Facebook


Instagram

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller


2017-11-29

Bild:VTI

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta.


En tidtabell reglerar den tågtrafik som ska bedrivas för ett år åt gången. Denna plan för trafikproduktion bereds långt i förväg. Ett viktigt steg är de ansökningar om att få bedriva trafik som operatörerna lämnar i april varje år. Många ansökningar kan beviljas, men många gånger saknas spårkapacitet för att tillgodose alla önskemål. Konsekvensen blir att vissa avgångsönskemål måste tidigare- eller senareläggas, eller avvisas.

– Mycket talar också för att operatörer avstår från att lämna in ansökningar för att de vet att kapaciteten är otillräcklig och att de sannolikt kommer att få låg prioritet, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI.

Personal som ansvarar för att lägga tidtabellerna gör alla justeringar manuellt. Detta sätt att arbeta fungerar bra när samma trafik bedrivs år från år, utan en stor mängd med intressekonflikter. Men i flera delar av det svenska järnvägsnätet ökar nu trafiken varje år, därmed ökar mängden konflikter.

– På grund av den svenska järnvägens struktur minskar sannolikheten för att det manuella arbetssättet kommer fram till en optimal tidtabell. Detta vill vi försöka ändra på, säger Jan-Eric Nilsson.

VTI ska testa en metod för att skapa tågtidtabeller som ger bäst nytta av tillgänglig infrastruktur. Forskarna ska använda en optimeringsmodell parallellt med att Trafikverket på sedvanligt sätt utformar en tidtabell.

– Genom att genomföra studien samtidigt som en tidtabell läggs kan vi bedöma nyttan av olika lösningar som inte kunnat prövas med nuvarande manuella arbetssätt, säger Jan-Eric Nilsson,

Målet är att få ut största möjliga nytta av den kapacitet som finns tillgänglig, men eftersom det saknas ett systematiskt optimeringshjälpmedel är det idag inte möjligt att pröva tidtabeller som på ett omfattande sätt avviker från den trafik som redan bedrivs.

– Studien sker i en avgränsad del av järnvägsnätet och ska visa på att det finns en modell som har möjlighet att ta fram en optimal lösning. Efter det återstår ett utvecklingsarbete innan den färdiga produkten kan användas.

En automatiserad tidtabelläggning skulle innebära att dagens långa planeringsprocess avsevärt skulle kunna kortas. Ännu viktigare är den potential som öppnas för att öka effektiviteten i användningen av existerande banor, exempelvis genom att det blir möjligt att hitta fler lösningar på operatörernas önskemål om att få bedriva trafik.

Projektet avslutas i slutet av 2019 och finansieras med 2 miljoner kronor av Vinnova.


Källa: VTI


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se