Facebook


Instagram

Fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm kraftigt försenat: "Det är upprörande"


2021-12-01

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.
Bild: Stockholms Handelskammare
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert.

Starkt negativt i nationell plan är att fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm är kraftigt underfinansierat och kommer att försenas samtidigt som 104 miljarder kronor viks till ett projekt om höghastighetsbanor som förefaller kört fast. Även satsningen på Tvärförbindelse Södertörn i nationell plan försenas.
– Det är upprörande att så mycket pengar läggs på projekt som inte är samhällsekonomiskt motiverade och inte kommer leverera nyttor på denna sida av år 2050. Detta samtidigt som hela nationell plan är en uppvisning i förseningar av angelägna projekt i hela landet, säger Carl Bergkvist.


I nationell plan framgår bland annat att satsningen Tvärförbindelse Södertörn genomförs, men försenas.

Än mer negativt är att det för huvudstadsregionen så viktiga projektet om fyrspår mellan Uppsala-Stockholm endast har 18 procents finansiering fram till 2033.

– Fyrspåret är av absolut största vikt för att arbetspendling mellan Stockholm och Uppsala ska effektiviseras. Att det är så kraftigt underfinansierat är ett svek mot utvecklingen och tillväxten i huvudstadsregionen. Det är ett snabbt och effektivt projekt som kan göra stora nyttor, säger Carl Bergkvist.

Samtidigt intecknas 104 miljarder kronor i projekt som berör de planerade höghastighetsbanorna. Detta samtidigt som arbetet på sträckan Borås-Göteborg står stilla, Lund-Hässleholm är försenad och dragningen av Ostlänken fortfarande är osäker.

Stockholms Handelskammare har i tidigare rapporter påvisat att nyttan med höghastighetsbanorna är högst begränsad och att det finns en överhängande risk att den samlade kostnaden för projektet överstiger 400 miljarder kronor.

– Det har länge funnits en farhåga om att höghastighetsbanorna skulle bli en gökunge som tränger ut annat ur planen. Det tycker jag, tyvärr, bekräftas med denna plan som generellt kantas av stora förseningar i hela landet till förmån för mer planering av höghastighetsbanorna som kört fast, säger Carl Bergkvist.

Stockholms Handelskammare anser särskilt att en snabbare utbyggnad av fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm, större anslag till Ostkustbanan och bättre järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo hade gett Sverige en större nytta i relation till investering.


Källa: Stockholms Handelskammare


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se