Facebook


Instagram

Hög säkerhet på svensk järnväg


2022-10-05

Bild: Didgeman/Pixabay

Inga passagerare omkom eller skadades allvarligt under 2021. Sverige klarade det gemensamma europeiska säkerhetsmålet – att ingen passagerare ska omkomma och att färre än fem personer skadas allvarligt per år. Ett mål som Sverige nu klarat elva år i rad.

Under 2021 uppfyllde Sverige samtliga säkerhetsmål för järnvägen. De risker som finns är förhållandevis lika över tid och i omfattningen, även om det inom olika områden periodvis sker förbättringar.


Normalår för skador och olyckor på spåren
Antalet olyckor och skador visar på en genomsnittlig nivå. Under 2021 omkom 78 av totalt 96 personer när de utan tillåtelse vistades på spår, 72 med avsikt att ta sitt liv. Antalet omkomna genom självmord minskade under perioden 2015–2017, men har därefter ökat igen till en nivå jämförbar med åren dessförinnan.

Den vanligaste dödsorsaken på järnvägen är självmord.

– Vår uppfattning är att aktörerna på svensk järnväg tar suicidproblematiken på stort allvar och ser sitt eget ansvar vad gäller förebyggande åtgärder, säger Gisela Liss, utredare vid Transportstyrelsen.


Ingen dog på jobbet 2021
Ingen anställd eller entreprenör inom järnvägen omkom eller skadades allvarligt i någon olycka under 2021. Det är första gången sedan 2013.

– Trots det är olycksrisken för den här gruppen fortsatt hög. Många allvarliga olyckor sker i samband med växling och arbet i spår. Det är därför viktigt att järnvägsaktörerna fortsätter kompetensutveckla och stärka ett högt säkerhetstänk i sina organisationer, säger Gisela Liss.

Transportstyrelsens rapport om järnvägens säkerhet under 2021 bygger på uppgifter från infrastrukturförvaltare och Transportstyrelsens egen tillsynsverksamhet. Rapporten överlämnas nu till regeringen och Europeiska järnvägsbyrån, ERA.


Källa: Transportstyrelsen

Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se