Facebook


Instagram

MP har en nollvision för pendeltågsstrul


2018-08-14

Bild: Miljöpartiet

Miljöpartiet presenterar idag en nollvision för strul i pendeltågstrafiken. Problemen med inställda tåg, förseningar och tekniskt strul måste få ett slut.
– Resenärerna är förbannade och jag förstår dem. Nu krävs åtgärder. Resenärerna och klimatet kan inte vänta, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare Stockholms läns landsting.

Nu är de flesta pendeltågsresenärerna tillbaka efter semestern. Resenärer som det senaste året fått vänja sig vid att strul med pendeltåget har blivit vardag. Det har handlat om förseningar, inställda tåg, skip-stop fiaskot till pendeltågslinjer som är försenade i fem månader.

– Samtidigt har Moderaterna i landstinget och Trafikverket varit för upptagna med att skylla på varandra för att hinna gör något åt pendelstrulet, säger Tomas Eriksson (MP).

Idag presenterar Miljöpartiet en nollvision för pendeltågsstrul under ett besök på upprustningen av spåren mellan Stockholms central och Stockholms södra. Den så kallade getingmidjan är landets mest trafikerade tågsträcka och renoveringsarbetet är färdig den 20 augusti.

– Den viktigaste åtgärden för att få ordning på pendeltågen är en kraftig investering för en modernisering av spåren och att rusta tågen, säger Tomas Eriksson (MP).

Ska trafiken fungera bättre måste SL också ställa tuffare krav på operatörerna. Personalbrist och problem är de främsta orsakerna till problemen med pendeltågstrafiken, och det är SL:s ansvar att följa upp åtgärderna.

– Det är helt orimligt att operatören MTR ställt in eller kört med kortare tåg på grund av det inte underhålligt sina tåg. Det här drabbar resenärerna och för att få bukt med det måste SL ha höga straffavgifter för operatörer som missköter sig, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet vill också skapa fler stationer i den befintliga trafiken.

– Vi vill öppna stationer i Solvalla, Högdalen och Hölö. På så vis får fler nära till en station, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiets förslag

1. När tåget är försenat ska det bli dyrare.

Det måste bli dyrare för de som kör tågen om de inte håller tiderna. Oavsett om det beror på slarv med underhåll eller när det företag som kör tågen inte lever upp till avtal.

2. Utöka trafiken på de sträckor med störst trängsel

Kollektivtrafiken ska vara smidig, bekväm och attraktiv. Därför vill Miljöpartiet att långa tåg sätts in även när det i inte är rusningstrafik på linjen Märsta - Södertälje. Samtidigt behövs det sättas in åtgärder för att öka avgångarna på Citybanan, vilket i sin tur påverkar turtätheten på alla pendeltågslinjer

3. Fler spår och stationer

Regeringen har i infrastrukturplanen aviserat en utbyggnad av spårkapaciteten norrut med utbyggnad av fyra spår till Uppsala. Nya spår söderut kopplad till stambanor. Miljöpartiet vill också utreda nya stationer i befintlig spårtrafik. Vi vill även ha pendeltågsstationer i Solvalla och Högdalen samt låta pendeltågstrafiken gå till Vagnhärad vi Hölö och till Läggesta via Almnäs.

4. Trafikverket måste göra rätt saker

Det är orimligt att Trafikverket lägger tid och 100-tals miljoner på att utreda östlig förbindelse som inte blir av. De ska fokusera på att fixa pendeltågstrafiken.



Källa: Miljöpartiet


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Train Rail
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se