Facebook


Instagram

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom


2019-05-23

Bild: Alstom / Rene Frampe

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu är vinnaren utsedd: Den franska tågtillverkaren Alstom kommer att leverera fordon av typen Coradia iLint vid tidpunkten för den årliga tidtabellsförändringen år 2022. Förutom tågen omfattar ordern också leverans av väte, underhåll och reservkapacitet för 25 år. Alstom kommer att leverera väte i samarbete med Infraserv GmbH & Co. Höchst KG. Tankstationen kommer att ligga i Höchst industripark.

– Köpet av 27 fordon är ett banbrytande projekt för bränslecellsmobilitet, som jag är mycket nöjd med, säger Enak Ferlemann, statssekreterare för det tyska transportministeriet.
– Den federala regeringen stöder denna investering i klimatvänliga transporter genom att bidra med 40 procent av de extra fordonskostnader som blir i jämförelse med dieseldrivna fordon, samt genom att ge stöd för tankstationen. Projektet kan fungera som modell för det tyska transportministeriet. Vi hoppas att många andra projekt i Tyskland följer detta exempel.


Världens största flotta med bränslecellståg

– På Hesse-spåren kan du fortfarande hitta många dieseldrivna fordon eftersom det saknas elektrifiering. Bränslecellstraktion är därför ett snabbt genomförbart alternativ till dyr elektrifiering, säger Tarek Al-Wazir, Hessens transportminister.
– I Hessen står transporter för en tredjedel av alla växthusgasutsläpp. Ånga istället för dieselsot är därför ett spännande alternativ. Vi kommer att fortsätta att aktivt stödja projektet och göra allt för att få till nödvändiga anpassningar av järnvägsinfrastrukturen runt tankningsstationen i Höchst för att göra snabba framsteg.

– Ordern slår två nya rekord: När de nya fordonen kommer 2022 kommer RMV att ha världens största flotta av bränslecellståg i passagerartrafik och det är den största ordern hitintills för vårt dotterbolag fahma, säger RMV:s VD Prof. Knut Ringat.
– Efter elmotorer, elbussar och vätgasbussar erbjuder vi nu våra passagerare ytterligare möjlighet att resa utsläppsfritt. Denna milstolpe gör mig stolt och den är ett stort steg mot utsläppsfria transporter.

Order är också av stor betydelse för Dr. Jörg Nikutta, VD för Alstom i Tyskland och Österrike:
- Vi är mycket nöjda att Alstoms utsläppsfria regionaltåg Coradia iLint kommer att köras i Hesse inom en snar framtid, och göra det möjligt för passagerare att resa klimatvänligt i Taunusregionen. Denna nya framgång, men även Coradia iLints tidigare framgångar, visar hur framtida hållbara transporter redan är verklighet. "

De nya bränslecellstågen ersätter de befintliga dieseldrivna tågen på följande sträckor: RB11 (Frankfurt-Höchst - Bad Soden), RB12 (Frankfurt - Königstein), RB15 (Frankfurt - Bad Homburg - Brandoberndorf) och RB16 (Friedrichsdorf - Friedberg ). Det totala ordervärdet uppgår till cirka 500 miljoner euro.


Tankning i Höchst industripar
k
De nya tågen kommer att tankas i Industriepark Höchst. Dr Joachim Kreysing, VD för Infraserv Höchst, som driver Industriepark Höchst, är glad över att platsen kommer att spela en viktig roll för den fortsatta utvecklingen av denna framåtblickande teknik:
– Med sin befintliga väteinfrastruktur är Industriepark Höchst en ideal plats för en tankstation för bränslecellsfordon. Funktionen med en tankningsstation för tåg som komplement till tankning av bussar och lastbilar passar perfekt med vårt koncept – att vi som innovativt företag vidareutvecklar vårt energiförsörjningskoncept och olika miljövänliga energibärare.

För Hochtaunuskreis distriktsadministratör Ulrich Krebs är bränslecellstågen i Taunus-regionen ett rimligt alternativ.

– Förutom att vi elektrifierar linje S5 till Usingen, ger bränslecellstågen flera fördelar för sträckor som ännu inte har elektrifierats, säger Krebs, som också är vice ordförande i RMV: s styrelse.
– Pendlarna får mer utrymme i tågen och en betydligt tystare resa eftersom fordonets motorljud är tystare på grund av eldriften. Detta är också en fördel för de som bor nära spåren.


Världens första passagerartåg som drivs av väte
Coradia iLint är världens första passagerartåg som drivs av bränsleceller som producerar elektrisk kraft för framdriften. Tågen är lika tysta som andra elektriska tåg och de är utsläppsfria eftersom de bara släpper ut ånga och vatten.

Denna typ av fordon omfattar flera innovationer: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier samt intelligent hantering av dragkraft och tillgänglig energi, kombinerat med lämpliga drivhjälpsystem. Coradia iLint är speciellt utvecklad för användning på icke-elektrifierade linjer, vilket möjliggör ren, hållbar tågtrafik, samtidigt som tågen har samma höga prestanda och ger god ekonomi för ägaren. 


160 platser per fordon

Världens två första vätgaståg har kört i regelbunden passagerartrafik i Elbe-Weser-järnvägsnätet i Niedersachsen sedan september 2018. Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG, kommer att köra 14 Coradia iLint-tåg på den linjen från och med 2021. RMV blir den andra operatören som inför miljövänlig vätgasteknik utan utsläpp med fordon som tillhandahålls av fahma.

Alla 27 bränslecellståg kommer att vara utrustade med omfattande passagerarinformationssystem, till exempel bildskärmar med realtidsinformation. Dessutom kommer det att finnas plats för cyklar, rullstolar och barnvagnar och även gratis WiFi. De nya tågen kommer att ha 160 platser så kapaciteten i Taunus järnvägsnät ökar med upp till 40 procent, speciellt blir det fler pendeltåg i rusningstid.



Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se