Facebook


Instagram

Varierande hastighetsbegränsningar vid Södertälje utvärderas


2021-02-16

Bild: VTI/Katja Kircher

Varierande hastighetsbegränsningar kommer att testas för att förbättra framkomligheten på en motorvägssträcka vid Södertälje. Forskare från VTI och Linköpings universitet (LiU) har deltagit i framtagandet av den styralgoritm som används och kommer att utvärdera effekterna.

Den vägsträcka vid Södertälje som omfattas sträcker sig mellan Saltskog och Moraberg på E4:an i höjd med Södertälje Syd. Där införs så kallade variabla hastighetsgränser med målet att förbättra framkomligheten. Idag finns ett system för att kö-varna men nu kommer alltså varierande begränsningar av hastigheten – skyltning med ”röd ring” – att också att användas för att trafiken ska flyta bättre.

Forskare från VTI och LiU har varit med i processen och gett råd om hur en algoritm skulle kunna se ut för att öka framkomligheten samtidigt som den ger en starkare förankring i trafikföreskriften. Trafikföreskrifter måste kunna formuleras så att det går att förstå varför skylten visar en viss hastighet för att därigenom kunna utföra hastighetsövervakning och öka efterlevnaden till den visade hastigheten. Efterlevnad av hastighetsgränserna är viktigt för att uppnå önskad effekt av systemet.

Forskarna kommer också ta fram en metod för utvärdering av de variabla hastighetsgränserna på sträckan som de kommer att använda för att följa upp effekter på framkomlighet, säkerhet och miljö. De data som analyseras är till exempel hastigheter, avstånd mellan bilar och säkerhet. Effekterna kommer att jämföras med data från mätningar som gjorts innan de variabla hastigheterna infördes.

Testet kommer att starta vid månadsskiftet februari/mars och utvärderingen pågår under 2021.

Metoden för utvärderingar som forskarna utvecklar och använder är även tänkt att kunna användas på andra sträckor i landet. Den kan också bidra till utvecklingen av så kallade ITS (Intelligenta transportsystem) generellt.

– Den här typen av utvärderingar är inte så vanliga, men ger en ökad förståelse för hur trafiken påverkas av olika typer av ITS-åtgärder, vilket är viktigt för implementering av framtida system, säger Ellen Grumert, forskare på VTI och LiU.

– Intresset för ny teknik har ökat. Istället för att bygga nya vägar, vilket både är kostsamt och tar plats, kan det befintliga vägnätet ”trimmas”. Bra utvärderingsmetoder kan bidra till att tekniken får önskad effekt, säger Joakim Ekström, forskare på LiU.

Projektet är finansierat av Trafikverket via Centre for Traffic Research (CTR).



Källa: VTI


Skriv ut



Piteå kommun har som mål att främja hållbara resmöjligheter och säkra barnens skolvägar.

2,3 miljoner till hållbara resor

Piteå kommun har erhållit ett bidrag på totalt 2,3 miljoner kronor från...

Läs mer
Zinga
– Cykla behöver bli attraktivare, smidigare och säkrare, säger Rami Yones, ordförande Nationella cykelrådet, Trafikverket.

205 miljoner till cykelåtgärder tilldelas 26 kommuner

Nu förbättrar 26 kommuner möjligheterna att cykla lokalt med hjälp av...

Läs mer
Kregis 550
Infarten till Ängelholm Helsingborg Airport.

Vattenledningsarbete vid infart till flygplatsen

Vattenledningsarbete pågår kring infarten till Ängelholm Helsingborg Airport...

Läs mer
Zugol 550
På två utvalda platser längs cykelstråket mellan centrum och universitetet kommer stora markmålningar att växa fram i cykelbanan.<br />Foto: Projektet Fossilfritt 2030 - Rena resan/Region &Ouml;rebro län

Här ska konst göra cyklandet till ett rent nöje

I sommar kommer cyklister att bjudas på nyskapad konst på Rudbecksgatan i centrala...

Läs mer
DLMASKIN550
Här är den, rekordmaskinen. En Huddig 1260D, för 3,5 miljoner, är den dyraste maskinen som någonsin sålts på Klaravik.

Nytt slutprisrekord på Klaravik – grävlastare såld för 3,5 miljoner

Att köpa nyare begagnade maskiner på onlineauktion är en växande trend. Det...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se