Facebook


Instagram

47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott


2022-06-20

Bild: victoraf/Pixabay

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i kollektivtrafiken, men också att en stationsmiljö som uppfattas som otrygg inte nödvändigtvis behöver vara det. I ett samarbete mellan KTH och Södertörns högskola ska forskare utreda risken för att utsättas brott i stationsmiljöer och rädslan för brott i dessa miljöer. Arbetet ska leda fram till ändringsförslag för att förbättra tryggheten, och resultaten kan användas som riktlinjer för hela landet.

En forskningsstudie från 2019 utförd av bland andra KTH-forskaren Vania Ceccato visar att 25 procent av de kvinnliga deltagare kände sig hindrade att använda kollektivtrafiken så ofta som de skulle vilja på grund av risken för sexuella trakasserier.

– Trots detta hade 90 procent av dem som varit utsatta inte rapporterat det till någon, oftast för att de tänkte att brottet inte var allvarligt eller att de inte trodde att förövaren skulle åka fast, säger Vania Ceccato, professor på avdelningen Urbana och regionala vid studier vid KTH.


Social kontroll är av stor betydelse
Hon berättar att den upplevda tryggheten inte behöver ligga i linje med den faktiska risken. Forskarna fann också att de platser där människor kände sig mest otrygga inte alltid överensstämde med platser där flest personer faktiskt blivit utsatta för brott.

För att ta itu med det förebyggande arbetet mot otrygghet startades forskningsprojektet "Effekten av stationsmiljön för brott och resenärers trygghet " 2021. Nu har en första rapport kommit.

– Passagerarnas flöde och hur fräsch tågstationen är påverkar tryggheten. Det är som tryggast när andra passagerare är på plats, särskilt för kvinnor, men det var oklart var gränsen går mellan hur stor passagerarnärvaron är och brott samt rädsla. Trafikvärdar och andra typer av formell social kontroll är av stor betydelse framförallt på kvällen och natten när passagerarflödet är mindre.


47 svenska tågstationer undersöks
Som en del av forskningsstudien, som pågår fram till 2023, kommer en enkät att genomföras om situationen på 47 tågstationer fördelade på tre olika järnvägssträckor som går genom mellersta och södra Sverige.

– Vi vill veta vilka egenskaper hos den byggda och sociala miljön på järnvägsstationer som påverkar resenärers säkerhet och trygghet mest efter att vi kontrollerat för andra egenskaper som lokalisering och storlek på stationerna. Vilka strategier behöver tillämpas för att reducera källan för otrygghet? Med svar på detta hoppas vi att kunna ge riktlinjer på hur vi kan "bygga in" säkerhet och trygghet när vi bygger om eller planerar nya stationer.


Källa: KTH

Skriv ut



Nattåget mot Österrike i Höje Taastrup.

Snälltåget satsar på fler avgångar till Alperna i vinter

Snälltåget utökar trafiken till Österrike i vinter och startar säsongen...

Läs mer
SBS Betong 550


NRC vinner basunderhållskontraktet BKB och KTK-banan

NRC Group tilldelades idag basunderhållskontraktet Blekinge Kustbanor och Kust till...

Läs mer


Buss i stället för spårvagn i sommar mellan Stora Essingen och Sickla

Spårvagnarna mellan Sickla och Stora Essingen ersätts med bussar när SL utför...

Läs mer


47 svenska tågstationer ska studeras i syfte att stävja brott

Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i...

Läs mer
Tillskottet gör att det eftersatta underhållet kan börja tas igen på den 105 mil långa banan.

Inlandsbanans driftsbidrag ökas med 75 miljoner kronor per år

Den 13 juni kom beskedet att regeringen höjer Inlandsbanans anslag från 150 till 225...

Läs mer


Förnyat tillstånd och ECM-certifikat för Hector Rail

Hector Rail har förnyat sitt tillstånd för att köra trafik i Sverige, Norge...

Läs mer


Klartecken för Fyrspåret – en delseger

Regeringen har beslutat att satsa på utbyggnaden av fyra spår Uppsala-länsgrä...

Läs mer
Till vänster Jimmy Hagström, vd Vossloh Rail Services Scandinavia AB. Bredvid honom Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services och till höger Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.

HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo

Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en...

Läs mer

Regeringen satsar på nya stambanor i den kommande infrastrukturplanen

Regeringen presenterar nu en satsning på de kvarstående etapperna av nya stambanor. Det...

Läs mer


Upptåget blir Mälartåg - MTR får utökat ansvar

Den 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg, och samtidigt övergår...

Läs mer
Nya X2000-5.

Uppgraderingen av SJs X2000 övergår i serieproduktion

Nyligen rullade det tredje helt uppgraderade X2000-tåget ut i trafik på den svenska...

Läs mer


Hälften av de omkomna i bantrafiken befann sig på förbjudet spårområde

Under 2021 dödades 17 personer och 20 skadades allvarligt i olyckor inom bantrafiken, det vill...

Läs mer


Mest lästa












gardenor
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se