Facebook


Instagram

Vägarbetaren som gillar utmaningar


2017-08-04

– Det bästa med jobbet är ändå att få vara en i gänget. Vi klickar så otroligt bra och hjälps åt och har roligt. Det är ett härligt och utmanande jobb, säger Emma Landin.
Bild:Emil Malmborg
– Det bästa med jobbet är ändå att få vara en i gänget. Vi klickar så otroligt bra och hjälps åt och har roligt. Det är ett härligt och utmanande jobb, säger Emma Landin.

Emma Landin tvekade inte att söka jobb som vägarbetare. Hon är medveten om att det är en riskfylld miljö men tycker ändå att fördelarna väger över och älskar att den ena dagen aldrig är den andra lik.

Det är en av de allra första vårdagarna. Solen strålar från en blå himmel men vinden är fortfarande vintrigt kall på den skånska slätten utanför Lund. 24-åriga Emma Landin och kollegorna Jonny Samuelsson och Lars-Åke Larsson har stannat till vid vägkanten med sina tre lastbilar. Ett sidoräcke har skadats, troligen av plogen, och nu ska trion byta ut en knäckt trästolpe.

Det är ett rutinjobb, men som vanligt är teori något helt annat än praktik. Den nya stolpen passar inte i metallfästet. För att lösa uppgiften krävs kreativitet och uppfinningsrikedom.

– Det här är en av anledningarna till att jag älskar mitt jobb. Det är problemlöseri och man vet aldrig vilka utmaningar man ställs inför under dagen. Det ena uppdraget är aldrig det andra likt, säger Emma Landin med ett brett leende.

Emma, Lasse och Jimmy arbetar metodiskt och snabbt. Jimmy är grävmaskinist och kör av sin maskin från lastbilsflaket, medan Emma skruvar isär fästet och förbereder operationen. Bilarna susar förbi – merparten av dem i betydligt högra hastighet än de 30 kilometer i timmen som är påbudet – men Emma visslar obekymrat när hon plockar fram de nödvändiga redskapen.

Tonen kollegorna emellan är – som det brukar heta – rå men hjärtlig.

– Kan inte du hämta kvasten? säger hon till Lasse och vänder sig sedan till fotografen:

– Det är ju mitt jobb som kvinna att sätta männen i arbete, förstår du.

Lasse är inte sen att bjuda tillbaka, replikerna kastas fram och tillbaka, det är tätt mellan skratten.

– Det bästa med jobbet är ändå att få vara en i gänget. Vi klickar så otroligt bra och hjälps åt och har roligt. Det är det som gör det lätt att gå upp på morgonen, säger Emma.

Det går inte att ta miste på att Emma Landin trivs på sitt jobb. Ändå hamnade hon på Svevia av en ren tillfällighet. Hon är utbildad djurvårdare, men var arbetslös och jobbade då bland annat som flaggvakt på ett konkurrerande företag. När hon sedan fick höra talas om ett ledigt jobb på Svevia tvekade hon inte.

– Jag gick helt enkelt in på kontoret och presenterade mig och sa att jag ville komma på intervju. Jag hade sökt tjänsten i vanlig ordning, men man vet ju att man hamnar i en hög med massa andra ansökningar så jag tog chansen. Och den gick hem. Man kan väl säga att de köpte grisen i säcken för egentligen hade jag ju inte rätt kvalifikationer, men de var beredda att satsa på mig och det är jag väldigt tacksam för idag.

Och utan kvalifikationer var hon ju inte. Intresset för maskiner och bilar har alltid funnits där och branschen hade hon fått smaka på, om än i en annorlunda roll. C-körkortet tog hon parallellt med jobbet som flaggvakt, för att förbättra sina chanser på arbetsmarknaden.

Nu har Emma Landin jobbat som vägarbetare i fem år, varav de två senaste på Svevia. Hennes jobb är tvådelat. Ena halvan av dagen arbetar hon med att reparera skador, allt ifrån påkörda skyltar till knäckta räcken eller förstörda slänter, andra halvan av dagen med vägassistans på uppdrag av Trafikverkets ledningscentral. Då kan det exempelvis handla om tappad last, att bistå räddningstjänst, polis eller bärgare, hjälpa till vid olyckor, lösa akuta trafikstörningar eller bara hjälpa trafikanter med enklare problem.

– Det är ett härligt utmanande jobb där det händer något nytt hela tiden. Jag skulle inte klara av ett jobb där samma mönster hela tiden upprepas. Man måste bli lite utmanad, säger hon samtidigt som hon försöker banka loss en fastrostad bult.

Och att det är ett jobb med varierande uppgifter bevisades om inte annat i höstas, då Emma blev utvald att göra avstängningar av vägtrafiken när påven var på besök.

– Det var en väldigt annorlunda upplevelse, men spännande och lärorik. Påven såg jag aldrig till men jag vinkade när kungen for förbi, berättar Emma.

Baksidan av myntet är en tuff arbetsmiljö. Som Emma dock har lärt sig att hantera.

– Mamma tycker förstås inte om det, och visst är det en riskfylld miljö. Men den värsta faran är ändå om man vänjer sig och slappnar av. Det intalar jag mig själv ofta: inte slappna av, inte glömma säkerheten. Och det är ingen tvekan, fördelarna väger över.

Källa: Svevia


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Roch-services
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
Zinga
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer
DLMASKIN550


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer
<span>Svevia tryggar broarna längs det statliga vägnätet i &Ouml;stergötland. </span>

Svevia tryggar broarna i Östergötland

Under de närmaste tre åren kommer Svevia att sköta underhåll och utföra...

Läs mer


Regeringen måste ändra fokus för den kommande nationella infrastrukturplanen

Det råder inget tvivel om att såväl privatpersoner som näringsliv måste...

Läs mer
<span>Svevia anlägger en ny gång- och cykeltunel under riksväg 70, i Säter. </span>

Svevia bygger gång- och cykeltunnel i Säter

Den nya tunnel kommer att öka tillgängligheten för alla som vill kunna ta sig till...

Läs mer
Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder på totalt 27 seminarier och programpunkter som är fria för alla besökare. 

27 seminarier om elbilar och energi på eCarExpo i Göteborg

Elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 1–3 december bjuder som vanligt på ett...

Läs mer

Omexom och Emil Lundgren möjliggör för snabbladdning i södra Sverige



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se