Facebook


Instagram

ABB sätter kursen för hållbar flodtransport med tio helt eldrivna färjor i Lissabon


2021-04-13

ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.
Bild: Astilleros Gondán
ABB kommer att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem till de tio nya färjorna.

ABB tar hem ett banbrytande kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana passagerarfartyg som vardera transporterar upp till 540 passagerare över floden Tejo i Lissabon.

De tio nya färjorna ska drivas av färjerederiet Transtejo, S.A. och kommer att ersätta den befintliga flottan på denna rutt när de tas i drift mellan 2022 och 2024. Utöver energilagring kommer ABB att leverera en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem. Förnyelseprojektet av flottan innebär ett stort åtagande av Lissabons stadsplanerare om att påskynda införandet av utsläppsfria kollektivtrafiklösningar. Ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.

En ökad elektrifiering av transporter, inklusive sjötransporter, spelar en viktig roll när Portugal ska bli koldioxidneutralt till 2050. Enligt den nationella planen för koldioxidneutralitet 2050 strävar transportsektorn efter att uppnå 98 procents minskning av de årliga utsläppen jämfört med 2005 genom att stärka rollen för kollektivtrafiksystemet och ersätta nuvarande trafik med fossila bränslen med en i huvudsak eldriven flotta.

ABB uppskattar att man genom att byta ut de tio färjorna som trafikerar floden Tejo från diesel till en helt integrerad eldriven lösning kan minska koldioxidutsläppen med cirka 6 500 ton varje år. Detta motsvarar samma mängd koldioxid som genereras av i storleksordningen 1 400 bilar per år.

– En minskning av växthusgaserna hör till det som är viktigast att prioritera vid stadsplanering. Idag måste den teknik som väljs för snabba färjor, som trafikerar så nära stadens centrum, vara rena och gröna liksom beprövade vad gäller säkerhet och tillförlitlighet, säger Antonio Pacheco, chef för GRP Division på Astilleros Gondán.
– ABB har valts ut både på grund av sin energieffektivitet och företagets omfattande erfarenhet av att leverera både helt eldrivna och hybridlösningar till färjemarknaden.

– Rederierna som trafikerar inre farvatten hör till pionjärerna vad gäller framdrivning med nollutsläpp och vi är verkligen tacksamma över att med ABB:s teknik få stötta hållbarhetsmålen för en av Europas huvudstäder, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
– Detta projekt är ytterligare en viktig milstolpe för framdrivning med nollutsläpp och visar att det finns beprövad teknik idag som kan tjäna framtida behov av hållbara och snabba transporter med passagerarfärjor.

De nya färjorna som spelar en avgörande roll i Lissabons kollektivtrafiksystem drivs av batteripaket med en total kapacitet av vardera 1 860 kWh. ABB:s första kontrakt omfattar en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem för alla tio färjorna samt batteripaket för den första färjan i serien.

ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid säkerställer att batteriuteffekten levereras till färjans delsystem på optimalast möjliga sätt samt möjliggör en säker integrering och tillförlitlig drift av övriga komponenter i framdrivningssystemet. Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS™), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.

De 40 meter långa färjorna kommer var och en ha kapacitet att transportera upp till 540 passagerare på tre viktiga rutter som länkar samman Lissabon med Cacilhas, Seixal och Montijo på den södra banken av Tejo. De kommer att ha en drifthastighet på 16 knop och en maxhastighet på 17 knop.

Med International Maritime Organizations globala mål att halvera de årliga utsläppen från fartyg till 2050 jämfört med 2008 års nivåer är det helt eldrivna färjeprojektet ett betydande bidrag till hållbar sjöfart i Lissabon stad. Branschorganisationen Interferry uppskattar att sektorn transporterar över 2 miljarder passagerare runt om i världen varje år, och eldrift betraktas som en beprövad teknik som kan minska utsläppen i global skala.

Data från Maritime Battery Forum visar att över 130 batteridrivna färjor redan finns i drift och ytterligare 90 är beställda. I linje med den starka närvaron inom fartygselektrifiering har ABB tillkännagett helt eldrivna projekt med P&O Ferries, Washington State Ferries och Busan Port Authority i Sydkorea de nio senaste månaderna.


Källa: ABB


Skriv ut





Nu erbjuder Neste och Jetflite priva affärsflyg med lägre utsläpp

Flygbolaget Jetflite blir först med erbjuda ett alternativ för privata affärsresor med lägre utsläpp i Finland. Jetflite är engagerade i frågan om en mer hållbar flygsektor och de tar nu de första...

Läs mer
Roch-services
Göran Schlegel, Elektroskandia och Daniel Lagmyr, Katrineholms kommun.

Ekonomisk lösning med anpassad optik – belyser både körbana som gång- och cykelväg

Bättre belysning ökar tryggheten i utomhusmiljöer. Det var också en av orsakerna till att Katrineholms kommun investerade i ny utebelysning till en vägsträcka med...

Läs mer
Smartdok
Norwegian 737-800.

Reserestriktioner fortsätter att påverka driften

Norwegians trafiksiffror för april är påverkade av reserestriktioner och därmed lägre efterfrågan.


I april flög 59 431 kunder med Norwegian vilket är cirka 18...

Läs mer
RF-System
Hisingsbron sedd från fastlandet inför trafiköppning i maj 2021.

Allt du behöver veta inför öppningen av Hisingsbron

På söndag, den 9 maj, öppnar Hisingsbron – Göteborgs nya älvförbindelse. Här är allt du behöver veta om trafiken inför öppningen.

Läs mer
SVB550
Frankfurt ny flygdestination från Ronneby Airport med start i höst.

Frankfurt ny flygdestination från Ronneby Airport

Med planerad start den 19:e september så kommer det helägda Lufthansabolaget Air Dolomiti att trafikera Ronneby/Kalmar-Frankfurt fem dagar i veckan. Tidtabellen kommer i så stor...

Läs mer


Ny flyglinje mellan Kalmar och Frankfurt

Med planerad start den 19 september 2021 kommer man kunna flyga direkt mellan Kalmar och Tysklands största flygplats och hubb, Frankfurt. Linjen kommer trafikeras av Air Dolomiti,...

Läs mer


Minskad medelhastighet i tätort men fortfarande låg efterlevnad

Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med grä...

Läs mer
ECO-asfalt asfaltverk Tønsberg.

Peab lanserar ECO-Asfalt i hela Norden

Som första asfaltverk i Norge startar Peab Asfalt i Tønsberg idag, den 5 maj, tillverkningen av ECO-Asfalt. Detta innebär att ECO-Asfalt nu finns i Peabs samtliga nordiska lä...

Läs mer
Larissa Strömberg, ny ansvarig för klimatneutralitet inom Svevia.

Larissa Strömberg blir ansvarig för klimatneutralitet inom Svevia

Svevia har anställt Larissa Strömberg som ansvarig för företagets arbete med klimatneutralitet. Rekryteringen är viktig för att ta ytterligare steg inom hållbar...

Läs mer


Ryanair fortsätter expandera i Sverige

Det irländska lågprisbolaget Ryanair fortsätter att satsa på den svenska marknaden och lanserar inför vintersäsongen ett tjugotal nya direktlinjer varav ett antal till...

Läs mer
6000 fartyg anlöper Göteborgs hamn varje år. Genom ny teknik ska anlöpen bli effektivare och klimatsmartare.

Göteborgs hamn tar hjälp av Allberth för smarta anlöp

Ny digital satsning ska få anlöp i Göteborgs hamn att bli mer tidseffektiva, ekonomiska och klimatsmarta. Efter sommaren lanseras Allberth, ett kajplaneringsverktyg som Göteborgs...

Läs mer
Svevia kommer att åtgärda väg 356 mellan Niemisel och Bjurå med bärighetshöjande åtgärder.

Svevia förbättrar väg 356 mellan Niemisel och Bjurå

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att utföra vägförstärkning och lägga ny asfalt på vägen mellan Niemisel och Bjurå under sommaren 2021.

Läs mer


Hector Rail blir samarbetspartnern när FlixTrain kommer till Sverige

Hector Rail blir bolagets samarbetspartner på den svenska tågmarknaden när tåg från FlixTrain börjar att rulla mellan Göteborg och Stockholm den 6 maj.

Läs mer
De laddande skenorna laddar alla typer av elektriska fordon automatiskt vid såväl parkering som under körning. Bilden är ett montage.

Ny elvägsteknik testas i Helsingborgs Hamn inför och under H22 City Expo

Helsingborgs Hamn blir testbädd för en ny infrastruktur för elladdning. De laddande skenorna, som kan placeras direkt på asfalten, laddar alla typer av elektriska fordon...

Läs mer


300 meter lång ledning i centrala Malmö förnyas med snabb metod utan störande grävarbete

Just nu pågår ett stort och komplext ledningsförnyelseprojekt i centrala Malmö. På uppdrag av VA Syd ska Aarsleff Rörteknik förnya en 300 meter lång spill-...

Läs mer

Guldborgsund väljer C.F. Møller Arkitekter för att utveckla ett stort hamnområde

Det blir C.F. Møller Arkitekter som tar fram ett förslag till en översiktsplan för att utveckla den nuvarande handelshamnen i Nykøbing Falster till en ny spännande...

Läs mer
Området för arkitekttävlingen.

Tävlingen om ny bro över Rönne å kan börja

En bro som är nyskapande och innovativ, som upplevs som en naturlig del av platsen och utgör ett blickfång i landskapet. Nu är tävlingen för den nya bron igång.

Läs mer
Scantruck
Viking Glory sjösätts för första gången i Xiamen, 26 januari 2021.

Viking Lines nya fartyg Viking Glory ska trafikera under finsk flagg

Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory, som inleder sin trafik under början av 2022 på linjen Stockholm- Åland-Åbo, kommer att få finsk flagg. Viking Line som är...

Läs mer


Tallink Silja lanserar sommarkryssningar till Österlen och Gotland

Sommaren närmar sig med stormsteg och det står klart att den inte heller detta år blir som vanligt. För att möta efterfrågan på resor i närområdet...

Läs mer


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se