ny tunnel på Sveriges mest sårbara vägsträcka

Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun har undertecknat en avsiktsförklaring om...

Läs mer
Gen-monitoring
Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Roch-services


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Zugol 550
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zinga
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se