Facebook


Instagram

Så arbetar Hector Rail med säkerhetskulturen


2022-01-19

Bild: Hector Rail

Björn Nettervik, säkerhet-och kvalitetschef, Hector Rail.
Bild: Hector Rail
Björn Nettervik, säkerhet-och kvalitetschef, Hector Rail.

Som det enda järnvägsföretaget med tillstånd att verka i hela Skandinavien har Hector Rail ett stort antal krav och bestämmelser att förhålla sig till. Säkerhetskulturen genomsyrar därför hela verksamheten och varje anställd får lära sig devisen ”Om du inte kan göra det på ett säkert sätt, gör det inte”.
– För oss är säkerheten prio ett. Att vi uppfyller alla förväntningar som våra kunder har på oss är viktigt, men det allra viktigaste är alltid säkerheten för vår personal, säger Björn Nettervik, Säkerhet- och Kvalitetschef på Hector Rail.

Sedan Björn Nettervik började som säkerhets -och kvalitetschef på Hector Rail för snart fyra år sedan har säkerhetsarbetet utvecklats och fått ett större fokus. Säkerhetsutmaningarna består huvudsakligen av tre delar: säkerheten relaterat till transporterna, uppfyllandet av myndighetskrav och interaktion med allmänheten. Det sistnämnda kan Hector Rail och kollegor inom branschen främst påverka genom rapporter till bland annat Trafikverket när något upptäcks, till exempel bristfällig säkerhet vid järnvägsövergångar. De övriga två delarna kan man arbeta aktivt med eftersom det är företagets eget ansvar.

– Vi jobbar med allting vi kan påverka; för oss handlar det ofta om att säkerställa att godset är lastat på rätt sätt och att våra tåg uppfyller gällande krav som är högt ställda. Våra förare genomför rutinmässiga kontroller av bromsar och säkerhetssystem inför varje avgång för att säkerställa att allting fungerar som det ska. Våra ISO-standarder hjälper oss också att fortlöpande säkra kvalitén i vår organisation gen om att låta hela företaget jobb på ett strukturerat sätt, säger Björn Nettervik.


Digitalt rapportsystem underlättar proaktivt arbete
Som Sveriges enda järnvägsföretag med tillstånd att transportera gods på järnväg i hela Skandinavien, har Hector Rail länge behövt förhålla sig till ett antal olika regelverk. Samtidigt har myndighetskraven blivit fler i takt med att EU strävar efter att skapa en gemensam standard för hela unionen. Även om harmoniseringen har fördelar, innebär den ökad byråkrati och att administrationen tar allt mer tid utan att det i samma grad bidrar till en högre säkerhet eftersom säkerheten på järnväg i Skandinavien länge hållit en hög kvalitet. Hector Rail använder ett digitalt rapportsystem där de anställda rapporterar in händelser och potentiella risker. Detta ligger sedan till grund för både direkta åtgärder och det proaktiva säkerhetsarbetet.

– Vi har en otroligt god rapportkultur och det är grundläggande i ett järnvägsföretag, eftersom det är personalen där ute som ser de risker som finns. Rapportsystemet ger oss möjlighet att simulera scenarion för att se hur olika risker kan påverka oss – allt från risken för urspårning och kompetensbrist inom personalen till transport av olika typer av farligt gods. Det är väldigt effektivt och gör att vi alltid kan ligga steget före. Säkerheten för alla järnvägsföretag är ett grundläggande krav. Hector Rail har en säkerhetskultur som bygger grunden i detta arbete och gör oss till en stark partner gentemot myndigheter och för våra kunder, avslutar Björn Nettervik.


Källa: Hector Rail

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se